Skip to content

Language

Currency

Rzeczy

Wszystko, co musisz wiedzieć o łożyskach rowerowych

by shawn wick 21 Mar 2024 0 Comments

Bez skromnego łożyska Twój rower może nigdzie nie dojechać, a przynajmniej nigdzie szybko. Łożyska są integralną częścią Twojego roweru i prawdopodobnie nawet o nich nie myślisz. W rowerach są różne typy łożysk. Czy możesz je wymienić?

Różne typy magazynów

Luźne łożyska kulkowe

Loose ball bearings
Luźne łożyska kulkowe to klasyczne łożyska, które przychodzą na myśl, gdy myślisz o łożyskach. Są także oryginalnym typem lagera i dla wielu osób mogą być najlepszymi. Mogą zapewnić jedne z najlepszych korzyści w zakresie wydajności, ale zatrzymanie ich może być koszmarem.

Aby zmniejszyć ryzyko upuszczenia lub zgubienia łożysk, możesz także zaopatrzyć się w łożyska pływające w uchwycie. Gdy znajdą się w uchwycie, tracą część swojej wydajności.

Są to łożyska, które można znaleźć w produktach z miseczkami i stożkami.

 

Łożysko igiełkowe/wałeczkowe
Needle roller bearings
Łożyska igiełkowe z biegiem czasu stają się coraz rzadsze. Częściowo dlatego, że te łożyska walcowe są drogie. Oferują świetną wydajność i stabilną platformę, ale problem polega na tym, że opracowanie dla nich interfejsu kosztuje dużo pieniędzy.

Jeśli interfejs nie jest doskonały, nie uzyskasz jakości i trwałości, jakich można oczekiwać od łożysk igiełkowych.
 

Łożyska kasetowe/łożyska uszczelnione

Uszczelnione łożyska są obecnie preferowaną konstrukcją wielu części rowerowych. Z łatwością mieszczą się w dobrze zaprojektowanych interfejsach i są łatwe w utrzymaniu i wymianie w razie potrzeby. Uprościli proces utrzymywania maksymalnej wydajności Twojego roweru i zaczynamy je znajdować w świetnych cenach.

Wymiarowanie łożysk

Jeśli potrzebujesz nowych łożysk, musisz wiedzieć, jak dobrać ich wymiary. Dobrze byłoby również wiedzieć, co oznacza wymiarowanie.

Jeśli potrzebujesz nowych luźnych łożysk kulkowych, musisz znać średnicę kulki. Być może będziesz musiał zaopatrzyć się w suwmiarkę calową, aby zmierzyć stare łożyska. Istnieje kilka popularnych rozmiarów. Stery i pedały mają zazwyczaj średnicę 5/32”. Przednie piasty mają zazwyczaj średnicę 3/16”. Piasty kół tylnych i wsporniki dolne mają zwykle rozmiar 1/4 cala.

W przypadku łożysk kasetowych (łożyska uszczelnione) musisz znać 3 wymiary. Często są one drukowane gdzieś na magazynie. W przeciwnym razie ponownie będziesz potrzebować noniusza. Musisz znać średnicę zewnętrzną, średnicę wewnętrzną (otwór) i szerokość.

Na przykład 30x42x7mm, które powinno pasować do korb SRAM/Truvative w suporcie BB30. W magazynie możesz również znaleźć numer 6806 2RS, który również wskaże Ci właściwy rozmiar. Możesz znaleźć inne podobne liczby, szybkie google i powinieneś uzyskać rozmiar.  

A co z moją stawką podatku?

Sprawy komplikują się w przypadku łożysk sterów. Powodem tego jest to, że potrzebne jest łożysko ze skośną krawędzią. Kiedy więc zobaczysz „46,9 x 7 x 45°”, ostatnia liczba to kąt. 46,9 to średnica zewnętrzna, 7 to grubość/szerokość, a 45° to kąt, pod jakim łożysko jest osadzone w ramie.  

Co oznaczają kątowe i promieniowe?

Kiedy mówimy o stawkach podatkowych, dochodzimy do pytania, co oznaczają „skośne” i „promieniowe”? Są to 2 najpopularniejsze konstrukcje łożysk kasetowych. Radialny jest bardziej powszechnym z tych dwóch typów w handlu rowerami.

Głównym powodem jest to, że są tańsze, drugim powodem jest to, że wiele części rowerowych przenosi obciążenie promieniowo. Oznacza to, że obciążenie działa prostopadle do osi wzdłużnej. Innymi słowy, obciążenie działa pod kątem prostym do wału. Pomyśl o łożyskach suportu i wale korby.

Teraz może się zdarzyć, że ruch boczny wpłynie również na te łożyska. Aby to zrekompensować, są produkowane z nieco niższą tolerancją. Gdyby wykonano je z wyższą tolerancją, nie sprawdziłyby się podczas jazdy.

 Łożysko skośne

Łożyska kulkowe skośne są produkowane z większymi tolerancjami, co czyni je droższymi. Są obciążane ze wszystkich kierunków i dlatego są podobne do systemów łożysk garnkowych i stożkowych. Dokładna tolerancja, z jaką są produkowane, zapewnia im wydajność podobną do łożysk pływających.

 Bądź zapieczętowany

Kiedy powiedzieliśmy wcześniej, że prawdopodobnie nie pomyślałeś o swoich łożyskach, prawdopodobnie jeszcze mniej uwagi poświęciłeś uszczelkom łożysk. Problem polega jednak na tym, że jeśli uszczelki są źle zaprojektowane, łożyska nie będą trwać długo.

Uszczelki muszą chronić łożyska, muszą być łatwe do demontażu w celu konserwacji, a przede wszystkim nie mogą powodować zbyt dużego tarcia. Zawsze będzie trochę tarcia. Oznacza to, że uszczelka spełnia swoje zadanie i utrzymuje brud na zewnątrz, a tłuszcz przedostaje się do wnętrza.

Krótka uwaga na temat uszczelek skośnych: Czerwona uszczelka jest skierowana na zewnątrz, a czarna uszczelka jest skierowana do linii środkowej.

Jak dbać o swoje magazyny?

Jeśli chcesz zachować wydajność swojego roweru, w pewnym momencie będziesz musiał serwisować łożyska. Aby praca ta była jak najszybsza i najłatwiejsza, potrzebujesz odpowiednich narzędzi do swojego warsztatu.

Będziesz potrzebować narzędzi do demontażu i montażu łożysk oraz małego płaskiego dłuta. Twoje łożyska są ważne, a te narzędzia mogą pomóc Ci upewnić się, że zdemontujesz łożysko bez jego uszkodzenia, a następnie prawidłowo wyrównasz je z powrotem w interfejsie.

Używając cienkiego wykałaczki, wyciągnij uszczelkę, obejdź uszczelkę od zewnątrz i powoli ją podnieś, uważając, aby jej nie uszkodzić. Następnie można zmyć stary smar środkiem odtłuszczającym i wysuszyć łożyska. Niektóre odtłuszczacze cytrusowe mogą pozostawiać osad na łożyskach, który je spowalnia, dlatego należy zachować ostrożność.

Przed ponownym założeniem uszczelki należy ją nasmarować. Obecnie istnieje duży wybór smarów plastycznych. Powinieneś wybrać najlepszego do swojej pracy. Na rowerze szosowym, gdzie liczy się każdy wat, powinieneś używać drogich smarów zmniejszających tarcie. W przypadku roweru zimowego lub roboczego możesz zastosować smar morski, aby zabezpieczyć koło przed korozją. Zależy to od Twoich priorytetów i nawyków za kierownicą.
Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Powiadomienie o ponownym pojawieniu się w magazynie
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items