Jak wybrać najlepszy zestaw kół szutrowych 2024
Kategoria rowerów szutrowych jest bardzo zróżnicowana i różnie interpretowana. Niektórzy jeźdźcy wolą jeździć wiejskimi drogami i szlakami pełnymi błota i wybojów, podczas gdy inni rywalizują w wyścigach obejmujących kontynenty, przewożąc cały sprzęt na rowerze przez kilka dni. Te różne style jazdy wymagają różnych rowerów i komponentów. Dlatego ważne jest, aby znaleźć odpowiednie koła, które będą odpowiadać Twojemu budżetowi i preferencjom dotyczącym jazdy po szutrze. Jeśli planujesz rywalizować i ścigać się na rowerze szutrowym, powinieneś rozważyć wymianę na sztywniejszy i bardziej aerodynamiczny zestaw kołowy, który zapewni Ci pewną przewagę w osiągach podczas zawodów.
Jakiego rozmiaru zestawu kół szutrowych potrzebuję?
Decyzję tę należy podjąć w oparciu o specyfikacje ramy. Jeśli w Twojej ramie mieszczą się tylko koła 700c lub 650b, musisz trzymać się rozmiaru odpowiedniego dla Twojej ramy. Jednak wiele opraw oferuje obecnie możliwość stosowania obu rozmiarów, więc który z nich będzie dla Ciebie właściwym wyborem?
Ogólnie rzecz biorąc, koła 650b można używać z szerszymi oponami niż większe koła 700c, chociaż z niewielkim kompromisem w zakresie przewracania się (jak łatwo koło pokonuje nierówności).
Jeśli wolisz szybką jazdę na węższych oponach, szczególnie po trasach asfaltowych, to koło 700c będzie właściwym wyborem. Jednak na trudniejsze przygody polecamy koło 650b. Mniejsze koła są również stabilniejsze. Jeśli więc martwisz się o stabilność podczas obciążonej wycieczki, możesz także wybrać mniejszy rozmiar.
Warto zauważyć, że w ostatnich latach na rynku pojawia się coraz mniej opon 650b, co może świadczyć o tym, że 700c staje się standardem. Jeśli więc chcesz być przyszłościowy, zalecamy zakup 700c.
Jak ważna jest szerokość obręczy w rowerach szutrowych?
Kupując koła należy zwrócić uwagę na szerokość wewnętrzną felgi. Czynnik ten wpływa na ogólny profil opony. Szersze felgi mogą zapewnić lepszą przyczepność w zakrętach poprzez wyprostowanie ścian bocznych, ale mogą również powodować nieco większy opór. Konwencjonalne felgi szosowe mają zazwyczaj średnicę wewnętrzną od 16 do 19 mm, natomiast felgi żwirowe lub szerokie mogą mieć szerokość do 25 mm. Należy unikać nadmiernego rozciągania opony, ponieważ może to mieć wpływ na bieżnik i kształt, co może mieć wpływ nie tylko na bieżnik opony.
Wirniki z centralnym zamkiem czy z sześcioma śrubami?
Wybierając odpowiednie koła do roweru szutrowego, należy wziąć pod uwagę tarcze hamulcowe już zamontowane w rowerze. Większość grup rowerów szutrowych jest wyposażona w tarcze z centralnym zamkiem, które są również powszechne w rowerach biegowych. Należy jednak znać różnicę między zamkiem centralnym a systemem sześciośrubowym.
W systemie centralnego zamka tarcza jest mocowana do piasty koła za pomocą pojedynczego pierścienia blokującego. Jest to ten sam pierścień, który w większości przypadków mocuje kasetę do wolnobiegu. Jest to prostszy system i pozwala na lżejszą piastę, ale same tarcze są na ogół cięższe. Jeśli chcesz wyjąć kasetę lub wirniki, możesz użyć tego samego narzędzia do pierścienia zabezpieczającego.
Z drugiej strony, sześciośrubowy system mocowania wykorzystuje sześć śrub T25 Torx do przymocowania wirnika do korpusu piasty. System ten istnieje już od kilkudziesięciu lat.
Żaden z systemów nie jest jednak znacząco lepszy od drugiego. Dlatego najlepiej trzymać się typu rotora, który już masz w swoim rowerze. Dzięki temu nie musisz kupować nowej pary kompatybilnych rotorów. Możesz także kupić adaptery, aby obejść możliwe problemy ze zgodnością.
Czy karbon jest lepszy niż stop w rowerach szutrowych?
Koła roweru szutrowego mogą być wykonane z włókna węglowego lub aluminium. Chociaż wielu rowerzystów pragnie jeździć na kołach z włókna węglowego, warto zauważyć, że koła aluminiowe oferują większy stosunek jakości do ceny, co dla niektórych może być czynnikiem decydującym. Zaletami kół z włókna węglowego jest to, że mają one zazwyczaj najlepszy stosunek wytrzymałości do masy, a jeśli chcesz zapłacić wyższą cenę, oferują lepsze właściwości aerodynamiczne.
ICAN oferuje teraz zestawy kołowe z włókna węglowego, które są nie tylko opłacalne, ale także najwyższej jakości. Ponadto zapewniają wyjątkową obsługę klienta, aby zapewnić satysfakcję klienta.
Czy powinienem przejść na system bezdętkowy?
Najnowsze postępy w technologii opon bezdętkowych zostały ciepło przyjęte przez rowerzystów szutrowych. Większość nowoczesnych zestawów kołowych jest kompatybilna z systemem bezdętkowym, a czasami ma fabrycznie zamontowane zawory i taśmę, co ułatwia zmniejszenie masy i jazdę z niższym ciśnieniem w oponach, zapewniając wygodniejszą jazdę bez ryzyka przebicia opony.
Jednak regulacja koła i opon może na początku być nieco bardziej skomplikowana. Ale kiedy już zostanie ustawiony, jest to prawie system typu „zamontuj i zapomnij”. Tylko nie zapomnij sprawdzać poziomu i stanu szczeliwa co sześć miesięcy zgodnie z instrukcją.