Jak wybrać odpowiednią głębokość obręczy roweru szosowego
Kwestia prawidłowej głębokości obręczy w kołach roweru szosowego wymaga dokładnych badań, zwłaszcza w dobie materiałów z włókna węglowego. W dawnych czasach felgi ze stopów były wąskie i płaskie, a dla wszystkich rowerzystów najważniejsza była waga. Ale potem władzę wzięło włókno węglowe, ponieważ nowy cudowny materiał był lżejszy i sztywniejszy od metalu.
Łatwiej było ją także kształtować, co oznaczało, że projektanci spędzili wiele godzin w tunelach aerodynamicznych, udoskonalając najlepszą aerodynamiczną obręcz do kolarstwa szosowego. Aerodynamika zawsze była ważna na drodze, gdzie opór powietrza i zapotrzebowanie na energię rosną wykładniczo, aby utrzymać prędkość powyżej 25 km/h. Podczas zawodów osiąga się średnią prędkość 50 kilometrów na godzinę (ponad 30 mil na godzinę), nie wspominając o zapierających dech w piersiach zjazdach alpejskich z dwukrotnie większą prędkością. Ważną rolę odgrywają tutaj felgi aerodynamiczne.
Na pierwszy rzut oka, oglądany z daleka, nowoczesny peleton zawodowy wygląda, jakby toczył się na grubych oponach rowerowych. Ale obecnie opony są nadal wąskie – 23 lub 30 mm. Bliższe przyjrzenie się pokazuje, że głębokie ramy z włókna węglowego sprawiają wrażenie obszernych opon. Te szerokie krawędzie z włókna węglowego są wynikiem intensywnego rozwoju aerodynamiki i w całym przekroju przypominają łzę, zaokrągloną z przodu przez zakrzywiony profil opony. Rozszerzony profil łezki ma inne właściwości wiatroszczelne w porównaniu z płaską obręczą. Przekrój może mieć kształt litery V, z ostrą krawędzią w miejscu styku szprych, lub kształt litery U, jak kieliszek do wina bez nóżki. Istnieje również hybrydowa kombinacja obu profili, preferowana przez niektórych ekspertów od aerodynamiki. Mówią, że im głębiej, tym lepiej – a największą głębokość osiąga się w przypadku tylnego koła tarczowego, gdzie można powiedzieć, że profil obręczy kończy się na końcu piasty!
Jak wybrać odpowiednią głębokość obręczy roweru szosowego
Kwestia prawidłowej głębokości obręczy w kołach roweru szosowego wymaga dokładnych badań, zwłaszcza w dobie materiałów z włókna węglowego. W dawnych czasach felgi ze stopów były wąskie i płaskie, a dla wszystkich rowerzystów najważniejsza była waga. Ale potem władzę wzięło włókno węglowe, ponieważ nowy cudowny materiał był lżejszy i sztywniejszy od metalu.
Łatwiej było ją także kształtować, co oznaczało, że projektanci spędzili wiele godzin w tunelach aerodynamicznych, udoskonalając najlepszą aerodynamiczną obręcz do kolarstwa szosowego. Aerodynamika zawsze była ważna na drodze, gdzie opór powietrza i zapotrzebowanie na energię rosną wykładniczo, aby utrzymać prędkość powyżej 25 km/h. Podczas zawodów osiąga się średnią prędkość 50 kilometrów na godzinę (ponad 30 mil na godzinę), nie wspominając o zapierających dech w piersiach zjazdach alpejskich z dwukrotnie większą prędkością. Ważną rolę odgrywają tutaj felgi aerodynamiczne.
Na pierwszy rzut oka, oglądany z daleka, nowoczesny peleton zawodowy wygląda, jakby toczył się na grubych oponach rowerowych. Ale obecnie opony są nadal wąskie – 23 lub 30 mm. Bliższe przyjrzenie się pokazuje, że głębokie ramy z włókna węglowego sprawiają wrażenie obszernych opon. Te szerokie krawędzie z włókna węglowego są wynikiem intensywnego rozwoju aerodynamiki i w całym przekroju przypominają łzę, zaokrągloną z przodu przez zakrzywiony profil opony. Rozszerzony profil łezki ma inne właściwości wiatroszczelne w porównaniu z płaską obręczą. Przekrój może mieć kształt litery V, z ostrą krawędzią w miejscu styku szprych, lub kształt litery U, jak kieliszek do wina bez nóżki. Istnieje również hybrydowa kombinacja obu profili, preferowana przez niektórych ekspertów od aerodynamiki. Mówią, że im głębiej, tym lepiej – a największą głębokość osiąga się w przypadku tylnego koła tarczowego, gdzie można powiedzieć, że profil obręczy kończy się na końcu piasty!
Płaskie felgi
Płaskie felgi są lżejsze i łatwiejsze do przyspieszania nawet w przypadku stopów, ponieważ mają mniejszą bezwładność. Może to dać im 1/100 sekundy przewagi na ostatnich 200 metrach sprintu. Na trasie takiej jak duża przełęcz, gdzie peleton wjeżdża pod górę z prędkością mniejszą niż 25 km/h, aerodynamika nie stanowi problemu. Płaska, lekka obręcz pomaga kolarzowi walczyć z grawitacją. Nie daje to jednak żadnej korzyści podczas późniejszego szybkiego zjazdu, który zwykle następuje po stromej wspinaczce. Na torze kończącym się na dużej wysokości, takim jak słynny Alpe d'Huez we Francji, głęboki profil obręczy byłby utrudnieniem. Ale na płaskim terenie, walcząc z wiatrem, znacznie przewyższa płaski profil, nawet jeśli waży więcej.
Jaka głębokość obręczy jest odpowiednia?
Podobnie jak wiele innych decyzji w życiu, uzyskanie odpowiedniej głębokości obręczy wymaga kompromisu. Dla hobbystów, którzy lubią Gran Fondo, dobrym wyborem będzie felga o głębokości od 45 mm do 55 mm .
Oferuje złoty środek pomiędzy skrajnościami komfortu, aerodynamiki i stabilności. Zwłaszcza w środku zatłoczonego peletonu – nawet jeśli wieje boczny wiatr. Taka felga zapewnia także większą trwałość zawodnikowi startującemu w obu zawodach i trenującym na tym samym zestawie kołowym. Kolarz mieszkający i startujący w regionie górzystym mógłby wybrać bardziej płaskie felgi. Jeśli cięższy, oddany zawodnik szuka najlepszych obręczy na płaską trasę w spokojnych warunkach, może wybrać 86 mm z tyłu i wybrać mniej ryzykowny rower z przodu, jeśli jego trasa przecina boczny wiatr.
Jak wybrać odpowiednią głębokość felgi w ICAN.
ICAN oferuje wydajne zestawy kołowe z szeroką gamą głębokości obręczy. Ta gama wysokiej jakości kół przeznaczona jest do bardzo specjalistycznych zastosowań, a także do bardziej ogólnych zastosowań rowerowych. Niezależnie od dyscypliny jednośladów, którą podąża entuzjasta, w katalogu ICAN znajdziesz zestawy kołowe o głębokości obręczy, które zadowolą każdego klienta. Dla alpinistów jest Aero 35 Disc za 645 dolarów; plus wersje 50 mm i 55 mm . Dla profesjonalnego zawodnika jazdy na czas najwyższej klasy DT Aero 86 kosztuje 1085 USD, a ta seria jest również dostępna dla peletonu o głębokościach 50, 45 i 40 mm . Dla początkujących z ograniczonym budżetem dobrym, wszechstronnym wyborem będzie standardowy zestaw kół Clincher ICAN 50 mm 700c za 490 USD.