Tarcze hamulcowe mocowane na 6 śrub w porównaniu z tarczami hamulcowymi z blokadą centralną
Wielu rowerzystów znajdzie się w sytuacji konieczności wyboru pomiędzy tarczami mocowanymi na 6 śrub lub tarczami typu centerlock podczas budowy nowego roweru lub po prostu ciekawi się skutecznością hamowania w celu modernizacji.
Jak wybrać tarcze 6-śrubowe i tarcze centerlock, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. To zależy od Twoich potrzeb i budżetu, jaki chcesz przeznaczyć.
Seria ICAN AERO Disc to najpopularniejsza i najlżejsza obręcz karbonowa w naszej ofercie. Można wybierać pomiędzy zamkiem centralnym a zamkiem na 6 śrub. Koła te zostały zmontowane i wycentrowane przez naszych doświadczonych konstruktorów kół. Żadne ustawienia nie są wymagane. Wystarczy wyjąć go z pudełka, założyć opony i jechać.
Należy zauważyć, że omówienie tarcz 6-śrubowych i tarcz typu centerlock ogranicza się do kół tarczowych. Jeśli używasz kół z hamulcem szczękowym, nie musisz się martwić taką sytuacją.
W tym artykule przyjrzymy się różnicy między tarczami 6-śrubowymi a tarczami typu centerlock pod różnymi kątami, abyś ostatecznie wiedział, co najbardziej Ci odpowiada.
Przed artykułem możesz obejrzeć poniższy film, aby poznać różnicę między nimi.
Główna treść artykułu
- Historia tarcz hamulcowych
- Zalety i wady 6-śrubowych hamulców tarczowych
- Zalety i wady hamulców tarczowych typu Centerlock
- Fazit
Historia tarcz hamulcowych
Przed hamulcami tarczowymi istniały hamulce bębnowe, które zwykle hamowały nad głową i były mniej skuteczne. Jednakże, gdy w latach pięćdziesiątych XX wieku samochody wyścigowe zostały wyposażone w hamulce tarczowe, ta nowa forma hamowania szybko rozprzestrzeniła się na wszystkie typy pojazdów. W tamtych czasach hamulce rowerowe działały na tej samej zasadzie, co hamulce tarczowe, a zaciski hamulcowe dociskały klocki cierne do obracającej się metalowej obręczy. Dźwignie wymagały silnych rąk do obsługi, a delikatne felgi aluminiowe mogły nagrzać się do tego stopnia podczas długiego zjazdu, że stopił się klej utrzymujący szytki.
Następnie, w latach 90., nastąpiła rewolucja w hamulcach tarczowych, podczas której zaciski hamulcowe zostały przesunięte na wysokość piasty i zetknęły się z obracającą się stalową tarczą przymocowaną do piasty za pomocą tarczy. W przypadku hydraulicznych hamulców tarczowych wystarczyło lekkie naciśnięcie dźwigni, aby zablokować koła. Projektanci rowerów górskich zdecydowali się na hamulce tarczowe, ponieważ utorowały drogę dużym dystansom, grubym oponom i większej swobodzie w geometrii ramy. Popularność ram i kół z włókna węglowego popchnęła także marki MTB w stronę nowej technologii dysków. Zawodnicy wyścigów szosowych powoli podążali za ich przykładem. Ale to nie trwało długo.
Tarcza z sześcioma śrubami stała się dominującym standardem w świecie MTB, pomimo pewnych wad konstrukcyjnych.
Sześć śrub mocuje tarczę hamulcową do wirnika piasty; a tarcze mają średnicę od 140 mm do 220 mm w przypadku rowerów górskich zjazdowych z ekstremalnymi wymaganiami dotyczącymi hamowania. Śruby zabezpiecza się za pomocą klucza Torx 6 mm, który należy dokręcać według określonego wzoru, aby zachować dokładne wartości momentu obrotowego. Jeśli śruba zostanie dokręcona zbyt mocno, może pęknąć; jeśli jest zbyt luźna, może ulec awarii podczas jazdy. Nowa technologia zawsze niesie ze sobą nowe problemy, a mechanicy szybko nauczyli się naprawiać skrzypiące, wypaczone lub źle ustawione okna. Instalacja układu rotora z sześcioma śrubami nie jest zadaniem dla niedoświadczonego pracownika.
Patent USA nr: US 6371252B1 został wydany firmie Shimano 16 kwietnia 2002 r., a wynalazcą był Takanori Kanehisa. Patent ten dotyczył późniejszego układu hamulców tarczowych Shimano Center Lock. Wynalazek ten umożliwił przezwyciężenie większości wad układu sześciośrubowego. Piasty były łatwe w montażu i konserwacji. Tarcze hamulcowe nie wypaczyły się ani nie zdecentralizowały. Jednak projekt Takanori osiągnął te cele jedynie przy kilku kompromisach. Był cięższy niż system sześciośrubowy i droższy. Właściciel musiał także zainwestować w specjalne narzędzie.
To jest Shimano TL-LR10. Klucz dynamometryczny służy do mocowania wirnika do piasty, a także do blokowania kasety na miejscu. Wewnętrzna część tarczy centralnego zamka jest wykonana ze stopu zębatego i pasuje do piasty. Stop ten pomaga rozproszyć ciepło powstające podczas długotrwałego hamowania. Zewnętrzna część tarczy Shimano jest wykonana z wytrzymałej stali, która nie ulega odkształceniom. Jednak tarcza Center Lock waży 156 gramów w porównaniu do 115 gramów tarczy z sześcioma śrubami. Dzięki TL-LR10 cały zespół można zablokować we właściwej orientacji w ciągu kilku sekund. Decentrowanie nie stanowi problemu, a praca jest wykonywana szybko, nawet przez mechanika-amatora. Wielu rowerzystów interesują tarcze Shimano Ice Tech Freeza, które podczas długiego zjazdu obniżają o połowę temperaturę tarczy wynoszącą 500°. Dzięki specjalnym klockom tarcza może ostygnąć do 300°, a hamulce zachowują przyczepność aż do doliny.
Jest jedna ważna rzecz, którą należy najpierw rozważyć w przypadku tarcz Centrelock lub 6-śrubowych. Zarówno piasty i tarcze z zamkiem centralnym, jak i z 6 śrubami współpracują z kołami z hamulcami tarczowymi. Nie ma znaczenia, jaka jest marka i producent Twoich hamulców tarczowych. Współpracują z obydwoma rotorami.
Powodem tego jest to, że terminy 6 śrub lub Centrelock odnoszą się do sposobu mocowania tarczy do piasty. Dopóki masz tarczę przymocowaną do piasty i jest ona prawidłowo wyśrodkowana, zobaczysz, że hamulce nie przejmują się tym i nadal będą ją chwytać i spowalniać.
Dwa rodzaje instalacji
Do 6 śrub potrzebny jest jedynie klucz Torx 6 mm, natomiast zamek centralny wymaga zarówno specjalnego narzędzia, jak i klucza płaskiego 24 mm.
Specjalne narzędzie Centerlock, zwane pierścieniem zabezpieczającym, służy również do demontażu kasety tylnego koła i jest uważane za jedno z podstawowych narzędzi konserwacyjnych dla rowerzystów.
Ogólnie rzecz biorąc, zamek Centerlock można zamontować i zdjąć szybciej niż w przypadku 6 śrub, ale wymagane są odpowiednie narzędzia.
Wygrana
Wiemy, że tarcze mocowane na 6 śrub są lżejsze, ale ponieważ centralny zamek jest wyposażony w adapter, na porównanie należy spojrzeć z innej perspektywy.
Dla porównania Shimano XT FH-M600 z centralnym zamkiem SM-RT64 i piastami Sram 900 w połączeniu z SM-RT56.
Ustaliliśmy, że różnica masy pomiędzy obiema piastami wynosi ponad 100 gramów, zatem możemy założyć, że tarcza mocowana na 6 śrub jest lżejsza.
Cena
Z wielu powodów, takich jak wyższe koszty produkcji, rotor typu centerlock jest uważany za droższy niż rotor 6-śrubowy.
Ponieważ modele te są produkowane przez główne marki, takie jak Shimano i SRAM, oczekuje się, że będą droższe niż tarcze 6-śrubowe, które można wyprodukować gdziekolwiek indziej na świecie.
Ceny tarcz 6-śrubowych zaczynają się od 10 dolarów (nieznane lub niemarkowe), ceny Magury i Tektro wahają się od 20 do 25 dolarów, natomiast ceny najwyższej klasy tarcz Shimano wahają się od 40 do 90 dolarów za parę, a ceny najlepszych tarcz typu centerlock wahają się od 35 do 200 dolarów.
Konwersja z 6 rygli na zamek centralny
W przeciwieństwie do przeróbki zamka centralnego na 6 rygli, która uchodzi za łatwą i niedrogą, przeróbka z 6 zamków na zamek centralny jest nie lada wyzwaniem, ale ostatecznie jest możliwa.
Na tej podstawie możemy krótko podsumować zalety i wady 6 zatrzasków i centralnego zamka.
Zalety i wady tarcz hamulcowych z 6 śrubami
Plusy |
Cons |
Wiele opcji wirnika |
Łatwe do zdjęcia podczas montażu |
Tańszy niż Centerlock |
Może zawieść podczas jazdy |
Wirniki są łatwo dostępne |
Można je przypadkowo umieścić poza środkiem |
Nie są wymagane żadne specjalne narzędzia. |
Łatwiejsze do odkształcenia Konstrukcja zapewniająca mniejszą wentylację cieplną Bieżniki piasty ulegają uszkodzeniu pod wpływem wysokiego momentu obrotowego. |
Zalety i wady tarcz tarczowych typu Centerlock
Plusy |
Cons |
Łatwe do wyśrodkowania |
Mniejszy wybór piasty |
Wirniki są trudniejsze do zgięcia |
Cięższy wirnik |
Otwarte na konwersję 6 śrub Projekt wentylacji cieplnej. Szybka instalacja i usuwanie. |
To trochę drogie Wymaga specjalnych narzędzi |
Wniosek:
Zestawy sześciośrubowe są dostępne w każdym sklepie na całym świecie. Jednak części zamka centralnego nie są tak łatwo dostępne w szerokim asortymencie, szczególnie jeśli nalegasz na uszczelnione piasty łożyskowe. Jeśli zależy Ci na doskonałym designie i komforcie bez względu na cenę, powinieneś wybrać Center Lock. Nawet jeśli jesteś typem mechanika, który nie ma obsesji na punkcie masy ani nie polega na szerokiej gamie części.
Lepiej będzie, jeśli zastosujesz system sześciośrubowy, jeśli masz ograniczony budżet lub masz mechanika z cierpliwością, delikatnymi rękami i „sympatią do motocykla”. Zwłaszcza jeśli potrzebujesz szerokiej gamy części i rozmiarów. Zwłaszcza jeśli jesteś wspinaczem górskim, który zyskuje sekundę na każdym straconym gramie. Jeśli masz Center Lock i chcesz wrócić do systemu sześciośrubowego, Shimano oferuje adapter: SM-RTAD05. Ale odwrotna ścieżka jest najprawdopodobniej niemożliwa.