Rower przełajowy kontra rower szutrowy
Być może widziałeś wiele mediów rowerowych informujących Cię, że potrzebujesz roweru szutrowego. Być może teraz próbujesz dowiedzieć się, jaka jest różnica między rowerem szutrowym a rowerem przełajowym. Na szczęście mamy dla Ciebie odpowiedź i z przyjemnością dowiesz się, że nie chodzi tylko o marketing.
W tym artykule dowiesz się, jaka jest różnica między rowerem przełajowym a rowerem szutrowym, dzięki czemu możesz lepiej zrozumieć różnice między nimi. Posłuży Ci wówczas jako wskazówka przy wyborze pomiędzy rowerem przełajowym a rowerem szutrowym.
Krótki przewodnik po tym artykule:
- Szybki opis
- Co to jest rower przełajowy?
- Co to jest rower szutrowy?
- Różnice w geometrii roweru
- Ramy przełajowe kontra szutrowe
- Różnica w oponach i kołach
Rower przełajowy czy rower szutrowy?
Rowery przełajowe i rowery szutrowe wyglądają podobnie. Oba wyglądają jak rowery wyścigowe, ale z mocniejszymi oponami. To, czy potrzebujesz roweru przełajowego, czy szutrowego, zależy od Twoich potrzeb. Jeśli jesteś zawodowym kierowcą wyścigowym, bardziej odpowiedni dla Ciebie może być rower przełajowy. Rower szutrowy ma szersze zastosowanie.
Będziesz miał też znajomego, który powie Ci, że różnica to tylko marketing, ale jeśli przyjrzysz się bliżej obu typom rowerów, zauważysz wiele różnic. Kluczowe różnice, o których należy pamiętać, to to, że rower szutrowy jest mniej agresywny, stabilniejszy i ma większy prześwit przy oponach. Nadszedł czas, aby tarzać się w błocie i zagłębiać się w świat rowerów szutrowych i przełajowych.
Rower przełajowy
Mówią, że Cross nadchodzi, ale gdy było dużo ludzi, Gravel po cichu wkradł się do sklepu rowerowego, przez co niektórzy myśleli, że to tylko działanie marketingowe. Cyclocross istnieje dłużej niż szutr, przynajmniej w kolarstwie głównego nurtu, i jestem pewien, że znajdziemy ludzi, którzy będą twierdzić, że się mylę.
Cyclocross, w skrócie cross, ma swoje korzenie na początku XX wieku. Uważa się, że rowerzyści ścigali się z miasta do miasta, czasem korzystając ze skrótów. Jeździli przez pola, lasy i przeskakiwali płoty. Zrobili to zimą i wykorzystali to jako fajny sposób na utrzymanie formy na następny sezon drogowy.
Pierwsze wyścigi i mistrzostwa Francji odbyły się w 1902 roku. Rowery przełajowe miały więc dużo czasu na ewolucję. Dlatego obecnie istnieją ustalone trasy, ale UCI używa teraz wzoru. Trasy przekrojowe będą miały długość od 2,5 do 3,5 km. Nie zabraknie przeszkód, stromych wzniesień i różnorodnych typów terenu. Przeszkody takie jak płotki zmuszają rowerzystów do zejścia z rowerów i niesienia ich. Wyścig trwa od 30 minut do 1 godziny.
Rowery przełajowe przekształciły się następnie w agresywne rowery wyścigowe.
Czy to był Gravel-Bikes?
Rowery szutrowe to rodzaj roweru wyścigowego, którym można jeździć również po nietechnicznych trasach terenowych, takich jak ścieżki szutrowe, brzegi kanałów i płynący singletrack.
Dlatego też rowery te są solidniejsze od rowerów szosowych, mieszczą szersze opony i czasami są wyposażone w różne mocowania, na przykład na wycieczki z plecakiem lub na rowerze.
Czy to nie jest po prostu stary rower przełajowy? NIE. Rowery przełajowe to inny typ rowerów niż rowery szutrowe, chociaż jak we wszystkim, istnieje punkt, w którym się pokrywają. Możesz się martwić, że branża rowerowa próbuje nakłonić Cię do zakupu roweru crossowego, ale za to drożej. Czytaj dalej, a dowiesz się, dlaczego rowery przełajowe i szutrowe różnią się od siebie.
Rower szutrowy Das
Kolarstwo szutrowe to znacznie nowszy dodatek do panteonu rowerowego. Warto również zauważyć, że rowery szutrowe mogą występować pod wieloma innymi nazwami. Nazywa się je również rowerami terenowymi, przygodowymi lub terenowymi.
Trudno dokładnie określić, kiedy wszyscy uznali, że żwir jest świetny; było to na pewno w ostatniej dekadzie. Powodem tego był fakt, że ludzie od kilkudziesięciu lat jeżdżą po drogach szutrowych i modyfikują swoje rowery pod kątem szutrowych tras.
Rowery szutrowe wykorzystują elementy rowerów turystycznych, szosowych i przełajowych, tworząc idealną maszynę do jazdy po szutrze. Idealny rower szutrowy jest inny dla każdego. Niektórzy chcą ścigać się na 200 km. Inni chcą załadować rower i przejechać cały kontynent. Są też inni, którzy od czasu do czasu chcą wybrać się ścieżką wzdłuż brzegu kanału.
Rowery szutrowe mają zatem znacznie szerszy zakres zastosowań niż rowery przełajowe. Ta wszechstronność czyni je doskonałym wyborem dla przeciętnego rowerzysty. Można go używać jako roweru dojazdowego w tygodniu, do szybkich przejażdżek w weekend, a latem na wakacje z bikepackingiem – różne rowery w jednym.
Geometria roweru: Różnica w geometrii roweru jest jedną z głównych różnic.
Geometryczny kształt ramy różni się w przypadku rowerów przełajowych i szutrowych. Wyścigi przełajowe to pełne akcji wydarzenia z nagłymi zmianami terenu, które mogą być również ciasne i kręte. Z tego powodu rowery przełajowe mają bardziej agresywną geometrię niż rowery szutrowe. Trzeba także szybko zeskakiwać z roweru. Oprócz zeskoczenia z roweru może być konieczne także przeskoczenie roweru przez różne przeszkody, jeśli nie chcesz stracić prędkości.Jeśli pomyślisz o tym, jak używasz roweru szutrowego i roweru przełajowego, zrozumiesz, dlaczego wymagają one innej geometrii.
Wybierając rower szutrowy, możesz zaplanować długie dni w siodle, a nawet kilka dni. Będziesz na pustyni, a wybrane przez Ciebie trasy mogą Cię zaskoczyć kilkoma drobnymi niespodziankami. Być może ładujesz rower, więc będziesz potrzebować stabilnej platformy do jazdy. Szukasz roweru, który Cię nie zrzuci podczas jazdy po wyboistych wiejskich drogach.
Cyclocross polega na ściganiu się na błotnistym zimowym polu. Prawdopodobnie spędzisz w siodle godzinę w górę i w dół, skacząc przez płotki, rzucając rowerem po zakrętach, unikając kolein i radząc sobie z lodem i śniegiem. Ten rower został zaprojektowany z myślą o przyspieszaniu podczas zawodów sprinterskich.
Trasy szutrowe zazwyczaj nie mają ciasnych, zakrzywionych elementów, które można znaleźć na trasie przełajowej. Nie musisz też przeskakiwać roweru przez przeszkody ani ciągle z niego zsiadać. Zazwyczaj będziesz jechał w warunkach zbliżonych do drogowych, tylko z nieco gorszą nawierzchnią niż większość dróg asfaltowych.
Oznacza to, że będziesz szukać innej geometrii. Będziesz podróżować z większą prędkością i być może z ładunkiem, więc będziesz potrzebować solidniejszego roweru. Rower szutrowy będzie miał dłuższe tylne widełki, a co za tym idzie, większy rozstaw osi. Większy rozstaw osi sprawia, że rower szutrowy jest stabilniejszy niż rower przełajowy. Aby zwiększyć stabilność, wysokość suportu będzie również niższa niż w rowerze przełajowym.
Wyścigi przełajowe są krótkie i dlatego możesz ujść na sucho z niewielkim stosem. Ponieważ rowery szutrowe są przeznaczone bardziej do długich dystansów i dłuższych przejażdżek, mają wyższy stos. Wyższy stos stawia cię w znacznie wygodniejszej pozycji. Ta pozycja jest zazwyczaj wolniejsza niż pozycja sprinterska, którą przyjmujesz na rowerze przełajowym.
Oznacza to, że rowery przełajowe mają zwykle bardziej agresywne kąty niż rowery szutrowe. Jeden przeznaczony jest do ćwiczeń wytrzymałościowych, drugi do sprintów.
Częścią rozwoju rowerów szutrowych jest fakt, że podstawowe rowery przełajowe były kiedyś wyposażone w mocowania na butelki oraz mocowania na błotniki i bagażnik. To powinno sprawić, że będą lepszym zakupem. Osoby dojeżdżające do pracy mogły je kupić, a następnie w weekendy uczestniczyć w przełajach przełajowych. Te mocowania są obecnie zwykle spotykane w rowerach szutrowych, a między rowerami szutrowymi a rowerami przełajowymi można zauważyć dużą różnicę, która jest przydatna dla osób dojeżdżających do pracy.
Wysokość przekroku w rowerach przełajowych
Ramy przełajowe wyposażone są w ramę przeznaczoną do noszenia na ramieniu. Właśnie dlatego rowery przełajowe wyglądają tak, jakby miały większy przedni trójkąt niż rowery szosowe. Mieli również wyższą wysokość suportu, aby dostosować się do wzniesień terenu. Połączenie tych czynników oznacza, że wysokość przekroku Twojego roweru jest większa niż w przypadku standardowego roweru szosowego. Dlatego ludzie wybieraliby mniejszy rozmiar ramy, aby zmniejszyć wysokość przekroku.Nie powinieneś jednak tego robić, ponieważ spowodowałoby to skrócenie długości górnej rury. Kolejnym problemem może być wysokość stosu. Rowery przełajowe były z natury rowerami wyścigowymi i zawsze miały niską wysokość stosu.
Jaka jest wysokość stosu?
Wysokość stosu jest ważnym pomiarem podczas montażu roweru. Mierzy odległość w pionie od środka suportu ramy do środkowego górnego punktu główki ramy.
Wysokość stosu w rowerach szutrowych jest odpowiednia dla osób dojeżdżających do pracy
Być może widziałeś profesjonalnych zawodników z nisko zawieszonymi mostkami. Montują mostek tak nisko, jak to możliwe i nie dodają nic do wysokości stosu roweru. Niektórzy mogą nawet obniżyć stos. Jednakże osoby te mają do dyspozycji masażystów, kręgarzy i lekarzy. Zarabiają także na jeździe na rowerze. To prawdopodobnie Cię nie dotyczy. Wyobraź sobie, że siedzisz cały dzień przy biurku. Czy byłbyś tak elastyczny jak zawodowy kierowca?
Odpowiedź brzmi prawdopodobnie nie. Dlatego wysokość stosu jest ważna. Czy można dostosować się do małej wysokości stosu? Większość z nas nie potrafi tego zrobić. Rowery Cyclocross są przeznaczone dla kierowców wyścigowych i mają niską wysokość stosu. Jeśli jeździsz na mniejszym rowerze, zmniejsz ten stos jeszcze bardziej. W takim przypadku możesz spróbować jogi.
Rowery szutrowe wymagają większej wysokości stosu. Jak oni to robią? Mają dłuższą główkę ramy niż w rowerach przełajowych – całkiem proste, ale sprytne rozwiązanie. Teraz siedzisz trochę bardziej wyprostowany niż przy niskim stosie. Dzięki temu Twój kręgosłup i biodra będą mniej obciążone. Powinieneś mieć mniej bólu w dolnej części pleców i może to pomóc złagodzić ból pachwiny. Nikt nie chce mieć bólu pachwiny. Może się nawet okazać, że jeździsz na rowerze wydajniej.
Większa wysokość stosu jest świetna, jeśli dojeżdżasz do pracy.
Wysokość stosu w rowerach szutrowych jest odpowiednia dla osób dojeżdżających do pracy.
Być może widziałeś profesjonalnych zawodników z nisko zawieszonymi mostkami. Montują mostek tak nisko, jak to możliwe i nie dodają nic do wysokości stosu roweru. Niektórzy mogą nawet obniżyć stos. Jednakże osoby te mają do dyspozycji masażystów, kręgarzy i lekarzy. Zarabiają także na jeździe na rowerze. To prawdopodobnie Cię nie dotyczy. Wyobraź sobie, że siedzisz cały dzień przy biurku. Czy byłbyś tak elastyczny jak zawodowy kierowca?
Odpowiedź brzmi prawdopodobnie nie. Dlatego wysokość stosu jest ważna. Czy można dostosować się do małej wysokości stosu? Większość z nas nie potrafi tego zrobić. Rowery Cyclocross są przeznaczone dla kierowców wyścigowych i mają niską wysokość stosu. Jeśli jeździsz na mniejszym rowerze, zmniejsz ten stos jeszcze bardziej. Jeśli to zrobisz, prawdopodobnie będziesz chciał ćwiczyć jogę.
Rowery szutrowe wymagają większej wysokości stosu. Jak oni to robią? Mają dłuższą główkę ramy niż w rowerach przełajowych – całkiem proste, ale sprytne rozwiązanie. Teraz siedzisz trochę bardziej wyprostowany niż przy niskim stosie. Dzięki temu Twój kręgosłup i biodra będą mniej obciążone. Powinieneś mieć mniej bólu w dolnej części pleców i może to pomóc złagodzić ból pachwiny. Nikt nie chce mieć bólu pachwiny. Może się nawet okazać, że jesteś bardziej wydajnym rowerzystą.
Wyższy stos jest idealny, jeśli dojeżdżasz do pracy.
Kąt główki jest inny.
To jednak nie koniec historii o główce ramy roweru. Rama roweru przełajowego jest przeznaczona do wyścigów. Jest przeznaczony do kierowania przy dużych prędkościach. Z drugiej strony rower szutrowy został zaprojektowany z myślą o komforcie i możliwie w pełni obciążonym transporcie turystycznym.
Dlatego w przypadku tych dwóch rowerów potrzebny jest inny kąt skrętu. Rower crossowy będzie miał kąt około 72-73°, co umożliwi szybkie manewry kierownicze. W rowerach szutrowych zauważysz bardziej płaski kąt. Płytki kąt sprawia, że są znacznie stabilniejsze, szczególnie podczas zjazdów z w pełni obciążonym rowerem szutrowym. Nie chcesz się przewrócić, gdy masz na rowerze zapasy na miesiąc.
Zgodnie z tym kątem główki ramy zauważymy również, że rowery szutrowe mają krótszą górną rurę niż rowery przełajowe. Krótsza górna rura zapewni Ci nieco wyższą pozycję podczas jazdy i sprawi, że nie poczujesz się tak rozciągnięty, jak na rowerze przełajowym. Tutaj także chodzi o stabilność i komfort podczas długich podróży. Rozciągnięcie podczas godzinnego wyścigu jest w porządku, ale po 8-godzinnej jeździe po szutrze prawdopodobnie poczujesz się z tym zupełnie inaczej.
Dolne widełki
Podobnie jak w przypadku rury górnej, długość tylnych widełek roweru szutrowego i roweru przełajowego również będzie inna. Tym razem dłuższa rura jest w rowerze szutrowym, a rower przełajowy ma krótsze tylne widełki. Rower przełajowy ma krótkie widełki, które dają wrażenie wyścigów, podczas gdy rower szutrowy ma długie rurki zapewniające stabilność.
Jeśli potrzebujesz stabilności podczas turystyki, możesz również zwrócić uwagę na prześwit pięty. Nie chcesz wpadać na sakwy przy każdym obrocie pedału. Nie będziesz mieć problemu z sakwami podczas wyścigu przełajowego, więc rowery przełajowe będą miały dolne widełki o długości około 425 mm.
Przekonasz się, że rowery szutrowe mają dolne widełki o długości około 460 mm. Ta dłuższa długość umożliwia również tłumienie wibracji drogowych. Dzięki temu będziesz mógł czuć się zarówno komfortowo, jak i stabilnie, a wszystko to dzięki odpowiednio zaprojektowanej długości tylnej ramy.
Zauważysz również, że niektóre rowery szutrowe przeznaczone do ekstremalnie długich wyścigów wytrzymałościowych skracają długość tylnych widełek tylnych. Powodem tego jest to, że te rowery są zaprojektowane tak, aby można było używać ogromnych toreb podsiodłowych i toreb na ramę, które są obecnie w modzie. Te rowery zostały zaprojektowane z myślą o szybkości. To właśnie mieliśmy na myśli, gdy mówiliśmy o zapyleniu krzyżowym.
Patrząc na tylne koło roweru, warto także sprawdzić prześwit opon.
Szerokość opon do rowerów szutrowych
UCI ustaliło limit szerokości opon w rowerach przełajowych. Aby wziąć udział w zawodach przełajowych UCI, Twoje opony nie mogą być szersze niż 33 mm. Następnie zaprojektowano ramy przełajowe z tą wartością jako maksymalnym prześwitem. Można założyć oponę 33 mm i zyskać trochę miejsca na błoto, to wszystko.
Jednakże UCI nie ma wpływu na kolarstwo szutrowe. Im więcej osób jeździło po szutrze, tym bardziej zdawało sobie sprawę, że opony decydują o wygodzie rowerów szutrowych – im szersza opona, tym wygodniejsza jest jazda. Jasne, mogą jeździć wolniej, ale i tak jesteś tam i chcesz podziwiać krajobraz, prawda?
Teraz będziesz mógł znaleźć rowery szutrowe, w których mieszczą się opony o szerokości do 2 cali. Idealny, jeśli przypadkowo trafisz na prawdziwy szlak dla rowerów górskich. Jest jeszcze coś, co rowery szutrowe i przełajowe przejmują od rowerów górskich – opony bezdętkowe.
Konieczność zatrzymania się i naprawy przebitej opony nigdy nie jest przyjemna. Przechodząc na system bezdętkowy, możesz pomóc wyeliminować to niebezpieczeństwo. W dalszym ciągu może wystąpić przebicie opony, ale w większości przypadków zamknie się samoczynnie i powinieneś móc kontynuować jazdę bez utraty kilku PSI w oponach. Możesz także bezpiecznie jeździć przy niższym ciśnieniu w oponach, a tym samym osiągnąć większy komfort jazdy.
Jazda na oponach bezdętkowych jest świetna, a przy właściwym wyborze zestawu kołowego i opon konfigurację można przeprowadzić w ciągu kilku minut.
Rama roweru: wolisz wygodę czy sztywność?
Rama przełajowa jest lżejsza, ponieważ trzeba ją często „nosić i chodzić”. Rama żwirowa jest zwykle cięższa, ponieważ wymaga sztywności, aby zwiększyć obciążenie.
Podstawowa rama przełajowa nie ma otworów montażowych na błotniki i bagażniki, ale pierwotnym zamierzeniem Gravela było przewożenie sprzętu, który poradzi sobie w trudnych warunkach środowiskowych podczas wielodniowych przejażdżek. Ogólnie rzecz biorąc, oprócz zwykłych otworów na koszyki na bidon, na zewnętrznym końcu przedniego widelca znajdują się otwory na rurę dolną i bidon, a z tyłu trójnika znajdują się otwory do montażu bagażnika; Rozstaw osi ramy przełajowej jest krótszy, geometria ramy jest bardziej agresywna, a pozycja suportu jest wyższa niż w ramie roweru szutrowego. wysokość.
Jeśli chodzi o geometrię ramy, w rowerach przełajowych zwykle stosuje się kąt główki ramy 72–73°, aby zapewnić szybsze sterowanie. Kąt główki ramy roweru szutrowego wynosi zazwyczaj około 71°. Użycie łagodniejszego kąta zapewnia bardziej stabilną jazdę. , Nadaje się do długotrwałego wygodnego podróżowania i jazdy.
Ponieważ rama roweru szutrowego ma dłuższą główkę ramy i krótszą górną rurę, długość tylnego trójkąta jest dłuższa niż długość ramy przełajowej. Większość ram rowerów szutrowych ma zazwyczaj długość około 465 mm; i Cyclocross Rama ma zwykle długość około 425 mm.
Wyścigi przełajowe to krótkie, szybkie wyścigi; Oznacza to, że ramy przełajowe są sztywne. Komfort nie jest często problemem dla projektantów ram przełajowych. Integracja zgodności z ramą krzyżową zajmuje kilka sekund i może kosztować wyścig. Chcesz wiedzieć, że każde naciśnięcie pedału popycha Cię do przodu tak efektywnie, jak to możliwe.
Rowery szutrowe z reguły nie nadają się na krótkie podróże. Im dłużej siedzisz w siodle, tym bardziej szukasz wygody. Rama żwirowa nadal będzie miała pewną sztywność, ale inżynierowie ciężko pracowali, aby rama mogła być również obciążona. Nie chcesz roweru, który roztrzaska Cię na kawałki podczas przejażdżki na dystansie 100 mil.
Niektóre rowery szutrowe próbują nadrobić ten brak uchwytów, mając każdy rodzaj uchwytu, jaki tylko chcesz. Niektóre są wyposażone w uchwyty na błotniki i bidony, ale nie mają uchwytów na sakwy, ponieważ są przeznaczone do toreb rowerowych i lekkich, szybszych wycieczek.
Będziesz potrzebował wszystkich wierzchowców, ponieważ wody nigdy nie będzie dość. Jeśli zdecydujesz się na kilkudniową wyprawę bikepackingową, niezbędna będzie także możliwość zabrania ze sobą śpiwora, namiotu czy biwaku, narzędzi i jedzenia. Mocowania błotników będą również popularnym elementem podczas dojazdów do pracy na rowerze szutrowym.
Opony i koła roweru są różne
(Koło rowerowe ICAN AC388)
Rowery szutrowe nie mają tej reguły szerokości 33 mm, a teraz możesz znaleźć opony szutrowe, które rywalizują z oponami do rowerów górskich pod względem szerokości. Powodem dodatkowej szerokości jest komfort. Im szersza opona, tym wygodniejszy będzie rower. Jeśli zdecydujesz się na bezdętkowe, możesz również połączyć to z niskim ciśnieniem, aby uzyskać jeszcze większy komfort.
Koła roweru szutrowego są również dostępne w 2 rozmiarach. Znajdziesz koła 700c i 650b. Rowery przełajowe są wyposażone tylko w koła 700c. Powodem, dla którego rowery szutrowe są wyposażone w koła 650b, jest to, że można używać szerszych opon niż w przypadku koła 700c. Dodatkowa szerokość zapewni większy komfort, a przy kolejnym zdarzeniu będzie miała taką samą wysokość jak węższa opona 700c. Oznacza to, że opona 650b zapewni taką samą prędkość jak opona 700c.
(Koło rowerowe ICAN X-Gravel)
Sprzęt rowerowy
Cyclocross zazwyczaj wykorzystuje więcej przełożeń tarcz 46/36 z środkowymi tylnymi kołami zamachowymi, takimi jak 11-28 itp., które wymagają mniejszych przełożeń, aby poradzić sobie z podjazdami; Z kolei rowery szutrowe potrzebują szerszego przełożenia, aby poradzić sobie z momentem. Do zmiany dróg mieszanych główny nurt wykorzystuje system SRAM Force 1X, podczas gdy w przypadku podwójnych tarcz zazwyczaj stosuje się płyty dociskowe 50/34 i tylne koła zamachowe 11-32. Istnieją również marki, które pasują do tarcz 48/32 lub 42/28.
ICAN AC388 to rower przełajowy, który łamie wszelkie zasady. Ma wyższy stos niż niektóre modele przełajowe, ale niższy niż rowery szutrowe. Jeśli jesteś weekendowym wojownikiem, to jest rama lub rower, którego potrzebujesz.
Wniosek
Czy na podstawie tego artykułu rozumiesz różnicę między rowerem przełajowym a rowerem szutrowym? Jeśli chcesz kupić rower, musisz podjąć decyzję. Poniższe wprowadzenie wideo może również powiedzieć więcej o rowerze przełajowym lub rowerze szutrowym.
Gdzie kupić rower przełajowy i rower szutrowy
Rower przełajowy i rower grobowy możesz kupić online w ICAN.
Jeśli masz inne pytania dotyczące roweru przełajowego lub szutrowego, daj nam znać!