Jak skonfigurować samochód wyścigowy bezdętkowy?
Obecnie w mediach często wspomina się o produkcji rowerów wyścigowych, szutrowych czy przełajowych. Można to śmiało uznać za trend, ale poprawia komfort jazdy, a brak konieczności zmiany dętki w deszczu jest na wagę złota.
Inną cechą opon bezdętkowych jest to, że ludzie martwią się ustawieniem. Stwierdziliśmy, że montaż opon szosowych i szutrowych jest szybszy i łatwiejszy niż w przypadku rowerów górskich. Na pewno jest to o wiele łatwiejsze niż na fatbike'ach.
Krótka uwaga na temat dopalaczy do opon: wiele osób używa ich do dokręcania opon w rowerach górskich, ale jeszcze nie potrzebowaliśmy ich w rowerach szosowych. Jeśli zdejmiesz rdzeń zaworu i użyjesz wysokiej jakości pompki gąsienicowej i szybko pompujesz, możesz dodać wystarczającą ilość powietrza, aby bezpiecznie napełnić oponę bezdętkową.
Ustawienie szosowe bezdętkowe
Można to zrobić na dwa sposoby. Możesz użyć zupełnie nowej felgi lub starszego koła, którego używałeś, a teraz chcesz ulepszyć. Jeśli używasz nowych kół, możesz trochę popracować.
Jeśli masz starszy zestaw kół, pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, to usunąć starą taśmę z obręczy.
Następnie należy oczyścić felgę. Użyj środka czyszczącego na bazie alkoholu, ponieważ nie pozostawia on śladów, które mogłyby mieć wpływ na działanie opony bezdętkowej.
Powinieneś mieć felgę, która w niczym nie przypomina tej pokazanej powyżej.
Jeśli używasz nowych kół, powinny wyglądać podobnie od razu po wyjęciu z pudełka. Można je także natrzeć alkoholem. Jeśli używasz obręczy z włókna węglowego, nie powinieneś używać rozpuszczalnika.
Teraz chcesz owinąć obręcz taśmą bezdętkową. Aby uzyskać bardziej opłacalne rozwiązanie, możesz również użyć taśmy Gorilla.
Rozpocznij proces klejenia od strony felgi naprzeciwko otworu zaworu. Naciągnij taśmę i przytrzymaj ją na miejscu. Po kilku centymetrach opaska powinna mieć wystarczającą przyczepność, aby się utrzymać. Pracuj nad kołem.
Celem jest zbudowanie środka obręczy tak, aby była płaska; kiedy już to osiągniesz, zatrzymaj się i odetnij taśmę.
Po zakończeniu oklejania przesuń plastikową łyżką do opon po krawędziach, aby upewnić się, że są dobrze dokręcone. Sprawdź także, czy nie ma pęknięć i dziur. Jeśli takowe występują, konieczne będzie ponowne oklejenie kół taśmą. Nie próbuj łatać opon, bo to się nie uda, gdy będziesz oddalony o wiele kilometrów.
Upewnij się, że zawór jest wystarczająco długi, aby zmieścić się w obręczy. Weź kilof i wbij go na tyle daleko, aby utworzyć małą dziurę. Zrób to od zewnątrz. Możesz także użyć do tego ostrza, ale spowoduje to utworzenie większego otworu, który będzie trudniejszy do uszczelnienia i umożliwi ucieczkę powietrza.
Przepchnij zawór przez otwór. Dzięki temu otwór będzie idealnie dopasowany.
Po naciśnięciu zaworu taśma odkształca się, a właśnie to chcesz osiągnąć.
Weź pierścień blokujący i dodaj odrobinę smaru. To ułatwi życie w przyszłości. Następnie użyj pierścienia zabezpieczającego i dokręć go.
Teraz najtrudniejsza część: montaż opony. Opony i felgi bezdętkowe ściśle do siebie przylegają, co może prowadzić do chwil, w których będziesz żałować, że nie zacząłeś. Zamiast łyżek do opon, spróbuj użyć przyczepnych rękawic i dobrej techniki.
Jeśli musisz użyć zestawu łyżek do opon, zaopatrz się w zestaw plastikowy. Nawet jeśli nie ma węża, należy zachować ostrożność. Możesz przypadkowo podnieść opaskę bezdętkową.
Po założeniu opony masuj ją wokół koła, aby równomiernie przylegała do koła.
Teraz zdejmij rdzeń zaworu i odłóż go w bezpieczne miejsce. Weź pompkę i zacznij pompować. Gdy opona znajdzie się na swoim miejscu, powinieneś usłyszeć kilka trzasków. W rzeczywistości nie ma się czym martwić; powinny cię uszczęśliwić. Upewnij się, że opona jest osadzona na całym obwodzie.
Weź pompę i wyjmij ją z zaworu. Całe powietrze ucieknie, ale to jest w porządku.
Teraz weź uszczelniacz i wlej odpowiednią ilość do zaworu zgodnie z instrukcjami producenta. Jest na to prosty sposób. Przytrzymaj zawór na górze koła i podłącz butelkę ze środkiem uszczelniającym do zaworu, który zwykle ma mały lejek.
Następnie obróć koło, a uszczelniacz będzie teraz wypływał jak najmniej.
Zamontuj ponownie rdzeń zaworu. Podłącz pompę i rozpocznij pompowanie.
Napompuj oponę i wyjmij pompę.
Zakręć kołem, aby pokryć oponę uszczelniaczem. Dla pewności powal go kilka razy na ziemię.
Zamontuj go na rowerze i wybierz się na krótką przejażdżkę. Opona może kilka razy powoli spuścić powietrze, aż opona i felga zostaną pokryte i uszczelnione. Nie zakładaj więc roweru szosowego bezdętkowego dzień przed dużą przejażdżką. Zrób to na tydzień przed jazdą i upewnij się, że wszystko działa, zanim wyruszysz na wielką przejażdżkę. Ta wskazówka działa w przypadku wszystkich części roweru, a nie tylko przejścia na system bezdętkowy.
W drodze
Wkłady CO2 mogą zamrozić uszczelniacz, być może czytałeś o tym na forum. Dzieje się tak dlatego, że uwolnienie gazu z pojemnika wywołuje reakcję endotermiczną.
Mówiąc wprost, oznacza to, że rozszerzanie się gazu pochłania całe lokalne ciepło. Z tego powodu wkłady zamarzają. Ta reakcja może zamrozić szczeliwo, ale można tego łatwo uniknąć. Ustaw zawór w pozycji na godzinę 12. Daj uszczelniaczowi minutę, aby dotarł do spodu opony i napompował. Następnie szok temperaturowy szczeliwa powinien być niższy.