Skip to content

Language

Currency

Rzeczy

NAPRAWA PRZEBICIA OPONY

by shawn wick 26 Mar 2024 0 Comments

Największą wadą opon nadmuchiwanych jest niedogodność przebicia. Nikt nie planuje przebicia opony; dlatego rowerzysta powinien nauczyć się naprawiać przebitą oponę. Na pierwszy rzut oka ta ważna umiejętność może wydawać się trudnym zadaniem, ale po przeczytaniu tego artykułu zdobędziesz wiedzę niezbędną do opanowania tej umiejętności.

Przebite opony powstają na skutek uszkodzenia dętek. Ostre przedmioty, takie jak gwoździe, potłuczone szkło oraz ostre przedmioty, takie jak ciernie i ostre kamienie, są najczęstszą przyczyną przebicia opony. Istnieją dwa rodzaje przebić opon rowerowych: przebicia i przebicia przez ukąszenia węża. Punktowe nakłucia wyglądają jak dziurki w rurce. Punktowe uszkodzenie opony jest spowodowane ostrymi, spiczastymi przedmiotami, takimi jak gwoździe, pinezki, igły lub inne spiczaste przedmioty. Czasami trudno jest rozpoznać dokładne miejsce nakłucia, ponieważ z rurki stopniowo wydostaje się powietrze.

Użądlenia spowodowane ukąszeniami węży nazywane są również kontuzjami. Kiedy uderzysz w dziurę lub najedziesz na kamień z niedopompowaną oponą, opona ściska się, powodując kontakt dętki z oponą i felgą. Kiedy felga ściska dętkę, dętka rozdziera się w dwóch punktach styku, stąd nazwa zaciskania węża. W większości przypadków skręcenia spowodowane ukąszeniami węży są poważne i trudne do naprawienia. Zaleca się zakup nowej rurki w celu wymiany miejsca wkłucia. Ukąszeń węży można uniknąć, jadąc z prawidłowym ciśnieniem w oponach.

Narzędzia potrzebne do naprawy przebitej opony

Dobry zestaw do naprawy opon powinien zawierać następujące elementy:

  • Reifenheber
  • Skrawek
  • Klej
  • papier ścierny
  • Pompka rowerowa

NAPRAWA PRZEBICIA OPONY NA DĘTCE

1. Zdjąć wąż

Zdejmij przebite koło z widelca. Jeśli w dętce jest jeszcze dużo powietrza, spuść powietrze z opony, odkręcając zawór. Użyj dwóch łyżek do opon, aby zdemontować i odsłonić dętkę. Wystarczy zdjąć oponę z felgi po jednej stronie koła. Wyciągnij wąż, ale pozostaw zawór na miejscu.

2. Znajdź miejsce wkłucia

Aby zlokalizować dziurę w dętce, należy napompować przebitą oponę za pomocą pompki. Posłuchaj odgłosów na powierzchni węża. Opony przebite występują w różnym stopniu i rozmiarach. Małe dziurki nie powodują hałasu i konieczne może być zanurzenie napompowanej dętki w wannie z wodą, aby zlokalizować przebicie. Szukaj pęcherzyków powietrza. Zaznacz awarię markerem lub kredą.

3. Znajdź przyczynę wycieku

W kroku 2 powyżej nie usunęliśmy całkowicie węża. Dzieje się tak dlatego, że pozwala nam to znaleźć przyczynę awarii. Teraz, gdy już wiesz, gdzie znajduje się otwór, wyrównaj rurkę z obręczą. Sprawdź obszar opony odpowiadający otworowi pod kątem ostrych przedmiotów, które mogą nadal znajdować się wewnątrz opony. Usuń ostry przedmiot (jeśli go znalazłeś).

 4. Nałóż klej

Gdy już wiesz, gdzie jest dziura, następnym krokiem jest jej uszczelnienie. Jeśli wąż jest zakurzony lub brudny, należy najpierw umyć obszar wokół otworu. Woda i brud wpływają na właściwości klejące plastra; dlatego miejsce oznaczone do łatania musi być czyste i suche. Wysusz zaznaczony obszar i nałóż klej. Powierzchnię wokół otworu przetrzyj papierem ściernym. Pomoże to łatce przykleić się do rury. Skąd wiesz, ile kleju nałożyć? Łaty do opon są dostępne w różnych rozmiarach. Siniaki wymagają większych łat niż nakłucia. Rozmiar nakłucia określa rozmiar plastra. Powierzchnia kleju powinna pokrywać co najmniej powierzchnię plastra, który dla bezpieczeństwa można rozprowadzić na większej powierzchni. W zależności od instrukcji na opakowaniu kleju poczekaj, aż wyschnie. Zwykle zajmuje to 1-5 minut.

5. Przeróbka

Ostrożnie wyjąć plaster z opakowania foliowego.   Ostrożnie umieść łatkę na otworze. Dociśnij mocno plaster do rury palcem lub tępym, twardym przedmiotem. Spowoduje to usunięcie powietrza, które mogło pozostać pomiędzy łatką a wężem. Daj łatce kilka minut na przyklejenie się do powierzchni rury. Ostrożnie usuń plastikowe opakowanie plastra. Można napompować oponę i przepuścić świeżo załataną dętkę przez wannę z wodą. Można w ten sposób sprawdzić, czy tynk dobrze się trzyma i czy przy naprawie węża nie powstały nowe dziury.

 

6. Zamontuj oponę
Opróżnij dętkę i przechowuj ją wewnątrz koła, nad obręczą i pod oponą. Instalując dętkę, zacznij od włożenia wentyla, a następnie obejdź obręcz. Ostrożnie włóż oponę w połówki felgi, aż do momentu, w którym dalsza jazda będzie fizycznie niemożliwa. Użyj łyżek do opon, aby wcisnąć pozostałą część opony w klinczer.
Nikt nie planuje przebicia opony. Podczas przyjemnej popołudniowej wędrówki możesz złapać gumę. Jesteś daleko od domu i narzędzi; co wtedy robisz? Do wymiany łyżek do opon można użyć płaskich śrubokrętów lub łomów z płaską końcówką. Idealnie byłoby, gdybyś zawsze miał przy sobie kilka łatek; ale co się stanie, jeśli nie masz przy sobie żadnych łatek? Możesz zawiązać węzeł wokół przebitego obszaru tuby. Nie jest to bezpieczne, ale da ci czas na dotarcie do narzędzi.
Opony nadmuchiwane są tańsze niż ich alternatywy bezdętkowe. Jeśli jednak oszczędzasz pieniądze, będziesz musiał pogodzić się z faktem, że Twoje opony są podatne na przebicie. Być może nigdy nie będziesz na to odporny, ale możesz zmniejszyć ryzyko przebicia opony, jeżdżąc z odpowiednim ciśnieniem w oponach, unikając dziur i jeżdżąc po czystej drodze.

Naucz się tych umiejętności, zachowaj bezpieczeństwo i ciesz się jazdą.
    Prev Post
    Next Post

    Leave a comment

    Please note, comments need to be approved before they are published.

    Thanks for subscribing!

    This email has been registered!

    Shop the look

    Choose Options

    Recently Viewed

    Edit Option
    Powiadomienie o ponownym pojawieniu się w magazynie
    this is just a warning
    Login
    Shopping Cart
    0 items