21 mm czy 23 mm: jaka jest najczęstsza szerokość wewnętrzna zestawu kołowego?
Czasy zmieniają się w szybkim tempie. Jak pamiętamy, standardowa szerokość koła zawsze wynosiła 19 mm, a szerokość opon 23 mm. Kiedyś wierzyliśmy, że węższe opony drogowe oznaczają wyższe ciśnienie w oponach, co skutkuje większymi prędkościami. Jednak szersze opony zapewniają większy komfort i mają mniejsze opory toczenia przy niższych ciśnieniach. Wraz ze wzrostem popularności opon bezdętkowych w rowerach szosowych, niskie ciśnienie w oponach całkowicie zmieniło świat rowerów szosowych. Najważniejsza zmiana jest taka, że rowery szosowe stały się bardziej wszechstronne i mogą teraz wygodnie jeździć po kamienistych drogach. Można do tego celu wykorzystać również aerodynamiczne rowery wyścigowe, natomiast rowery wyścigowe wytrzymałościowe mogą być lżejsze i bardziej aerodynamiczne.
Powszechnie stosowane opony drogowe zmieniają się obecnie z 25 mm na 28 mm, aby dostosować je do szerszych opon. Kupowanie zestawów kołowych o szerokości wewnętrznej mniejszej niż 21 mm wydaje się przestarzałe, ponieważ coraz większą popularnością cieszą się szerokości wewnętrzne 23 mm, 22 mm i 25 mm. Doprowadziło to do ewolucji zestawów kołowych szosowych w dwóch kierunkach: szerokość wewnętrzna 21 mm i 23 mm. Pozostaje pytanie: Jaka jest najczęstsza szerokość wewnętrzna zestawów kołowych?
Z punktu widzenia głównych międzynarodowych marek Roval, Vision i Shimano to szkoła 21 mm, Bontrager, Enve i Zipp to szkoła 23 mm (zestaw kołowy bez haczyków ma również szerokość wewnętrzną 25 mm), a Campagnolo przechodzi z 21 mm na 23 mm. Jest to podział 50/50 pomiędzy 21 mm a 23 mm szerokości wewnętrznej.
Od 19 mm do 21 mm: magiczna transformacja
Aby w pełni wykorzystać zalety opon bezdętkowych, zaleca się zacząć od szerokości wewnętrznej 21 mm. Dzieje się tak dlatego, że większa szerokość wewnętrzna pozwala oponie lepiej się rozszerzać i pracować przy niższym ciśnieniu, co jest główną zaletą opon bezdętkowych. Zapobiega również wyboczeniu opony i zapewnia lepsze podparcie boczne, zmniejszając ryzyko odchylenia się opony na bok przy niższym ciśnieniu.
Od 21 mm do 23 mm: opony są szersze!
Jeśli zwiększysz szerokość swojego koła o 2mm, np. Np. z 21mm na 23mm zwiększ szerokość o 2mm. Zmiana ta nie jest jednak tak znacząca, jak wzrost z 19 mm na 21 mm. Nie ma zauważalnej różnicy w podparciu bocznym opony pomiędzy 21 mm a 23 mm. Jednakże większa szerokość wewnętrzna wynosząca 23 mm pozwala oponie rozszerzyć się o dodatkowe 1-2 mm, co oznacza, że można zastosować niższe ciśnienie w oponach (około 5-10 psi), aby osiągnąć większy komfort bez uszczerbku dla oporów toczenia. Na przykład, jeśli założysz opony Michelin POWER CUP 25c na zestaw kołowy 21 mm, będą one miały szerokość 28 mm. Jeśli zamontujesz je na zestawie kołowym 23 mm, będą one szersze o 1,4 mm, tj. H. Szerokość 29,4 mm. Efekt ten jest porównywalny z szerszymi oponami bez zwiększania masy.
Osobom, które nie chcą używać opon bezdętkowych polecamy zestaw kołowy o szerokości wewnętrznej 23 mm. Dzieje się tak dlatego, że dętka zajmuje trochę miejsca i zmniejsza pojemność powietrza w oponie z otwartą dętką w porównaniu z oponą bezdętkową. Dlatego ciśnienie w oponach należy zwiększyć o 5-10 psi przy tej samej szerokości opony i masie kierowcy. Zestaw kołowy 23 mm może w większości przypadków zrekompensować tę wadę w porównaniu z zestawem kołowym 21 mm, ponieważ opona może dalej się rozszerzać. Jednak nadal nie można go stosować przy bardzo niskim ciśnieniu w oponach, takich jak opony bezdętkowe, ponieważ może to spowodować przebicie opony w wyniku ukąszenia węża.
Zestaw kół szprychowych 36 Pie Carbon
Szerokość wewnętrzna 23 mm jest bardziej odpowiednia dla opon 28 mm
Nie tak dawno temu tylko długodystansowe rowery szosowe korzystały z opon 28 mm. Jednakże 28 mm stało się teraz oponą do rowerów szosowych, która jest wygodniejsza niż opony 25/26 mm. Czasami komfort oznacza także szybkość. Wewnętrzna szerokość 23 mm jest bardziej odpowiednia dla opon 28 mm niż 21 mm. Zazwyczaj szerokość zewnętrzna zestawu kołowego o szerokości wewnętrznej 23 mm wynosi 30 mm lub więcej. Jest to bardziej aerodynamiczne dopasowanie do opon 28 mm.
wniosek
Zestawy kołowe 21 mm i 23 mm mają zazwyczaj podobne szerokości wewnętrzne. Zarówno zestawy kołowe bez haka 21 mm, jak i zestawy kołowe bez haka 23 mm nadają się do opon bezdętkowych i różnica w ich rzeczywistym zastosowaniu jest niewielka. Jednakże szerokość wewnętrzna 23 mm dla opon otwartych jest bardziej odpowiednia dla niższych ciśnień w oponach (szerokość wewnętrzna 21 mm) i zapewnia większy komfort. Jeśli jesteś ciężkim jeźdźcem i chcesz używać opon o średnicy 28 mm lub szerszej, szerokość wewnętrzna 23 mm będzie bardziej korzystna.