Czy chcę hamulce 6-śrubowe czy Centerlock?
Jeśli myślisz o nowych kołach, piastach lub hamulcach tarczowych, być może spotkałeś się z terminami 6-śrubowy lub centralny zamek. Terminy te odnoszą się do sposobu mocowania tarcz hamulcowych do piast roweru. Co jest lepsze i co zamontować na rowerze? To pytanie zadaje sobie wielu początkujących rowerzystów.
Jeśli chodzi o tarcze z zamkiem centralnym lub 6-śrubowymi, należy najpierw rozważyć jedną ważną rzecz. Zarówno piasty i tarcze z zamkiem centralnym, jak i piastami na 6 śrub współpracują z hamulcami tarczowymi. Nie ma znaczenia, jakiej marki i producenta są Twoje hamulce tarczowe. Współpracują z obydwoma rotorami.
Powodem tego jest to, że terminy 6 śrub lub Centrelock odnoszą się do sposobu mocowania tarczy do piasty. Dopóki raz założysz tarczę na piastę i będzie ona odpowiednio wycentrowana, zobaczysz, że hamulce nie przejmują się tym i będą ją chwytać, spowalniając i tak.
Co to są tarcze 6-śrubowe
Mocowanie tarcz 6-śrubowych do piasty może być zabawnym procesem. Są bardzo łatwe do rozwiązania. Zawsze używaj klucza dynamometrycznego i zachowaj ostrożność podczas montażu. Jeśli dokręcisz je zbyt mocno, nie uszkadzając niczego, mogą ulec uszkodzeniu podczas jazdy.
Podczas dokręcania śrub należy również postępować zgodnie ze wzorem w kształcie gwiazdy. Jeśli nie zastosujesz się do tego schematu, najprawdopodobniej wirnik będzie zamontowany niecentrycznie. Skończy się to przejażdżką pełną ślizgania się i irytujących dźwięków, chyba że masz przy sobie klucz Torx.
Należy również regularnie sprawdzać moment dokręcania śrub. Śruby mogą zostać potrząśnięte lub poluzowane podczas jazdy. Kiedy jedna śruba pozostaje dokręcona, a przeciwna się poluzuje. Tarcza zostaje przesunięta ze środka i zaczyna ocierać się o klocki hamulcowe.
Jednak nie wszystko jest takie złe. Tarcze 6-śrubowe są zazwyczaj lżejsze niż tarcze z zamkiem centralnym i powinieneś je znacznie łatwiej znaleźć, gdy potrzebujesz nowego. Powinieneś także zawsze widzieć rozmiar, a nie tylko styl, którego potrzebujesz.
Zalety i wady tarcz tarczowych 6-śrubowych
Zalety |
Niedogodności |
Wiele opcji rotora |
Łatwe zdejmowanie podczas montażu |
Tańsze niż Centerlock |
Może zawieść podczas jazdy |
Rotory są łatwo dostępne |
Możesz przypadkowo umieścić je poza środkiem |
|
Łatwiejsze do odkształcenia |
Co to są tarcze Centerlock?
Jedną z wad tarcz Centerlock jest to, że są one nieco cięższe niż tarcze 6-śrubowe. Powodem tego jest to, że wirniki z centralnym zamkiem składają się z dwóch części. Zewnętrzna część stalowa działająca hamująco jest połączona z częścią aluminiową przymocowaną do piasty.
Wewnętrzna część aluminiowa ma pośrodku szereg małych ząbków. Koła te są ustawione w jednej linii z innymi zębatkami w korpusie piasty, dzięki czemu są ze sobą połączone. To podobny pomysł, jak pasuje do siebie kaseta i bębenek. System ten sprawia, że instalacja Centrelocka jest łatwiejsza w porównaniu do rotorów 6-śrubowych.
Dobra wiadomość jest taka, że dzięki temu dwuczęściowemu systemowi wyginanie tarcz hamulcowych jest znacznie trudniejsze, a nawet prawie niemożliwe. Dobra wiadomość, jeśli regularnie uchylasz okna. Przekonasz się, że aluminium bardzo dobrze odprowadza ciepło, dzięki czemu wszystko działa ładnie i płynnie.
Jednak najlepszą rzeczą w tarczach Centerlock jest to, że po zainstalowaniu są wycentrowane i pozostają wyśrodkowane. Już nigdy nie będziesz mieć problemów z jazdą na nartach. Nie tylko łatwiej je wyśrodkować, ale także łatwiej je usunąć. Przy użyciu odpowiednich narzędzi dokręcenie lub poluzowanie tarczy Centerlock zajmuje tylko kilka sekund.
Zalety i wady tarcz tarczowych typu Centerlock
Zalety |
Niedogodności |
Łatwe do wycentrowania |
Mniejszy wybór koncentratorów |
Wirniki są trudniejsze do zgięcia |
Cięższy rotor |
Łatwiejsze do usunięcia |
Wymaga specjalnego narzędzia Centrelock |
Kiedy wybrać tarcze Centerlock?
Jedną z zalet Centerlocka, o której jeszcze nie wspomniano, jest to, że Shimano produkuje tarcze Ice Tech Freeza. Te rotory są dokładnie tym, czego potrzebujesz w upalne dni z dużą ilością zjazdów.
Ten spadek temperatury zapewnia stałą skuteczność hamowania. Nigdy więcej nie odczujesz strat spowodowanych ciągłym hamowaniem na najbardziej technicznych zjazdach. Wspaniale jest wiedzieć, że hamowanie utrzymuje się na stałym poziomie.
Jeśli więc lubisz jeździć na nartach po technicznych zjazdach, wypróbowałbym Centerlock i zobaczył, jak działają Twoje hamulce.
Dlaczego powinienem wybrać tarcze 6-śrubowe?
Tarcze na 6 śrub są idealne, jeśli masz już piasty z rozstawem 6 śrub i nie chcesz zmieniać kół. Jeśli jesteś lojalny wobec SRAM, najprawdopodobniej nie będziesz chciał przechodzić na Centerlock, ponieważ Shimano opatentowało Centerlock, więc nigdy nie zobaczysz tarczy SRAM Centerlock.
Jeśli jesteś fanatykiem wagi, wolisz także 6 śrub. Najlżejsze wirniki, jakie można kupić, mają 6 śrub i rekompensują one z nawiązką ciężar śrub wirnika. Jeśli więc Twoim celem jest wspinaczka górska TT lub KOM, wolisz marginalne korzyści wynikające z lżejszych hamulców.