Sterownik SRAM XD kontra sterownik XDR
Jaka jest funkcja sterownika SRAM XD i sterownika XDR?
Firma SRAM opracowała sterowniki XDR i XD, aby umożliwić stosowanie kaset z zębatkami mniejszymi niż 11 zębów. Jest to świetne rozwiązanie, jeśli chcesz używać 1x biegów i nadal mieć dużą tarczę. Pomoże to zapobiec uderzeniu w maksymalną prędkość, które niektórzy z nas mieli na płaskim terenie, i znacznie bardziej prawdopodobnemu uderzeniu w prędkość maksymalną podczas zjazdu.
Jeśli wolisz obejrzeć film objaśniający bazę sterowników XD i XDR, obejrzyj poniższy film dotyczący SRAM.
Historia podłogi kierowcy XD
W 2015 roku SRAM sprowadził nam sterownik XD, który dał nam zębatkę z 10 zębami. Zastosowanie 10-zębowej zębatki umożliwia kasetom zastosowanie szerszego przełożenia i pozwoliło firmie SRAM pokazać, że układy 1x11 i układy z podwójną tarczą mogą działać. Obecnie można znaleźć nawet zębatki 9-zębowe od mniejszych, bardziej wyspecjalizowanych producentów komponentów rowerowych.
SRAM wypuścił XD z otwartym patentem, więc wiele firm podążyło za modą i zaczęło tworzyć własne sterowniki XD. Było to łatwiejsze dzięki temu, że XD został zaprojektowany do współpracy z obecnymi konstrukcjami osi i mechanizmami zapadkowymi. Jedynym znaczącym graczem, który nie wziął udziału, jest Shimano.
SRAM stwierdza również, że sterownik XD ma przewagę nad tradycyjnym korpusem bębenka. Prawdopodobieństwo, że kaseta będzie się kołysać i wcinać w korpus bębenka w sterowniku XD będzie mniejsze. Ponieważ wolnobieg jest wtedy bardziej stabilny, można oczekiwać, że łożyska będą działać dłużej.
Co to jest SRAM XDR?
XDR to uliczna wersja wspomnianego sterownika XD. Został zaprojektowany do współpracy z 11-biegowymi kołami przeznaczonymi do jazdy po drogach, dlatego jest o 1,85 mm dłuższy niż przetwornik XD. Oferuje te same zalety, co sterownik XD w porównaniu z tradycyjnymi korpusami z bębenkiem, a ponadto należy zaoszczędzić od 6 do 8 gramów w porównaniu ze standardowym korpusem z bębenkiem.
Najlepszą rzeczą w przetwornikach XD i XDR było to, że oszczędziły nam konieczności ponownego ustawiania kół po przejściu na większą kasetę. Spędzanie mniej czasu w warsztacie oznacza, że wszyscy możemy cieszyć się większą ilością czasu na świeżym powietrzu, jeżdżąc na rowerach.
Czy potrzebuję sterownika SRAM XD czy XDR?
Jeśli lubisz jeździć w terenie na rowerze górskim z włókna węglowego, będziesz szukać kierowcy XD. Sterownik XD zajmuje tyle samo miejsca, co korpus bębenka HyperGlide z 8,9,10 prędkościami.
Jednakże sterowniki XDR są przeznaczone do użytku w rowerach szosowych, szutrowych i przełajowych. Jest o niecałe 2 mm dłuższy niż przetwornik XD i został zaprojektowany tak, aby zmieścił się w tym samym miejscu, co 11-biegowy korpus bębenka HyperGlide. Różnicę można łatwo zapamiętać, jeśli litera „R” oznacza, że jest ona przeznaczona do rowerów szosowych.
Sterownik XDR może obsługiwać 10-biegowe kasety XD, pod warunkiem, że podłożysz podkładkę dystansową 1,85 mm.