Wybierz najlepszą kierownicę szutrową 2024 – przewodnik zakupów
Jaka jest różnica między kierownicą roweru szosowego a kierownicą roweru szutrowego?
Jeśli szukasz lepszej kontroli i stabilności podczas jazdy w terenie, rozważ zmianę tradycyjnej kierownicy szosowej na kierownicę terenową.
Główną różnicą między kierownicą roweru szosowego i terenowego jest wybrzuszenie kierownicy. Standardowe kierownice rowerów szosowych zaprojektowano z myślą o optymalnej prędkości i wydajności. Natomiast szersza kierownica z zakrzywionymi na zewnątrz końcówkami zapewnia lepszą kontrolę nad rowerem.
Szersza szerokość kierownicy może zapewnić wygodniejszą pozycję dla większości ludzi, zwłaszcza rowerzystów górskich, oraz zapewnić większą stabilność i dźwignię podczas wchodzenia i schodzenia z kapturów. Podczas jazdy po stromych, luźnych, zjazdowych lub trudnych technicznie trasach większość kierowców trzyma ręce na końcach kierownicy. Płaskie, rozszerzone i zakrzywione na zewnątrz przedłużenia zapewniają większą kontrolę w tej pozycji.
Źródło zdjęcia: https://bikepacking.com/
Oto najważniejsze wymiary kierownicy żwirowej:
- FLARE odnosi się do kąta, pod jakim krople obracają się na zewnątrz od przodu do tyłu, na osi równoległej do okapów. Flarę uważa się za korzystną, ponieważ powoduje szersze rozłożenie dłoni w kroplach, co pozwala na lepszą pozycję zapewniającą wsparcie i lepszą kontrolę na nierównym terenie.
- REACH odnosi się do odległości pomiędzy kierownicą a obszarem mocowania mostka. Większy zasięg (>80 mm) sprawia, że w pozycji drop można przyjąć bardziej agresywną i aerodynamiczną postawę, odpowiednią do wyższych prędkości. Z drugiej strony krótszy zasięg (<75 mm) jest wygodniejszy i zapewnia lepszą kontrolę podczas jazdy w terenie i na nieutwardzonych nawierzchniach.
- DROP to odległość pomiędzy poziomym zaciskiem mostka a dolnym końcem przedłużenia kierownicy. Większy spadek (>120 mm) ustawia rowerzystę w bardziej aerodynamicznej pozycji, natomiast mniejszy spadek (<120 mm) jest wygodniejszy i ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Należy również pamiętać, że wiele nowoczesnych kierownic żwirowych ma mniej zaokrąglony kształt „haczyka”, aby zapewnić dominujący chwyt w trakcie upadku.
- SZEROKOŚĆ to odległość od kaptura do kaptura. Niektóre marki wskazują tę wartość na zewnętrznych krawędziach, co spowoduje, że kierownica będzie węższa niż kierownica o tej samej wartości mierzonej od C do C.
Jaka ilość rozproszonego światła jest najlepsza?
Odpowiedź na pytanie, czy wybrać szerszą czy węższą kierownicę do swojego roweru szutrowego, zależy od Twoich nawyków jeździeckich. Jeśli wolisz szerszą kierownicę, Twoje dłonie będą bardziej rozstawione podczas jazdy po zjazdach. Daje to większy wpływ na przednie koło, co pomaga lepiej kontrolować rower. Jednak szersza kierownica może nie być tak wygodna podczas długich przejażdżek, ponieważ może męczyć dłonie.
Jeśli masz tendencję do jazdy w trudnym terenie z krótkimi zjazdami, szersza kierownica może być dla Ciebie dobrym wyborem. Dają lepszą kontrolę nad rowerem, co w takich sytuacjach jest niezbędne. Jeśli jednak wolisz jazdę w spokojniejszym terenie przy dużych prędkościach i długich zjazdach, węższa kierownica może być lepszym wyborem. Pomagają przyjąć wygodniejszą pozycję i są bardziej aerodynamiczne, co pozwala spędzić więcej czasu w kroplach.
Jaką szerokość kierownicy wybrać?
Wybierając kierownicę do roweru szutrowego, zalecamy wybór tego samego rozmiaru lub o jeden rozmiar szerszego niż kierownica roweru wyścigowego. Na przykład, jeśli Twój rower szosowy ma rozmiar 42, możesz wybrać 42 lub 44. Dodatkowa szerokość zapewnia więcej miejsca, a tym samym większy komfort jazdy. Ponadto dodatkowa szerokość poprawia prowadzenie i pozwala na bardziej agresywną jazdę.
Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z poszerzenia, które może zwiększyć całkowitą szerokość o 50 mm lub więcej. Jeśli często jeździsz rowerem szutrowym po pojedynczych szlakach lub wąskich przejściach, powinieneś zwrócić uwagę na rozmiar.
Jeśli zamierzasz zbudować rower szutrowy specjalnie do wyścigów, możesz trzymać się tej samej szerokości co rower szosowy. Kiedy jesteś węższy, jesteś bardziej aerodynamiczny.
Ale może być również zbyt szeroki. Jeśli Twoje ręce znajdują się zbyt daleko poniżej ramion, będziesz musiał zużyć więcej energii, aby się utrzymać, co spowoduje szybsze zmęczenie.
Kierownica z włókna węglowego kontra aluminiowa
Włókno węglowe ma kilka zalet w porównaniu z aluminium, z których najważniejszą jest mniejsza waga. Przechodząc na kierownicę z włókna węglowego, możesz zaoszczędzić do 40-50 gramów.
Kolejną zaletą węgla jest jego zdolność do redukcji wibracji. Aluminium łatwo przenosi wibracje drogi, ale węgiel lepiej je pochłania, dzięki czemu mniej wibracji dociera do dłoni.
Waga i wibracje to nie jedyne zalety ram rowerowych z włókna węglowego. Istnieją również inne subtelne korzyści. Włókna węglowe pozwalają na tworzenie skomplikowanych kształtów i precyzyjne dostrojenie zagięcia. Umożliwia to tworzenie zoptymalizowanych aerodynamicznie profili. Nawet jeśli nie przejmujesz się zbytnio wagą, warto rozważyć włókno węglowe.
HBG01 Linki do roweru grobowego
Czy w moim rowerze szosowym mogę używać kierownic żwirowych?
Żwirowa kierownica może zapewnić dodatkowy komfort większości rowerzystów, niezależnie od rodzaju roweru, z którego korzystają. Nawet jeśli masz rower szosowy, dla większego komfortu warto rozważyć kierownicę szutrową. Nie czuj się ograniczony etykietami i zasadami.Więcej informacji na temat kierownic rowerów szosowych można znaleźć w Przewodniku po kierownicach rowerów szosowych.