Enduro kontra Trailbike
Napisz z przodu:
Rowery enduro i rowery terenowe należą do kategorii rowerów górskich, ale istnieją różnice między tymi dwoma typami rowerów. Nadają się na różne typy gór. Bazując na istniejących modelach rowerów górskich ICAN Cycling, chcielibyśmy opisać różnicę pomiędzy rowerem terenowym (P1) a rowerem enduro (P9) .
Różnica między rowerem enduro a rowerem na szlaki
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z kolarstwem górskim lub nawet nie, różnica między rowerem terenowym a rowerem enduro może Cię zdezorientować.
Zrozumiałe jest, że pojawia się zamieszanie, ponieważ na pierwszy rzut oka oba style wyglądają dość podobnie. Jeśli jednak przyjrzysz się bliżej, szybko dostrzeżesz różnice i dowiesz się, czy potrzebujesz roweru na szlaki, czy enduro. Usiądź, a my przeprowadzimy Cię przez decyzje, które musisz podjąć przy zakupie kolejnego roweru górskiego. Poznasz różnicę między rowerem enduro a rowerem na szlaki.
- Standardy rowerów górskich
- Rower enduro kontra rower na szlaki
- Jaka jest różnica w rozstawie osi między rowerem enduro a rowerem na szlaki?
- Czy wybrać rower enduro czy rower na szlaki?
Standardy rowerów górskich
Kolarstwo górskie rozwinęło się fenomenalnie w ciągu ostatniej dekady. Rozwój ten doprowadził do powstania wielu nowych standardów i nowych stylów jazdy. Niektóre z tych nowych stylów już istniały, po prostu zaczęto projektować rowery z myślą o sposobie, w jaki jeżdżą ludzie, a nie o tym, czego potrzebowali profesjonalni rowerzyści. Jednak wszystkie te zmiany spowodowały, że rowery enduro ewoluowały od rowerów na szlaki.
W tym rozwoju koła 26-calowe urosły do 29-calowych, następnie skurczyły się do kół 27,5-calowych, następnie stały się kombinacją kół 27,5-calowych, a na koniec ponownie się skurczyły. 29-calowe koła powróciły. Widzieliśmy wyskakujące suporty Pressfit. Kąty główki stały się bardziej płaskie, ale rury podsiodłowe stały się bardziej strome. Zawieszenie rozwinęło większy skok. Rowery górskie nie są już sztywnymi rowerami, podobnymi do rowerów wyścigowych, ale maszynami marzeń, dzięki którym jazda w terenie staje się przyjemnością.
Jednak wszystkie te zmiany spowodowały, że rowery enduro ewoluowały od rowerów na szlaki.
Rower enduro kontra rower na szlaki
Definicja roweru terenowego jest dla wielu osób niejasna. Prosta definicja, którą lubimy, jest taka, że rower na szlaki to rower XC dający więcej frajdy. To rower, który potrafi się wspinać, ale tak naprawdę nadaje się do rzucania na zjazdach. Podobnie rower enduro jest jak rower zjazdowy, na którym można jeździć pod górę.
Aby na tego typu rowerach górskich można było jeździć w ten sposób, istnieje kilka różnic, które odróżniają je od siebie. Pierwszą różnicę najłatwiej dostrzec i dla wielu osób jest to najważniejsza różnica pomiędzy rowerem enduro a rowerem na szlaki.
Układ zawieszenia jest inny.
Układ zawieszenia Rower Enduro a rower Trail Rowery Enduro mają większy skok zawieszenia niż rowery na szlaki. Rower enduro ma zazwyczaj skok od 140 do 180 mm. Rower na szlaki będzie miał skok do 140 mm. Ogólna zasada jest taka, że ze względu na dłuższy skok zawieszenia rower enduro bardziej utrudnia jazdę po szlaku niż naprawdę wydajną maszynę do wspinaczki.
Zawieszenie tylne ICAN P1
Tylne zawieszenie ICAN P9
Powodem tego jest wyścig enduro. Wyścigi enduro obejmują zarówno wspinaczkę, jak i jazdę po szlakach. Pomiar czasu będzie jednak dokonywany tylko na zjazdach. Pomiędzy zjazdami czasowymi wyznaczono trasy przesiadkowe obejmujące wspinaczkę. Przelewy te zazwyczaj mają limit czasowy, jednak czas wymagany do ich wykonania nie ma wpływu na czas całkowity. Ponieważ pomiar czasu odbywa się tylko na zjazdach, rozsądniej jest używać większego roweru, który umożliwia szybsze zjazdy.
Rowery terenowe nie są przeznaczone do zawodów. Bardziej nadają się do zabawy z przyjaciółmi na lokalnych szlakach. Tutaj generalnie chcesz fajnego roweru, a nie wyścigowego potwora. Będziesz potrzebować roweru, który wytrzyma upadki, a wspinaczka nadal będzie marzeniem.
Warto również zauważyć, że Enduro to obecnie nazwa all-mountain. Terminy te są dość zamienne. Rowery all-mountain przywołują obrazy skoków z klifów i ścigania się po stromych zboczach. Dodatkowa „sprężyna” w rowerze enduro oznacza, że nadal możesz to zrobić, jeśli nie chcesz się ścigać. Dodatkowy skok pomaga utrzymać się na rowerze i nie tracić czasu na uderzanie twarzą w teren.
Kąt skrętu jest inny.
Geometria odgrywa rolę w rozróżnieniu rowerów terenowych od rowerów enduro, a jednym z najważniejszych wskaźników jest kąt główki ramy. Kąt główki ramy to kąt główki ramy względem podłoża. 90° byłoby kątem prostym i dlatego jest bardzo strome. Kąt mniejszy niż 90° powoduje, że kąt skrętu jest bardziej płaski. Należy wziąć pod uwagę kąt główki ramy w odniesieniu do jazdy, ponieważ bardziej stromy kąt ułatwia wspinaczkę. Płaski kąt powoduje wolniejsze sterowanie, a rower ma większy rozstaw osi. Dzięki temu Twój rower będzie stabilniejszy i przyjemniejszy w prowadzeniu.
Geometria ICAN P1
Geometria ICAN P9
Jeśli teraz spojrzymy wstecz na nasze rozważania dotyczące podróży i weźmiemy pod uwagę, że dodanie skoku powoduje również mniejszy kąt główki ramy, wtedy zobaczymy, że rower enduro ma mniejszy kąt główki ramy niż rower na szlaki. Bardziej płaski kąt powoduje wysunięcie przedniego koła na zewnątrz i jest to jeden z powodów większego rozstawu osi.
Pamiętaj jednak: bardziej płaski kąt sprawia, że rower górski staje się większym wyzwaniem podczas wspinaczki. Jest to jeden z powodów, dla których rower na szlaki będzie miał bardziej stromy kąt główki ramy. Im łatwiej się wspinać na rowerze, tym więcej frajdy będziesz mieć w ciągu dnia w siodle.
A co z różnicą w rozstawie osi między rowerem enduro a rowerem na szlaki?
Wspomnieliśmy, że rower enduro ma większy rozstaw osi niż rower na szlaki. Jednym z powodów jest płaski kąt główki ramy. Następny jest dłuższy skok widelca. Ostatnim sposobem na uzyskanie większego rozstawu osi jest utworzenie dłuższej ramy.
Aby to osiągnąć, projektowano rowery z wydłużonymi tylnymi rurami tylnymi. Obecnie producenci rowerów mają tendencję do wydłużania górnej rury zamiast tylnych widełek. Zaletą jest to, że rowerem łatwiej się prowadzi, gdy tylne koło znajduje się blisko rury podsiodłowej, a ponadto masz więcej miejsca na poruszanie się podczas zjazdów z dużą prędkością.
Wysokość suportu w rowerze enduro w porównaniu z rowerem na szlaki
Aby to osiągnąć, projektowano rowery z wydłużonymi tylnymi rurami tylnymi. Obecnie producenci rowerów mają tendencję do wydłużania górnej rury zamiast tylnych widełek. Zaletą jest to, że rowerem łatwiej się prowadzi, gdy tylne koło znajduje się blisko rury podsiodłowej, a ponadto masz więcej miejsca na poruszanie się podczas zjazdów z dużą prędkością.
Twoja waga może zmienić wysokość suportu. Dzieje się tak dlatego, że opony toną, gdy siedzisz na rowerze. Na ugięcie opon może mieć również wpływ ciśnienie wywierane na opony. Ugięcie zawieszenia będzie miało również wpływ na tę liczbę.
Czy wybrać rower enduro czy rower na szlaki?
Jeśli lubisz jeździć na dużych i twardych nawierzchniach, to będziesz potrzebować roweru enduro. Jeśli chcesz jeździć po lesie i driftować ze znajomymi, prawdopodobnie potrzebujesz roweru na szlaki. Dobra wiadomość jest taka, że mamy dla Ciebie dwie idealne opcje.
ICAN P9 to idealny rower enduro, który pomoże Ci pokonać najbardziej wymagający teren. ICAN zyskuje sławę w świecie kolarstwa szosowego dzięki wysokiej jakości ramom z włókna węglowego w cenie, na którą większość z nas może sobie pozwolić. Dobra wiadomość jest taka, że te cechy można znaleźć w P9 zorientowanym na enduro.
Ponieważ jest wykonany z włókna węglowego Toray T700 i T800, możemy użyć słowa, które nie jest często używane do opisania rowerów enduro. P9 możemy opisać jako lekki. Na trasach przesiadkowych oszczędzasz energię, jadąc drogą P9 do następnego zjazdu. Pomoże Ci to uzyskać szybkie czasy, szczególnie w przypadku RockShox Lyrik o skoku 160 mm i skoku z tyłu 150 mm w modelu RockShox Super Deluxe RC3, dzięki czemu nie będziesz mieć opuszczonych opon.
P9 ma kąt skrętu 66°, co ułatwia szybkie zjazdy. Jest wystarczająco płaska, aby zapewnić płynne zjeżdżanie roweru z wzniesienia, ale nie za płaska, aby pedałowanie pod górę było żmudnym zadaniem. Mniejszy kąt główki ramy oznacza, że rower naprawdę spisuje się świetnie, gdy nabierzesz prędkości i zjedziesz w dół. Właśnie tego potrzebujesz, jeśli chcesz ścigać się enduro.
Aby rower był zwrotny i pomagał utrzymać prędkość na zakrętach, długość tylnej rury tylnego trójkąta wynosi 452 mm. Dzięki umieszczeniu tylnego koła możesz rzucać rowerem i wykonywać manewry bez większego wysiłku. Zapewnia również wystarczającą długość, aby zapewnić stabilność roweru podczas wykonywania dużych skoków lub zjeżdżania z pełną prędkością w dół.
Wykonany z włókna węglowego Toray T700, ICAN P1 został zaprojektowany, aby pomóc Ci pokonywać lokalne szlaki. Podobnie jak nasz rower enduro P9, jest to rower z najwyższej półki w cenie, na którą mogą sobie pozwolić nawet zwykli śmiertelnicy. Dzięki RockShox Yari o skoku 130 mm w połączeniu z RockShox Monarch o skoku 130 mm Twoje lokalne szlaki drżą ze strachu przed Twoim rowerem.
Jednym z klejnotów koronnych zarówno P9, jak i P1 jest to, że są one standardowo wyposażone w koła z włókna węglowego. Obydwa rowery wyposażone są w obręcze Toray T700 AM. Te koła pomogą Ci pokonywać wzniesienia, ale są też więcej niż wystarczająco mocne, aby poradzić sobie z najcięższymi zjazdami. Ile rowerów jest fabrycznie wyposażonych w koła, których nie trzeba modernizować?
P1 ma bardziej stromy kąt główki ramy wynoszący 68,5° niż P9. Większy kąt skrętu oznacza, że nie musisz koniecznie zjeżdżać w dół z prędkością rakiety, aby dobrze się bawić P1. Pomaga także utrzymać dobrą pozycję podczas wspinaczki. Nie chcesz, aby przednie koło odskoczyło i marnowało energię na poślizg i ręczne zjeżdżanie ze wzniesienia.
ICAN P1 Ślizg pionowy
Tylna główka ramy ICAN P9
Podsumowanie porównawcze
Jeśli mówimy o manewrach, P1 ma krótsze dolne widełki niż P9, a mianowicie 443 mm. Dzięki temu P1 może manewrować z mniejszą prędkością. Na bardziej techniczne trasy, na których trzeba unieść przednie koło nad przeszkodami, możesz preferować krótszy tył. Ułatwia zmianę stylu skandynawskiego.
Jedną z wyróżniających się cech zarówno P9, jak i P1 jest to, że są one fabrycznie wyposażone w koła z włókna węglowego. Obydwa rowery mają obręcze Toray T700 AM. Koła te pomogą Ci pokonywać wzniesienia, ale są też wystarczająco mocne, aby poradzić sobie z najbardziej wymagającymi zjazdami. A ile rowerów pochodzi prosto z fabryki z kołami, których nie trzeba modernizować?
Dolny trójkąt ICAN P1
Dolny widelec ICAN P9
Teraz już znasz różnicę między rowerem enduro a rowerem na szlaki, łatwiej będzie Ci znaleźć rower odpowiedni dla Ciebie. Czy jest to dla Ciebie P9 czy P1?
Aby dowiedzieć się więcej na temat różnicy między rowerem enduro a rowerem terenowym, obejrzyj film