Skip to content

Language

Currency

Rzeczy

Obszerny przewodnik po łożyskach do kół rowerowych – rodzaje, rozmiary, materiały i konserwacja

by shawn wick 26 Apr 2024 0 Comments

wstęp

Łożyska kół to małe, precyzyjne łożyska kulkowe lub wałeczkowe, które są wciskane lub uszczelniane w środku kół rowerowych. Składają się z wewnętrznej i zewnętrznej bieżni wykonanej z hartowanej stali z wieloma małymi stalowymi kulkami lub cylindrycznymi rolkami pomiędzy nimi. Taka konstrukcja łożyska zmniejsza tarcie pomiędzy nieruchomym pierścieniem zewnętrznym a obracającym się pierścieniem wewnętrznym.

Głównym celem łożysk kół jest umożliwienie piasty i dołączonemu kołu swobodnego obracania się wokół nieruchomej osi. Pochłaniają obciążenia promieniowe i osiowe powstałe w wyniku sił pedałowania i hamowania.

W porównaniu z powierzchnią trącą łożyska charakteryzują się bardzo niskimi oporami toczenia. Dzięki zastosowaniu stalowych kulek lub rolek i bieżni łożyska zwiększają wydajność roweru, minimalizując straty obrotowe. Tłumią również niewielkie wstrząsy i wibracje, zapewniając płynną jazdę.

Co to jest łożysko kulkowe? 

Łożyska kulkowe to elementy mechaniczne zaprojektowane w taki sposób, że pierścienie łożysk są oddzielone sferycznymi elementami tocznymi. Łożyska te wykorzystują ruch toczny kulek do przenoszenia obciążeń osiowych i promieniowych. Główne elementy łożyska kulkowego obejmują pierścień wewnętrzny (oznaczony literą A po lewej stronie na rys. 3), pierścień zewnętrzny (oznaczony literą A po prawej stronie na ryc. 3), kulki (oznaczone literą C na ryc. 3) i koszyk (oznaczony B na rysunku 3), co zapobiega stykaniu się kulek ze sobą. Są powszechnie stosowane w zastosowaniach wymagających dużych prędkości, takich jak silniki elektryczne i skrzynie biegów. Więcej informacji na temat łożysk kulkowych znajdziesz w naszym artykule na temat łożysk kulkowych w skrócie.

Elementy łożysk kulkowych: pierścienie wewnętrzne i zewnętrzne (A), koszyki (B) i kulki (C). Źródło: tameson

Co to jest łożysko toczne?

Łożyska toczne, zwane również łożyskami tocznymi, działają na tej samej zasadzie co łożyska kulkowe, skutecznie przenosząc obciążenia, minimalizując jednocześnie tarcie. Różnica polega na ich kształcie i konstrukcji. Podczas gdy w łożyskach kulkowych zastosowano kulki sferyczne, w łożyskach wałeczkowych zastosowano rolki cylindryczne, które mogą mieć kształt krzyżowy lub liniowy.

Te łożyska z elementami tocznymi mogą być jedno- lub dwurzędowe, przy czym łożyska dwurzędowe szczególnie dobrze przenoszą obciążenia promieniowe. Dostępne w różnych kształtach i rozmiarach, ich wszechstronność pozwala na przenoszenie obciążeń promieniowych i osiowych przy minimalnym tarciu, co czyni je cennym elementem w różnych zastosowaniach.

Łożyska wałeczkowe są zaprojektowane z elementami tocznymi cylindrycznymi lub beczkowatymi, które zapewniają większą powierzchnię styku z bieżnią w celu przenoszenia dużych obciążeń promieniowych.

Łożyska wałeczkowe mają cylindryczne elementy toczne w kształcie beczki. Źródło: tameson

Rozmiar łożyska

Jeśli musisz wymienić łożyska kulkowe, ważne jest, aby wiedzieć, jak prawidłowo je dobrać. Aby to zrobić, musisz znać średnicę kulki, którą można zmierzyć suwmiarką calową w przypadku luźnych łożysk kulkowych. Typowe rozmiary to 5/32” dla sterów i pedałów, 3/16” dla piast kół przednich i 1/4” dla piast kół tylnych i wsporników dolnych.

W przypadku łożysk kasetowych (łożysk uszczelnionych) szczególnie ważna jest znajomość trzech kluczowych wymiarów: średnicy zewnętrznej, średnicy wewnętrznej (otwór) i szerokości. Wymiary te, często wydrukowane na samym łożysku, mają kluczowe znaczenie dla znalezienia właściwej części zamiennej. Jeżeli nie ma tych oznaczeń, do pomiaru można użyć noniusza. Łożysko o wymiarach 30x42x7mm powinno pasować np. do korb SRAM/Truvative w suporcie BB30. Dodatkowe oznaczenia, takie jak 6806 2RS, mogą również pomóc w doborze rozmiaru. Jeśli natkniesz się na podobne liczby, szybkie wyszukiwanie w Internecie powinno dostarczyć niezbędnych informacji o rozmiarze.

Źródło: rs-online

Zaopatrzone materiały

Wybór materiału na łożyska rowerowe ma kluczowe znaczenie dla ich wydajności. Różne materiały mogą wpływać na trwałość łożyska, łatwość ruchu i odporność na korozję. Stosowanie materiałów wysokiej jakości, takich jak ceramika lub stal nierdzewna, może wydłużyć żywotność łożyska i zmniejszyć tarcie, co skutkuje bardziej wydajną jazdą. Ponadto odpowiednie materiały łożyskowe mogą zapobiegać zużyciu i uszkodzeniom, wydłużając ogólną żywotność układu rowerowego.

Łożyska ceramiczne

Łożyska ceramiczne stały się bardzo popularne w kolarstwie ze względu na swoje wyjątkowe właściwości. Znane są ze swojej wysokiej wytrzymałości, twardości i niskiego współczynnika tarcia. Funkcje te poprawiają stabilność prędkości, zmniejszają straty energii i zwiększają wydajność. Łożyska ceramiczne minimalizują wibracje i rezonans, zapewniając cichszą i stabilniejszą pracę, szczególnie przy dużych prędkościach. Dodatkowo ich odporność na korozję zapewnia długotrwałą wydajność, co czyni je doskonałym wyborem dla rowerzystów jeżdżących w mokrych lub korozyjnych środowiskach.

 

Łożyska ze stali chromowanej

Ze względu na swoje niezawodne działanie, łożyska ze stali chromowanej są popularnym wyborem w przypadku komponentów rowerowych. Są solidne i trwałe oraz wytrzymują naprężenia i siły występujące podczas jazdy na rowerze. Chociaż mają nieco wyższe tarcie niż łożyska ceramiczne, łożyska stalowe nadal zapewniają zadowalającą stabilność prędkości. Rowerzyści często wybierają łożyska stalowe ze względu na cenę, co czyni je praktycznym wyborem.

Kolba hybrydowa

Łożyska hybrydowe to rodzaj łożysk, w których wykorzystuje się zarówno materiały ceramiczne, jak i stalowe. Wyposażone są w ceramiczne elementy toczne i stalowe bieżnie. Dzięki integracji ceramicznych elementów tocznych łożyska hybrydowe zapewniają lepszą stabilność prędkości w porównaniu z łożyskami z czystej stali. Elementy ceramiczne zmniejszają tarcie i wytwarzanie ciepła, poprawiając stabilność prędkości, podczas gdy stalowe bieżnie zapewniają niezbędną wytrzymałość i sztywność dla stabilnej pracy. Łożyska hybrydowe są szczególnie korzystne w zastosowaniach wymagających dużych prędkości, które wymagają równowagi między wydajnością a kosztami.

Konserwacja łożysk

Zanim łożysko zostanie zdemontowane w celu kontroli, ważne jest udokumentowanie jego stanu i wykonanie zdjęć. Po sprawdzeniu ilości pozostałego smaru i pobraniu próbki do badania należy przystąpić do czyszczenia.

Zabrudzone łożysko należy oczyścić dwoma metodami, np. B. z czyszczeniem zgrubnym i dokładnym.

Zaleca się umieszczenie siatki na dnie pojemnika czyszczącego.
Czyszczenie zgrubne polega na użyciu szczotek w celu usunięcia tłuszczu i brudu. Z łożyskami należy obchodzić się ostrożnie. Należy pamiętać, że powierzchnie bieżni mogą zostać uszkodzone przez ciała obce, gdy łożyska obracają się w oleju czyszczącym.


Podczas dokładnego czyszczenia łożyska należy dokładnie oczyścić, powoli zanurzając je w oleju czyszczącym.

Łożyska są zwykle czyszczone neutralnym, niezawierającym wody lekkim olejem lub naftą. Jeśli to konieczne, można również zastosować ciepły roztwór alkaliczny. Przed czyszczeniem ważne jest przefiltrowanie oleju, aby upewnić się, że pozostaje czysty. Po czyszczeniu łożyska należy natychmiast nasmarować olejem antykorozyjnym lub smarem antykorozyjnym.

 

Marka polecam

Shimano
Shimano to standardowy w branży producent oryginalnego sprzętu, oferujący szeroką gamę modeli na każdą kieszeń. Od niedrogiego Alivio po wysokiej jakości Dura-Ace, otrzymujesz legendarną gwarancję jakości Shimano. Precyzyjna technologia zapewnia stałe wirowanie - przez całe życie. Jako wynalazca popularnych typów łożysk, takich jak 6803, udowodniłem, że ich specyfikacje po prostu działają.

CeramicSpeed
Łożyska CeramicSpeed ​​przeznaczone są dla tych, którym zależy na jedynie niewielkim wzroście wydajności lub którzy pracują w wymagających warunkach. Flagowy UltraALite wykorzystuje kulkę ceramiczną, która jest o 40% lżejsza od stali. Oszczędza to masę obrotową, zapewniając szybsze przyspieszenie i mniejsze tarcie, co zapewnia bardziej efektywne przenoszenie mocy. Całkowicie uszczelniony wkład ułatwia także czyszczenie i ponowne smarowanie. Jest drogi, ale zawodnicy cenią sobie maksymalną wydajność.

Enduro
Chcesz zwiększyć wydajność bez rozbijania banku? Łożyska Enduro imponują inteligentną konstrukcją. Uszczelniona konstrukcja chroni przed zanieczyszczeniem wodą bez konieczności demontażu. Płynnie działające, odporne na rdzę komponenty wytrzymują długi czas i są nadal przystępne cenowo. Pakiet zawiera bieżnie i uszczelki ułatwiające instalację, co pozwala zaoszczędzić na kosztach dodatkowych części. Enduro, niedrogi wybór, oferuje zauważalną poprawę w porównaniu ze zużytymi łożyskami OEM.

Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Powiadomienie o ponownym pojawieniu się w magazynie
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items