Dlaczego hamulce tarczowe zamiast hamulców szczękowych?
Hamulce szczękowe są obecne w branży rowerowej od bardzo dawna i są opcją dla większości rowerzystów na całym świecie. Jednak obecnie zastosowanie hamulców tarczowych w rowerach szosowych zyskało dużą popularność. Najnowsza oferta rowerów szosowych podąża za tym trendem w porównaniu do konwencjonalnego „starego” trendu hamulców szczękowych. Niedawno UCI przestało eksperymentować z hamulcami tarczowymi, ale Kittel spopularyzował je, stając się pierwszym sprinterem, który wygrał etap z hamulcami tarczowymi. Na rynek trafia coraz więcej rowerów wyścigowych z hamulcami tarczowymi. Chociaż hamulce tarczowe zyskały duże znaczenie, hamulce szczękowe są nadal opcją dla rowerzystów z ograniczonym budżetem. Godna uwagi różnica między tymi dwoma felgami polega na tym, że hamulce szczękowe korzystają z układu linek, podczas gdy hamulce tarczowe korzystają z układu hydraulicznego. W tym artykule dowiesz się wszystkiego o hamulcach tarczowych i dlaczego zdecydowanie powinieneś wybrać je zamiast hamulców szczękowych do roweru wyścigowego.
Rodzaje hamulców tarczowych
Istnieją dwa znane typy hamulców tarczowych w rowerach szosowych. Są to hydrauliczne i mechaniczne. Obydwa mają jedną wspólną cechę: posiadają tłoczki, których główną funkcją jest dociskanie klocka hamulcowego do tarczy. Różnica między tymi dwoma typami polega jednak na sposobie przykładania siły podczas hamowania. Mechaniczne hamulce tarczowe nie różnią się zbytnio od hamulców szczękowych, ponieważ opierają się na linkach ułatwiających proces hamowania. Z kolei hydrauliczne hamulce tarczowe wykorzystują płyn do wspomagania procesu hamowania. Mechaniczne hamulce tarczowe są tańsze, ale hydrauliczne hamulce tarczowe są jeszcze lepsze.
Lepsza skuteczność hamowania
Hamulce tarczowe poprawiają skuteczność hamowania rowerów szosowych, szczególnie podczas mokrej i deszczowej pogody. Dzieje się tak dlatego, że hamulce, w zależności od ich położenia, są chronione przed deszczową pogodą. Pomaga również w wyeliminowaniu pewnego okropnego hałasu, który słychać, gdy zaciski hamulcowe w rowerach z hamulcami szczękowymi stykają się z felgami roweru. Hamulce tarczowe wymagają bardzo małej siły dźwigni, aby zatrzymać rower. Jest to o tyle ważne, że jeździec nie musi napinać mięśni, co zmniejsza zmęczenie mięśni. Ważne jest również, aby hamulce tarczowe nie zatykały się błotem podczas jazdy po błotnistym terenie lub w porze deszczowej. Tego typu hamulce charakteryzują się trwałością, tj. H. nie ma na nie wpływu zła pogoda, ani wyjątkowo mokra, ani sucha.
Hamulce tarczowe mają lepszą modulację hamowania, co oznacza, że hamowanie jest łatwiejsze, a kierowca może zastosować odpowiednią i wymaganą siłę do hamowania. Należy również pamiętać, że można wyregulować hamulec tarczowy, aby zapewnić jeszcze lepsze, jeśli nie najlepsze, hamowanie. Regulacji dokonuje się poprzez zwiększenie średnicy tarcz hamulcowych. Im większy rotor, tym silniejszy hamulec. Mocny hamulec daje kierowcy pewność i pozwala jechać szybciej niezależnie od terenu.
Miejsce na szersze opony
Możesz z łatwością wyposażyć swój rower w wyższe i szersze opony o średnicy do 32 mm w porównaniu do wersji z hamulcem szczękowym 28 mm. Szersze opony są ważne, ponieważ zapewniają lepszą przyczepność i komfort kierowcy. Większe i szersze opony pochłaniają wibracje powstające podczas jazdy po nierównych nawierzchniach i nierównościach. Dzięki temu możesz jeździć na rowerze godzinami, nie odczuwając zmęczenia i dyskomfortu. Szersze opony poprawiają prowadzenie roweru, komfort, przyczepność i kontrolę. Poza tym obecność szerszych opon oznacza również, że jest szerszy i ma wystarczająco dużo miejsca na montaż błotników, co jest bardzo przydatne w porze deszczowej i zimowej. Rower z szerszymi oponami poradzi sobie w każdym terenie, od gładkiego po kamienisty i wyboisty.
trwałość
Rowery szosowe wyposażone w hamulce tarczowe i z nich korzystające są zazwyczaj trwalsze niż rowery wyposażone w hamulce szczękowe. Jeśli chodzi o trwałość, skupiamy się na kołach. Koła stają się trwałe, ponieważ na obręczy nie ma tarcia, które mogłoby powodować zużycie. Koła rowerów wyposażonych w hamulce szczękowe są podatne na szybkie zużycie ze względu na ciepło i tarcie powstające, gdy zacisk styka się z obręczą przy każdym hamowaniu. Najważniejsze jest to, że hamulce tarczowe zapewniają trwałość kół w porównaniu z hamulcami szczękowymi.
Koszt
Kolejnym powodem, dla którego powinieneś wybrać hamulce tarczowe zamiast hamulców szczękowych, jest koszt. Tak, początkowo zakup rowerów z tarczami hamulcowymi jest drogi, ale jest to zrozumiałe ze względu na wdrożoną technologię. Jednak hamulce tarczowe są tańsze w utrzymaniu niż hamulce szczękowe. Od czasu do czasu konieczna będzie wymiana obręczy i gumowych zacisków hamulcowych ze względu na zużycie szyn hamulcowych.
Rozpraszanie ciepła
Kiedy jedziesz na rowerze, od czasu do czasu hamujesz, na przykład w celu uniknięcia kolizji lub zatrzymania się. Kiedy używasz hamulców szczękowych, stałe tarcie pomiędzy obręczą a zaciskami wytwarza dużo ciepła. Może to prowadzić do zużycia koła, zwłaszcza felg. Może to również spowodować utratę siły hamowania. W przeciwieństwie do hamulców szczękowych, hamulce tarczowe nie wytwarzają ciepła, dlatego są trwałe i preferowane przez większość ludzi.