Jak dostroić SRAM Force?
Jeśli od jakiegoś czasu jeździsz na Shimano lub Campagnolo, przejście na SRAM może być interesujące. Nie tylko po to, aby przyzwyczaić się do systemu podwójnego dotknięcia SRAM, ale także aby wyregulować SRAM. Pomyśleliśmy, że nadszedł czas, aby wyjaśnić, jak skonfigurować SRAM Force i zająć się pomysłami, które mogą wydawać się nieco niekonwencjonalne, jeśli jesteś przyzwyczajony do pozostałych dwóch głównych producentów grup osprzętu.
Przerzutka przednia SRAM Force
Tak, większość osób przechodzących na SRAM myśli o rezygnacji z przerzutki przedniej, ale jeśli chcesz założyć przerzutkę przednią YAW, może to być nieco trudniejsze niż przerzutka przednia Shimano lub Campag.
Do regulacji przerzutki przedniej SRAM potrzebne są klucze imbusowe 4 mm i 2,5 mm. Na początek musisz wiedzieć, że przednia część klatki zębatej porusza się bardziej niż tylna część klatki. Dzieje się tak dlatego, że nie musimy wtedy przycinać przerzutki przedniej podczas jazdy, ponieważ nie powinno wystąpić tarcie łańcucha.
Ze względu na konstrukcję klatki położenie przerzutki jest jeszcze ważniejsze niż w przypadku innych przerzutek. Najprostszym sposobem ustawienia właściwej pozycji jest wzięcie klucza imbusowego 4 mm, poluzowanie śruby mocującej linkę, a następnie wyciągnięcie linki. Teraz możesz użyć klucza 4 mm, aby poluzować samą przerzutkę przednią.
Jeśli łańcuch znajduje się na dolnym pierścieniu, klatka przerzutki powinna znajdować się około 1-2 mm nad zębami pierścienia zewnętrznego.
Wyrównanie
Po ustawieniu przerzutki należy ją wyosiować. Aby to zrobić, będziesz potrzebować klucza imbusowego 2,5 mm. Jeśli pamiętasz, mamy łańcuch na pierścieniu wewnętrznym, ale teraz potrzebujemy go na dużym pierścieniu i odłączyliśmy linkę zmiany biegów.
Weź klucz imbusowy 2,5 mm i zacznij go obracać w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, powoli obracając pedały. Przerzutka tylna powinna teraz przesunąć się w górę i założyć łańcuch na pierścień zewnętrzny. Teraz musisz sprawdzić, czy białe linie na klatce pokrywają się z zębami na tarczy. Jeśli chcesz zmienić pozycję, użyj wewnętrznej śruby ograniczającej.
Teraz dokręć zewnętrzną śrubę ograniczającą, aż dotknie podłogi, a następnie obróć ją z powrotem o ¼ obrotu. Powinieneś teraz mieć rower, w którym łańcuch nie jest już przekroczony. Aby to sprawdzić należy założyć łańcuch na najmniejszą zębatkę z tyłu i powoli kręcić pedałami tak aby nie było czuć tarcia.
Czas na kabel
Teraz podłącz ponownie kabel, nie musi być ciasny, po prostu nauczony. Użyj dźwigni zmiany biegów i przesuń bieg w dół do pierścienia wewnętrznego. Nic się nie stanie, bo nadal masz wewnętrzną śrubę ograniczającą dopasowaną do pierścienia zewnętrznego. Powoli obracaj pedały, odkręcając jednocześnie wewnętrzną śrubę ograniczającą. Łańcuch spadnie. Jeśli tak się stanie, przestań regulować wewnętrzną śrubę ograniczającą.
Teraz przesuń łańcuch na największą tylną zębatkę. Zacznij powoli obracać pedały i cofnij śrubę ograniczającą, aż łańcuch nie będzie już ocierał się o wewnętrzną płytkę przerzutki przedniej. Na koniec, jeśli potrzebujesz trochę większego napięcia, użyj regulatorów lufy i dostosuj napięcie.
Przerzutka tylna SRAM Force
Jak już widać, regulacja przerzutki przedniej nie była zbyt trudna, a jeśli nie spieszysz się i nie śpieszysz, to samo dotyczy regulacji przerzutki tylnej.
Będziesz potrzebować szczypiec igłowych, klucza imbusowego 5 mm i śrubokręta krzyżakowego nr 2.
Pierwszą częścią regulacji jest śruba H; jeśli nie wiesz, który to jest, powinien to być ten pod e of Force na tylnej przerzutce. Najpierw dokręć śrubę H tak mocno, jak to możliwe, bez nadmiernego dokręcania i używania siły.
Teraz przekręć śrubę ograniczającą z powrotem, aż zębatka przerzutki przedniej znajdzie się bezpośrednio pod najmniejszą zębatką na kasecie. Gdy zębatka znajduje się w tym miejscu, obróć śrubę ograniczającą o ½ obrotu. Teraz pedałuj powoli i słuchaj, czy nie słychać nadmiernego hałasu łańcucha. Jeśli hałas jest niewielki lub nie słychać go wcale, dokręć śrubę, aż dotrze do drugiej zębatki. Przekręć śrubę ograniczającą z powrotem o ¼ obrotu, aż hałas zniknie. Gratulacje, śruba H jest teraz wyregulowana.
Zanim przejdziemy do następnego kroku, przekręć kilka razy regulator lufy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Bądź indeksowany
Indeksowanie to część, której boi się wiele osób, które ustawiają swój sprzęt po raz pierwszy, ale nie ma powodu się bać. Ideą indeksowania kół zębatych jest to, że rolka prowadząca jest wyrównana pod każdą z zębatek. Oznacza to, że przerzutka tylna znajduje się dokładnie we właściwym miejscu za każdym razem, gdy zmieniasz bieg, aby zapewnić najlepszą wydajność. Ważne jest, aby pamiętać, że istnieje więcej niż jedna prawidłowa pozycja do tego zadania.
Podczas tego procesu łańcuch powinien znajdować się na zewnętrznym przednim kole.
Powinieneś nadal mieć łańcuch na najmniejszej tylnej zębatce i przerzucić się na drugą zębatkę. Po naciśnięciu manetki łańcuch nie skacze. Kliknij ponownie w dół. Następnie obróć pokrętło regulacyjne o pełny obrót w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Spróbuj ponownie i przełącz; powtarzaj ten proces, aż łańcuch będzie łatwo skakał. Jeśli za bardzo odwinąłeś regulator bębna, przełącz się na małą zębatkę. Następnie ponownie dokręć regulator bębna, poluzuj śrubę mocującą linkę i za pomocą szczypiec igłowych przeciągnij nieco więcej linki, a następnie ponownie dokręć śrubę. Po prostu usuwasz luz, nie ciągnij zbyt mocno za kabel.
Teraz spróbuj ponownie przełączyć. Jeśli pominąłeś 2 biegi, zmień bieg na niższy i ponownie obróć regulator cylindra o pełny obrót w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Zmień bieg na wyższy, a powinieneś znaleźć się na drugim biegu. Teraz możemy zacząć regulować biegi.
Odkręcaj śrubę regulacyjną, aż łańcuch zacznie ocierać się o następną zębatkę. Kontynuuj pedałowanie i powoli obracaj regulator lufy w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, aż hałas zniknie. Będziesz musiał powtórzyć ten proces dla każdej zębatki na kasecie, może to być czasochłonne, ale nie chcesz tego spieszyć. Za każdym razem, gdy usłyszysz nadmierny hałas, obróć regulator bębna o ¼ obrotu w prawo.
Aby to zadziałało, może być konieczne wielokrotne przesuwanie wkładu w górę i w dół. Nie należy tego robić również w przypadku największej zębatki. Po ustawieniu tej opcji czas wyregulować śrubę L.
Śruba L
Również w tym przypadku należy dokręcić śrubę L tak mocno, jak to możliwe. Zapobiega to spadaniu łańcucha z największej zębatki na koło. Przerzuć się na wewnętrzny przedni pierścień i drugą co do wielkości tylną zębatkę. Spróbuj zmienić bieg na największą tylną zębatkę. Są duże szanse, że to nie zadziała, ponieważ śruba L jest zbyt mocno dokręcona.
Ponadto łańcuch może pracować wolno lub powodować nadmierny hałas, gdy jest na zębatce. Oznacza to również, że śruba L jest zbyt mocno dokręcona. Jeśli łańcuch można przesunąć bez problemów, śruba L nie jest nadmiernie dokręcona. Jeśli łańcuch łatwo się przesuwa, obniż go o jedną zębatkę i dokręć nieco śrubę L.
Kiedy śruba L jest mocno dokręcona, możemy ją wyregulować. Poluzuj śrubę o ¼ obrotu, aż będzie można łatwo przełączyć na największą zębatkę. Nie powinno być nadmiernego hałasu, a zmiana przełożeń powinna być wyraźna. W tym momencie reguluje się śrubę L.
Śruba B
Teraz wystarczy tylko wyregulować śrubę B. Śruba B to śruba kąta korpusu, która służy do regulacji odległości pomiędzy rolką prowadzącą a zębatkami kasety.
Jeśli pedałujesz, a zmiany biegów są płynne i wyraźne, najprawdopodobniej znajdujesz się już we właściwej odległości. Jeśli chcesz wsunąć koło pasowe do środka, dokręć śrubę B. Jeśli chcesz zwiększyć odstęp, poluzuj śrubę B. Jeśli wygląda na to, że musisz dokonać poważnych zmian w śrubie B, popełniłeś błąd podczas regulacji skrzyni biegów i lepiej zacząć od nowa.
Jeśli gra jest w porządku, pomyślnie skonfigurowałeś konfigurację SRAM Force i możesz wyruszyć w drogę.