Jak wybrać odpowiednią kierownicę
Szukając nowej ramy lub kupując nowe komponenty do roweru, jedno z najczęściej zadawanych pytań dotyczy kierownicy. Jest to bardzo logiczne, ponieważ jest to jeden z głównych punktów styku z Twoim rowerem. Szukając idealnego ustawienia kierownicy, należy wziąć pod uwagę kilka funkcji. Tutaj znajdziesz kilka wskazówek.
Jak wybrać odpowiednią kierownicę
Przy wyborze nowej kierownicy jedną z najtrudniejszych decyzji jest wybór użytego materiału. Dostępne są dwie opcje: kierownica wykonana z węgla lub aluminium. Obydwa materiały mają swoje unikalne zalety i wady.
Materiał węglowy jest znany ze swojego komfortu, ponieważ lepiej pochłania wibracje powstające na skutek nierówności na drodze. Aluminium przepuszcza więcej tych wibracji przez Twoje dłonie. Kierownice karbonowe są również znane ze swojej sztywności. Wiele osób uważa, że kierownice aluminiowe są sztywniejsze niż kierownice z włókna węglowego, ponieważ sprawiają wrażenie bardziej szorstkich, ale wynika to z wyżej wspomnianej różnicy w tłumieniu drgań pomiędzy tymi dwoma materiałami. Kolejną zaletą kierownic z włókna węglowego jest waga, z reguły kierownica z włókna węglowego waży mniej niż jej aluminiowy odpowiednik.
Oczywiście wszystkie te korzyści mają określoną cenę. Ponieważ kierownice z włókna węglowego są produktem wyższej jakości, są zwykle droższe niż zwykła kierownica aluminiowa.
A co z trwałością kierownicy wykonanej z dwóch materiałów?
Pod względem trwałości oba materiały są porównywalne. Obydwa wytrzymują trudy jazdy bez pękania. Jednakże w przypadku słupa aluminiowego zauważysz uderzenia i naprężenia, jakim został poddany, ponieważ ma tendencję do zginania się, wgniatania lub odkształcania. Jednak w przypadku kierownicy karbonowej te objawy zmęczenia nie występują. Kiedy karbonowa kierownica osiąga koniec swojego cyklu życia, po prostu się psuje.
Jak prawidłowo wybrać koła wyścigowe
W rowerze szosowym bardzo trudno jest wybrać odpowiednią kierownicę szosową ze względu na mnogość dostępnych opcji. Podpowiemy Ci, jak wybrać odpowiednią kierownicę.
Wybierz odpowiednią szerokość
Pierwszą kwestią jest szerokość kierownicy. Jak wszyscy wiecie, nie wszyscy jesteśmy ukształtowani tak samo. Z tego powodu drążki dostępne są w rozmiarach od 38 cm do 46 cm.
Ogólnie rzecz biorąc, rozmiar drążka dobierany jest na podstawie wzrostu, chociaż nie ma to z tym nic wspólnego. Szerokość ramion jest kluczowa. Najlepiej wybrać kierownicę o tej samej szerokości, co odległość między złączami AC na ramieniu. Pamiętaj jednak, że szersza kierownica zmniejszy aerodynamikę i sprawi, że jazda będzie stabilniejsza. W zależności od priorytetów zawsze możesz zwiększyć lub zmniejszyć rozmiar.
Zasięg kierownicy
Następnie następuje zasięg kierownicy, czyli punkt, w którym kierownica sięga najdalej do przodu. Zwykle jest to miejsce, w którym montowane są hamulce. Wskazuje, jak daleko do przodu się rozciągniesz. Powtórzę: jest to proporcjonalne do Twojego wzrostu. Niższy jeździec ma krótszy zasięg niż wyższy.
Upadły
Ostatni punkt pomiarowy dotyczy spadku. Jest to odległość pomiędzy górną częścią kierownicy wyścigowej a jej dolną częścią. Ponownie spadek jest wybierany na podstawie wzrostu; wyższy jeździec będzie miał zazwyczaj większy spadek niż niższy jeździec.
Krótszy spadek sprawia, że przejście pomiędzy dźwigniami hamulca a opadami jest znacznie łatwiejsze i wymaga znacznie mniejszego rozciągania mięśni. Dlatego elastyczność ma również duży wpływ na wybór kropli. Jest to z pewnością coś do rozważenia, jeśli masz problemy z dostaniem się do kropli.
Aby umieścić to wszystko w kontekście:
-
Kompaktowy spadek - spadek 120 mm
-
Średni spadek - spadek 135 mm
-
Langer Drop – spadek 150 mm
Linki lotnicze
Dla niektórych z nas, którzy lubią próby czasowe, triathlony, zawody na bardzo długich dystansach lub których celem jest osiągnięcie Strava KOM, proste drążki nie wystarczą, aby osiągnąć dodatkową prędkość. Na drążku opadającym ramiona są bardziej rozstawione, podczas gdy na drążku aerodynamicznym są złożone, co zapewnia bardziej zwartą pozycję i bardziej aerodynamiczną postawę przy mniejszym oporze.
Jeśli szukasz kierownicy aero, masz dwie opcje: pełną kierownicę aero i przypinaną kierownicę aero.
Jakie są pełne kierownice aero?Pełne kierownice aero są tym, co można zobaczyć w większości rowerów do jazdy na czas. Mają specjalne manetki i dźwignie hamulców, dzięki czemu nie musisz zmieniać pozycji ciała podczas korzystania z kierownic aerodynamicznych.
Pamiętaj, że jeśli chcesz zamienić swój zwykły rower szosowy na pełną kierownicę aero, będzie to znacząca inwestycja, ponieważ będziesz potrzebować nie tylko kierownicy, ale także nowych manetek, dźwigni hamulców i wszystkich kłopotów związanych z okablowaniem kokpitu. Pełna kierownica aerodynamiczna ma również mniej punktów regulacji niż kierownica zatrzaskowa.
Jakie są przypinane kierownice aero?
Przypinane drążki aerodynamiczne są idealne dla okazjonalnych zawodników jazdy na czas i triatlonu. Oferują prawie takie same korzyści jak pełne kierownice aero, ale za ułamek kosztów. Możesz je zainstalować, kiedy tylko chcesz, a gdy nie będą już potrzebne, możesz je usunąć. Możesz także zachować tradycyjną kierownicę wyścigową.
Przypinane kierownice można przymocować do środkowej części kierownicy i zmieniać pozycję podczas jazdy w górę lub w dół.
Jakie są przypinane kierownice aero?
Przypinane drążki aerodynamiczne są idealne dla okazjonalnych zawodników jazdy na czas i triatlonu. Oferują prawie takie same korzyści jak pełne kierownice aero, ale za ułamek kosztów. Możesz je zainstalować, kiedy tylko chcesz, a gdy nie będą już potrzebne, możesz je usunąć. Możesz także zachować tradycyjną kierownicę wyścigową.
Przypinane kierownice można przymocować do środkowej części kierownicy i zmieniać pozycję podczas jazdy w górę lub w dół.
Ostatnią rzeczą, o której musisz pomyśleć, jest komfort jazdy na kierownicach aero. Oznacza to, że trzeba samemu sprawdzić kształt samych przedłużek, możliwość regulacji kierownicy i nakładek oraz prawidłowe wyregulowanie wszystkich podzespołów. Najlepszym sposobem, aby to sprawdzić, jest nakręcenie filmu na urządzeniu do ćwiczeń w pomieszczeniu i sprawdzenie swojej pozycji oraz obszaru czołowego. Tutaj zobaczysz, jak zmiany w konfiguracji mogą sprawić, że będziesz wyglądać bardziej aerodynamicznie i wygodniej na kierownicy aero.
Inwestując w nową kierownicę do roweru górskiego, przed zakupem należy wziąć pod uwagę kilka rzeczy. Specyficzna geometria kierownicy MTB składa się z trzech części:
- Szerokość
- zwiększyć
- schylać się
Szerokość to po prostu pomiar od końca do końca kierownicy, a typowa kierownica MTB waha się od 720 mm aż do nawet 840 mm, w zależności od dyscypliny jazdy.
Na przykład rowerzysta zjazdowy zawsze będzie miał szerszą kierownicę po prostu dlatego, że jest stabilniejsza i wygodniejsza przy dużych prędkościach. Natomiast kolarze przełajowi wolą węższą kierownicę, ponieważ jest ona bardziej zwinna i aerodynamiczna. Wybór szerokości kierownicy, podobnie jak w przypadku kierownicy roweru szosowego, opiera się na szerokości ramion, ale z reguły określone szerokości kierownicy można przypisać do konkretnych dyscyplin MTB:
- 720 – 740 = Biegi przełajowe
- 740 – 780 = Szlak/Enduro
- 780 – 840 = Z górki
Wzrost zasadniczo odnosi się do różnicy wysokości między środkiem kierownicy a końcami kierownicy. Kierownice MTB mają podwyżki od zera do nawet 100 mm. Ponownie, wybór wspornika kierownicy zależy od tego, czym planujesz jeździć. Zawodnik przełajowy prawdopodobnie będzie preferował płaską kierownicę lub tylko minimalne wzniesienie, ponieważ podtrzyma to jego pozycję ciała na wszystkich podjazdach, natomiast zawodnik przełajowy lub enduro będzie wolał bardziej podniesioną kierownicę, ponieważ ich masa ciała jest inaczej rozłożona. Wyższa kierownica utrzymuje ciało w bardziej wyprostowanej pozycji, co jest niezbędne podczas jazdy po bardziej stromym terenie.
Czasami ze względów medycznych wybiera się inną wysokość kierownicy. Niektórzy jeźdźcy wybierają wyższą kierownicę, aby odciążyć plecy.
Wygięcie odnosi się do kąta, jaki kierownica ma z powrotem do roweru. Ma to duży wpływ na Twoją postawę podczas jazdy. Im większe zgięcie do wewnątrz, tym bardziej opadną łokcie, co umożliwi przyjęcie bardziej zrelaksowanej pozycji. Kierownica o mniejszym ugięciu umożliwia przyjęcie bardziej agresywnej pozycji do jazdy z wysuniętymi łokciami, co jest wymagane w określonych warunkach jazdy.
Podsumowując
Teraz już wiesz, jakie czynniki powinniśmy wziąć pod uwagę przy wyborze kierownicy rowerowej. Każda sytuacja jest inna, dlatego nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która kierownica będzie najlepsza.
Wybór nowej kierownicy musi opierać się na rodzaju jazdy na rowerze, Twojej budowie ciała i tym, co Twoim zdaniem najlepiej pasuje do Twojego stylu jazdy. Możesz także obejrzeć poniższy film.