Jak wybrać korby do rowerów górskich?
Korba jest jedną z najważniejszych i najbardziej funkcjonalnych części roweru górskiego . Bez tego Twój rower będzie bezużyteczny. Jest to jedyna część, która łączy Cię z ramą za pomocą pedałów i tylnym kołem za pomocą łańcucha. Korba może polepszyć lub zepsuć przyjemność z jazdy na rowerze. Płynnie pracująca korba pozwala na lepsze przenoszenie mocy i zapewnia płynną pracę roweru.
Jeśli szukasz nowego mechanizmu korbowego, możesz znaleźć przyzwoitą parę za znacznie poniżej 100 USD, a nawet zapłacić do 1000 USD za parę najwyższej jakości, jaką możesz znaleźć. Dlaczego te wysokiej jakości korby są tak drogie? Mówiąc najprościej: chodzi o wagę, a dokładniej o jej brak. Podobnie jak w przypadku wielu części rowerowych, im więcej wydasz, tym będzie lżejszy. Choć głównym powodem jest waga, droższe produkty mają też inne zalety, takie jak sztywność i trwałość, które omówimy bardziej szczegółowo w tym artykule. Najpierw możesz obejrzeć wideo.
Czy potrzebuję 1x czy 2x?
Na początku rowery miały jedną przednią tarczę i tylko tylną zębatkę do zmiany biegów. Przemysł rowerowy w coraz większym stopniu rozwijał się i wprowadzał innowacje, wyposażając rowery wyścigowe w podwójne, a nawet potrójne tarcze, co pozwala na szerszy zakres przełożeń. Rowery górskie szybko dostosowały się do tego samego systemu i dodały jeszcze więcej zębatek z tyłu, aby jeszcze bardziej zwiększyć zakres przełożeń.
W ostatnich latach system napędu 1x stał się standardem branżowym. Oznacza to, że w zestawie korbowym znajdziesz tylko jedną tarczę. Ze względu na swoją prostotę system ten jest bardzo popularny. Przerzutka przednia zwiększa wagę, koszty, konserwację i złożoność zmiany biegów z wieloma tarczami.
Ponadto tylne zębatki stały się większe, a kasety są oferowane z przełożeniem od 10 do 52 zębów. Większe przełożenie sprawia, że podwójne i potrójne tarcze są prawie niepotrzebne. Chociaż niektórzy rowerzyści nadal przysięgają na podwójną tarczę, pojedyncza tarcza jest idealna, jeśli zakres tylnej zębatki jest wystarczający, aby poradzić sobie z wszystkimi lokalnymi podjazdami i zjazdami.
Przełożenia i tarcze
Wspominaliśmy już o pojęciu przełożenia skrzyni biegów. Gdybym miał to wyjaśnić, powiedziałbym tak: przełożenie skrzyni biegów określa, jak ciężko pracujesz, aby skręcić koła. Przełożenie skrzyni biegów określa się poprzez porównanie liczby zębów przedniej tarczy z liczbą zębów tylnej zębatki. Dla niektórych z nas jest to bardzo mylące, ponieważ termin „wyższe przełożenie” odnosi się zarówno do większej przedniej tarczy, jak i mniejszych tylnych zębatek. Z drugiej strony niższy bieg odnosi się do mniejszej przedniej tarczy i większej tylnej zębatki. Wyższe przełożenie zapewnia większą moc i prędkość, dzięki czemu idealnie nadaje się na trasy zjazdowe i płaskie. Niższe przełożenie zapewnia mniejszą moc, ale także zużywa mniej energii, dzięki czemu idealnie nadaje się do trudnych podjazdów. Wybierając mechanizm korbowy, należy porównać różne dostępne rozmiary tarcz z tylną zębatką i luzem w obszarze suportu. Najpopularniejsze rozmiary tarcz to 30, 32, 34, a nawet do 36 zębów.
Dodatkowo należy sprawdzić, czy ramię korby jest kompatybilne z wybranym modelem tarczy i marką. Najważniejszym czynnikiem jest sposób mocowania tarczy do korby. Niektóre marki stosują opatentowany system bezpośredniego montażu, czyli BCD (Średnica koła śruby). Każda nowoczesna tarcza 1x wykorzystuje naprzemienny wąski i szeroki profil zębów, aby poprawić przyczepność łańcucha.
Jak długie powinny być moje korby MTB?
Szukając najlepszego mechanizmu korbowego do rowerów górskich, należy wziąć pod uwagę kilka szczegółów dotyczących rozmiaru. Po pierwsze, długość ramienia korby. Trzy główne długości korb to 165 mm, 170 mm i 175 mm. Tradycyjna logika podpowiadała, że dłuższe korby lepiej działały z dłuższymi nogami, dlatego w większych rowerach często stosowano 175 mm. Pamiętaj, że długość ramienia korby może mieć wpływ na Twój styl jazdy i dopasowanie roweru. Jednak przez większość czasu rowerzyści jeżdżą po prostu na tym, co jest fabrycznie zainstalowane na ich rowerze.
Jednakże pomocne byłoby pamiętanie, że w przypadku dłuższych ramion korby istnieje ryzyko uderzenia pedałem lub ramieniem korby o skały i gruz. W dzisiejszych czasach prześwit jest wszystkim, a 170 mm jest popularne w celu zwiększenia odległości między podłożem a końcówkami korby w dolnej części obrotu pedału i zmniejszenia wstrząsów na nierównych trasach. Chociaż nadepnięcie na pedał może spowodować wypadek, rzadko powoduje uszkodzenie części do tego stopnia, że staje się ona bezużyteczna. Szukając nowego mechanizmu korbowego, należy wziąć pod uwagę typ roweru, na którym jeździsz. W rowerze XC suport jest umieszczony wyżej niż w rowerze enduro.
Jakiego wspornika dolnego potrzebuję?
Instalując nowe korby, sprawdź, jakiej konstrukcji suportu potrzebujesz. Większość producentów korb stosuje rozmiar suportu. Jeśli więc przejdziesz na inną markę, konieczna będzie wymiana suportu. I odwrotnie, producenci ram stosują pewne standardy, które ograniczają użycie suportów, a tym samym wybór korb do rowerów górskich.
Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, które korby wybrać, jest sprawdzenie, które są aktualnie zamontowane w Twoim rowerze. Najłatwiej jest sprawdzić specyfikacje producenta ramy. Jeśli nie masz żadnej wiedzy na temat jazdy na rowerze, poproś o poradę lokalny sklep rowerowy. W większości przypadków będziesz mieć oś o średnicy 24 mm lub 30 mm. Niektóre marki, takie jak system DUB firmy SRAM, stosują zastrzeżoną średnicę osi (28,99 mm dla SRAM), która wymaga suportu z ekosystemu DUB firmy SRAM. Jednak w przypadku większości zwykłych korb można wybrać dowolny wspornik dolny innej firmy, pod warunkiem, że masz odpowiednią średnicę osi.
budowa
Korby są kute z jednego z trzech materiałów – aluminium, węgla i tytanu. Każdy ma swoje różne zalety i wady. Najtańsze korby są wykonane z aluminium; Są też najcięższe i nieco bardziej elastyczne. Górna część korb ze stopu Billa jest kuta w celu wyrównania struktury ziaren aluminium i nie jest poddawana obróbce mechanicznej. Niektóre marki stosują również wyrafinowane kute, puste ramiona, aby zmniejszyć wagę. Korby rowerowe z włókna węglowego to kolejny krok; Są znacznie sztywniejsze i charakteryzują się znaczną oszczędnością masy w porównaniu do swoich aluminiowych odpowiedników. Dodatkowa sztywność ma na celu poprawę przenoszenia mocy i zmniejszenie elastyczności, aby zwiększyć responsywność podczas jazdy rowerem ze stopami po zakrętach i pokonywaniu przeszkód. Wreszcie tytanowe korby, które są niezwykle mocne i wydajne, stanowią ulepszenie na najwyższym poziomie. Chociaż większość rowerzystów prawdopodobnie nie odczułaby różnicy w porównaniu z korbą z najwyższej półki. Największą zaletą Titanium jest jego trwała konstrukcja. Jednak jak w przypadku wszystkich produktów premium, cena jest niezwykle wysoka.
Wybierając nową korbę, weź pod uwagę dyscyplinę, w której najprawdopodobniej będziesz jeździć. Jeśli dużo jeździsz XC, najlepszym wyborem będzie lekka korba z włókna węglowego. Otrzymujesz najlżejszy możliwy komponent i uzyskujesz z niego maksymalną wydajność.
W przypadku bardziej zjazdowego stylu jazdy lepszym rozwiązaniem może być aluminiowa korba. W przypadku odprysków od kamieni ryzyko złamania korby jest mniejsze niż w przypadku karbonowego mechanizmu korbowego.
Końcowe przemyślenia
Mechanizmy korbowe powinny być produktem, który można zamontować i zapomnieć i wymagać minimalnej konserwacji. W przypadku tak prostej części rowerowej dokonanie właściwego wyboru jest dość skomplikowane. Wybór najlepszej korby zależy głównie od budżetu, stylu jazdy i osobistych preferencji. Mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci zawęzić wybór.