Znajdź idealne dopasowanie: jak wybrać pomiędzy kołami aerodynamicznymi i lekkimi
Wielu rowerzystów szosowych staje przed dylematem podczas modernizacji zestawu kołowego w swoim rowerze. Przy tak dużej liczbie opcji dostępnych na rynku może być trudno określić, który typ koła najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Ogólnie rzecz biorąc, możemy podzielić opcje na lekkie i aerodynamiczne, jeśli chcesz ulepszyć swoje koła. Chcesz zmniejszyć wagę swojego roweru lub uczynić go bardziej aerodynamicznym.
Należy zauważyć, że nie każdy zestaw kołowy można zaliczyć do jednej kategorii, a rozróżnienie między kategoriami jest często niejasne. Na przykład pojawienie się felg o średnim przekroju oferuje rowerzystom kompleksowe rozwiązanie, które łączy w sobie wydajność aerodynamiczną i lekkość. W zależności od celów możesz wybrać zestaw kołowy bardziej pochylony w jedną lub drugą stronę spektrum.
Czy powinienem wybrać aero czy lekki? Oto jest pytanie.
Koła aerodynamiczne
Opór toczenia i opór powietrza to dwa czynniki spowalniające rowerzystów na płaskiej drodze.
Przy małych prędkościach opór toczenia jest najważniejszą siłą wpływającą na opór opony. Jednak wraz ze wzrostem prędkości dominującą siłą staje się opór powietrza. Przy przeciętnym trzymaniu się drogi i dobrych oponach, przy prędkości 12,5 km/h można spodziewać się podziału sił opony i oporu powietrza w stosunku 50/50.
Aerodynamika również odgrywa kluczową rolę przy stosunkowo niskich prędkościach. Wraz ze wzrostem prędkości wysiłek wymagany do pokonania oporu powietrza staje się znacznie większy. Na przykład przy bardziej realistycznej prędkości 30 km/h na płaskiej powierzchni potrzeba około 75% wysiłku, aby pokonać opór powietrza.
Aerodynamiczna obręcz o większej głębokości może pomóc zmniejszyć opór powodowany przepływem powietrza zarówno dla rowerzysty, jak i roweru. Ponieważ opór powietrza jest główną siłą, którą musi pokonać jeździec, aerodynamiczny zestaw kołowy może zapewnić „swobodną prędkość”. W połączeniu z innymi korzyściami aerodynamicznymi argument za stosowaniem aerodynamicznego zestawu kołowego staje się jeszcze bardziej przekonujący.
Lekkie koła
Podczas jazdy pod górę waga staje się ważnym czynnikiem określającym wymagany wysiłek. Na 10-procentowym wzniesieniu jeździec o masie 75 kg wykorzystuje około 90% swojej siły, aby pokonać grawitację.
Aby utrzymać na tym wzniesieniu prędkość 10 km/h, kierowca ważący 75 kg musiałby zużywać około 415 watów. Na każdy kilogram utraty wagi oszczędza się około pięciu watów.
Podczas wspinaczki waga jest ważniejsza niż aerodynamika. Jeśli jednak jedziesz po płaskich drogach, w terenie pagórkowatym lub na trasie górzystej z długimi drogami w dolinie, aerodynamika może stać się ważniejsza. Wybierając zestaw kołowy, ważne jest, aby wziąć pod uwagę wymagania stawiane przez jazdę na rowerze.
Czy środkowa część jest optymalnym kompromisem?
Obręcz o średniej głębokości zapewnia równowagę pomiędzy wagą, responsywnością, bezwładnością i redukcją oporu.
Dla przeciętnego rowerzysty ważącego około 75 kg idealny jest zestaw kołowy o średnicy 45-55 mm. Jest wystarczająco lekki, aby mógł się na niego wspiąć rowerzysta ważący 75 kg, ale jednocześnie wystarczająco niski, aby odczuć korzyści aerodynamiczne.
Większość rowerzystów Team Dimension Data uważa Enve 4.5 (45/55 mm) za swoje główne koło na cały dzień. Jednak na płaskich lub pagórkowatych etapach niektórzy kolarze, np. Mark Cavendish, wolą głębszy zestaw kołowy 7,8 (70/80 mm), aby w pełni wykorzystać jego zalety aerodynamiczne. Enve 3,4 (38/42 mm) jest używany tylko przez cięższych rowerzystów na podjazdach.
Obręcze ze stopów lekkich lub karbonu
Koła do rowerów szosowych z włókna węglowego będą działać lepiej niż jakiekolwiek inne koła, których używasz. Jako wieloletni jeździec wiem, jak bardzo komponenty roweru mogą wpływać na jego osiągi. Dwie części rowerowe w tej samej cenie mogą znacznie różnić się wydajnością. Rowery szosowe z włókna węglowego to elementy, które chcesz mieć w swoim rowerze. Wymienię cechy, które sprawiają, że rowery szosowe z włókna węglowego są lepsze i dlaczego warto je wybrać:
Waga: rowery szosowe z włókna węglowego to najlżejsze rowery, chociaż nowsze technologie starają się sprawić, aby rowery aluminiowe były lżejsze. Włókno węglowe jest najlżejszym materiałem używanym do produkcji elementów roweru i ma za zadanie pomóc rowerowi utrzymać stałą prędkość.
Aerodynamika: aerodynamika to jeden z najważniejszych punktów, który należy wziąć pod uwagę podczas jazdy na rowerze. Koła z włókna węglowego są szczególnie aerodynamiczne i pomagają manewrować oporem powietrza i ciśnieniem oporu. Zapewniają, że wyższe prędkości osiągniesz przy mniejszym wysiłku, niezależnie od nawierzchni, po której jedziesz.
Amortyzacja: Amortyzacja jest bardzo ważnym czynnikiem zapewniającym płynną i wygodną jazdę, dlatego powinieneś wybrać koła z włókna węglowego. Właściwości amortyzujące roweru sprawiają, że rowerzysta nie odczuje uderzenia podczas lądowania na małych wysokościach, na nierównym terenie itp. Włókno węglowe to idealny materiał do pochłaniania uderzeń jazdy na rowerze.
Inne cechy obejmują wydajność, wszechstronność i design. Koła do rowerów szosowych z włókna węglowego zazwyczaj oferują najlepsze cechy, jakich można oczekiwać od kół rowerowych, a niewiele ich zastępuje.
Odpowiedni rower dla Ciebie
Aby wybrać idealne koło do swojego roweru, należy wziąć pod uwagę swój styl jazdy. Jeśli jeździsz głównie pod górę, odpowiedni będzie lekki rowerek biegowy. Jeśli jednak lubisz jeździć w dół lub po płaskim terenie, idealne będzie koło o średniej głębokości.
Ogólnie zalecamy zwiększenie głębokości obręczy od 30 do 50 mm, ponieważ zapewnia to znaczne korzyści aerodynamiczne, które przewyższają nieco zwiększoną wagę. Ponadto w tej konfiguracji koła są bardziej stabilne.