Krótki przewodnik po kołach o głębokim przekroju
Jeśli chcesz jeździć szybko, powinieneś wyposażyć swój rower szosowy w koła aero z głębokim bieżnikiem. Koła o głębokim profilu są bardziej aerodynamiczne niż standardowe koła szosowe o profilu skrzynkowym. Mówiąc najprościej, dzięki temu będziesz szybszy przy tym samym wysiłku. Nie tylko będziesz szybszy, ale nie ma roweru szosowego, który nie wyglądałby fajniej z kołami aerodynamicznymi.
Szybka orientacja
- Płytkie czy głębokie cięcie?
- Średnie cięcie kontra głębokie cięcie
- Głębsze felgi
- Co powinienem kupić?
Płytki czy głęboki profil?
Tradycyjne koła do rowerów szosowych są powszechnie nazywane kołami skrzynkowymi. Koła te nie zapewniają żadnej przewagi aerodynamicznej. Powodują gromadzenie się powietrza z przodu roweru, tworząc znaczny opór powietrza.
Obręcze te montowane są standardowo w rowerach o standardowym profilu. Dzieje się tak dlatego, że są one generalnie tańsze niż koła aero. Ale są też wysokiej klasy felgi aerodynamiczne . Obręcze te są wykonane z włókna węglowego i mają być lekkie. Są właściwym wyborem, jeśli lubisz wspinaczkę.
Obręcze o głębokim przekroju występują obecnie w dwóch wariantach: o przekroju średnim, czyli od 40 do 60 mm. Następnie są felgi środkowe, czyli wszystkie felgi powyżej 60 mm.
Koła o przekroju średnim VS koła o przekroju głębokim
Im głębsza felga, tym bardziej aerodynamiczna. Im bardziej aerodynamiczny jest Twój zestaw kołowy, tym szybciej pojedziesz przy tym samym wysiłku. Dlaczego miałbyś wybrać środkową sekcję 40 mm zamiast dolnej 80 mm?
Obręcz o głębokości 80 mm będzie cięższa niż felga o głębokości 40 mm . Jeśli jeździsz po zróżnicowanym terenie, może się okazać, że obręcz 40 mm zapewnia lepszy balans masy i przewagę aerodynamiczną. Jednym z powodów tego jest największy skok przewagi aerodynamicznej w porównaniu z obręczą o przekroju skrzynkowym do obręczy aerodynamicznej o głębokości 40 mm. Przy głębokości obręczy większej niż 40 mm zalety są jedynie marginalne.
Obręcz o średnicy 40 mm pozwala przechytrzyć wiatr bez konieczności przyjmowania znacznego spadku ciężaru podczas wspinaczki. Nawet podczas wspinaczki wolisz kupić zestaw kół z włókna węglowego o głębokim profilu. W miarę ciągłego rozwoju technologii włókien węglowych wiele kół o średnim przekroju będzie ważyć tyle samo, co felgi aluminiowe o przekroju skrzynkowym.
Głębsze felgi
Jeśli jeździsz po bardziej płaskich trasach, gdzie niska waga nie jest tak istotna, głębsze felgi będą dla Ciebie zaletą. Głębsze felgi są również ważne, jeśli chcesz startować w triathlonach lub próbach czasowych. Marginalne przewagi mogą zadecydować o różnicy między 1. a 3. miejscem w wyścigu.
Dodatkowo, jeśli chcesz regularnie jeździć na felgach 60mm+, powinieneś jeździć w miejscu, gdzie nie ma zbyt dużego bocznego wiatru. Koła o głębokim przekroju 60 mm+ są dobre, jeśli chcesz zachować je jako „dobre” koła i używać ich do wyścigów lub jeśli chcesz złamać lokalne KOM na Stravie.
Co powinienem kupić?
Zestawy kołowe 35 mm , 38 mm i 40 mm są odpowiednie dla tych, którzy chcą jeździć lekko i wspinać się, 50 mm i 55 mm nadają się do codziennych dojazdów do i z pracy, natomiast zestawy kołowe 60 mm+ nadają się na płaskie drogi lub w pomieszczeniach dla tych, którzy dbają o aerodynamikę.
ICAN AERO to nasz topowy zestaw kół do zastosowań bezdętkowych, idealny dla rowerzystów nastawionych na osiągi. Zaprojektowaliśmy go tak, aby zrównoważyć aerodynamikę, sztywność i wagę w przystępnej cenie. Seria Alpha to doskonały, niedrogi zestaw kołowy dla każdego, kto szuka wysokich osiągów. Obydwa zestawy kół są dostępne w różnych głębokościach, takich jak 35 mm, 38 mm, 40 mm, 50 mm, 55 mm i 86 mm.