Jak wybrać idealną kierownicę roweru szosowego
Kierownica jest kluczowym elementem roweru szosowego, ponieważ odpowiada za sterowanie i prowadzenie roweru. Ponadto kierownica odgrywa ważną rolę w określaniu powierzchni czołowej i służy jako aerodynamiczna krawędź natarcia.
Modele kierownic rowerów szosowych
W rowerach szosowych występują dwa rodzaje kierownic: kierownica typu drop i płaska. Najczęściej spotykane są paski opadające.
1. Drążek dolny — drążek dolny to rodzaj kierownicy, która tworzy bardziej aerodynamiczny kształt z ciałem rowerzysty, co skutkuje bardziej efektywnym przenoszeniem energii i szybszą jazdą. Oferują także wiele pozycji za kierownicą ze względu na większą liczbę opcji podłokietników. Należy jednak pamiętać, że pozycja pleców może powodować dyskomfort u mniej elastycznych jeźdźców. Rozciąganie po zejściu z roweru może pomóc złagodzić dyskomfort.
Oto najważniejsze wymiary kierownicy żwirowej:
- SZEROKOŚĆ to odległość od kaptura do kaptura. Niektóre marki wskazują tę wartość na zewnętrznych krawędziach, co spowodowałoby, że kierownica byłaby węższa niż kierownica o tej samej wartości mierzonej od C do C, więc sprawdź, jak mierzą.
- REACH odnosi się do odległości między kierownicą a obszarem zacisku wspornika. Większy zasięg (>80 mm) ustawia jeźdźca w pozycji drop w bardziej agresywnej i aerodynamicznej pozycji, odpowiedniej do wyższych prędkości. Z drugiej strony krótszy zasięg (<75 mm) jest wygodniejszy i zapewnia lepszą kontrolę podczas jazdy w terenie i na nieutwardzonych nawierzchniach.
- DROP to odległość pomiędzy poziomym zaciskiem mostka a dolnym końcem przedłużenia kierownicy. Większy spadek (>120 mm) ustawia rowerzystę w bardziej aerodynamicznej pozycji, natomiast mniejszy spadek (<120 mm) jest wygodniejszy i ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Należy również pamiętać, że wiele nowoczesnych kierownic żwirowych ma mniej zaokrąglony kształt „haczyka”, aby zapewnić dominujący chwyt w trakcie upadku.
Źródło zdjęcia: https://road.cc/
2. Płaska kierownica – płaska kierownica zapewnia bardziej wyprostowaną pozycję podczas jazdy, zapewniając lepszą widoczność do przodu i zmniejszając nacisk na plecy.
Płaska kierownica
Zintegrowana czy niezależna kierownica i mostek
Zintegrowane kierownice stają się coraz bardziej popularne, zwłaszcza w dzisiejszym przemyśle rowerowym zaawansowanych technologii. Idealnie nadają się do wysokiej jakości rowerów i oferują elegancki wygląd. Kable są ukryte wewnątrz kierownicy i przechodzą przez mostek do ramy, co zapewnia elegancki i czysty wygląd.
Zintegrowana kierownica
Zalety zintegrowanego systemu:
- Aerodynamiczny - Ukryte kable zapewniają gładki profil.
- Lekki - Minimalna ilość dodatkowego sprzętu pozwala zaoszczędzić gramy.
- Dopasowane - Geometrycznie dopasowane dla precyzyjnego wyczucia.
- Elegancka estetyka - Czysty, zintegrowany wygląd przemawia do wielu osób.
Wady systemu zintegrowanego:
- Koszt - Wymiana całego systemu będzie kosztowna.
- Sztywność - Dopasowania nie można zmienić, jak w przypadku wielu niezależnych części.
- Trudna instalacja - Prowadzenie kabli wymaga szczególnej uwagi.
Niezależne systemy zachowują elastyczność w zakresie aktualizacji. Upadki mogą skutkować jedynie uszkodzeniem poszczególnych części, a nie koniecznością wymiany całego nowego systemu. Regulacja długości mostka i obrotu kierownicy jest tak prosta, jak poluzowanie kilku śrub. Niezależne komponenty zapewniają również oszczędności, jeśli z czasem konieczna będzie wymiana poszczególnych części.
Niezależny kierowca
Niezależne zalety systemu:
- Modułowość - Części można z biegiem czasu indywidualnie wymieniać/modernizować.
- Opłacalność - Wymiana tylko uszkodzonych komponentów pozwala zaoszczędzić pieniądze.
Możliwość dostosowania - Łatwo dostosuj kąt mostka, szerokość kierownicy i spadek.
Niezależne wady systemu:
- Estetyka - Kable i dodatkowy osprzęt wyglądają mniej schludnie.
- Specjalne dopasowanie - Regulacja systemu może wymagać prób i błędów.
Jak wybrać szerokość kierownicy
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z kolarstwem szosowym, dobrze jest zacząć od kierownicy nieco szerszej niż ramiona. W miarę zdobywania doświadczenia możesz wybierać węższą kierownicę, aby poprawić prowadzenie.
Bardziej doświadczonym jeźdźcom lub jeźdźcom z naturalnie węższym chwytem wąskie kierownice mogą oferować pewne korzyści. Jeśli zauważysz, że Twoje nadgarstki wystają na zewnątrz w stronę osłon hamulców, rozważ węższą kierownicę.
Szerokość kierownicy może mieć wpływ na opór powietrza. Ogólnie rzecz biorąc, możesz jechać szybciej, korzystając z węższej kierownicy. Jeśli obecnie używasz kierownicy 44 cm i chcesz uzyskać nieco większą prędkość, rozważ zmianę na kierownicę 42 cm lub nawet 40 cm.
Linki węglowe vs. Linki aluminiowe
Kierownice z włókna węglowego stają się coraz bardziej popularne w wysokiej klasy rowerach wyścigowych. Jest tego kilka powodów. Po pierwsze, węgiel można uformować w dowolny kształt pożądany przez producenta, co czyni go bardziej uniwersalnym. Dzięki karbonowi możesz także znacznie zaoszczędzić na wadze, co zawsze jest zaletą dla fanów rowerów wyścigowych. Węgiel również w naturalny sposób tłumi wibracje, dzięki czemu jest wygodniejszy dla rowerzysty. I w końcu też wyglądają całkiem fajnie!
Czym są kierownice aero i czy ich potrzebuję?
Rowery szosowe aero stają się coraz bardziej popularne, a ustawienie kierownicy odgrywa dużą rolę w zmniejszaniu oporu.
Kierownice poprawiające aerodynamikę często mają mniejszą powierzchnię z przodu i spłaszczają się, tworząc większą powierzchnię u góry.
Oznacza to, że szybują w powietrzu wydajniej i są również wygodne w trzymaniu na długich podjazdach. Ponadto belki aerodynamiczne zaprojektowano tak, aby umożliwić wewnętrzne prowadzenie kabli. Kierownice A22 i A9 firmy ICAN są tego doskonałym przykładem. Obydwa modele są kompatybilne z ramkami A22 i A9.
Aby uzyskać więcej informacji na temat prętów żwirowych, zobacz Przewodnik po prętach żwirowych.