Skip to content

Language

Currency

Rzeczy

Gotowy na dzień wyścigu: Optymalizacja konfiguracji kół i opon bezdętkowych w celu uzyskania maksymalnej prędkości

by shawn wick 10 Apr 2024 0 Comments

Podczas jazdy na rowerze koła i opony są ważnym czynnikiem wpływającym na prędkość. Jednakże opony i felgi bezdętkowe mogą odegrać w tym względzie kluczową rolę. Dzięki postępowi technologicznemu opony bezdętkowe są najszybszą kombinacją opony i felgi na drodze. Wybierając idealne połączenie opon bezdętkowych, felg i ciśnienia powietrza, możesz nabrać prędkości bez dodatkowego wysiłku.

Opór toczenia

Opór toczenia powodowany jest przede wszystkim tarciem powstającym podczas toczenia się koła po drodze. Szersza opona ma mniejszy opór toczenia niż wąska opona, ponieważ ma krótszą, szerszą i bardziej okrągłą powierzchnię styku, która toczy się łatwiej niż dłuższy, węższy i eliptyczny kształt węższej opony, która odkształca się bardziej podczas toczenia. Szersze opony można również eksploatować przy niższym ciśnieniu, co pozwala im absorbować nierówności na drodze bez utraty pędu. Aby jednak skorzystać z szerszych opon, należy je zamontować na szerszych felgach, aby zmaksymalizować prędkość i wydajność. Jeżeli opona nie przylega możliwie ciasno do felgi, mikroruchy gumy na feldze mogą skutkować znacznymi stratami energii. Dlatego opona 25 lub 28 mm jest mocniej osadzona na szerszej feldze.

Rolling resistance

Opór aerodynamiczny

Wraz ze wzrostem prędkości obiektu opór powietrza rośnie wykładniczo. Oznacza to, że do osiągnięcia dwukrotnie większej prędkości w stosunku do powietrza potrzeba ponad ośmiokrotnie większej mocy. Ponieważ moc kierowcy jest ograniczona, należy poprawić aerodynamiczny kształt obiektu poruszającego się w powietrzu, aby osiągnąć większe prędkości bez zwiększania mocy. Jeśli kształt felgi zostanie odpowiednio zaprojektowany, można znacznie zmniejszyć powstały opór koła i zachować jego stabilność.

Ostatnio w rowerach coraz częściej stosuje się szersze opony. Jeśli chodzi o aerodynamikę, szerokość tylnej opony nie ma większego wpływu. Większe znaczenie ma jednak szerokość przedniej opony. Dlatego zaleca się stosowanie przedniej opony 23 mm niezależnie od tego, czy felga jest przeznaczona do opon 25 mm. Przy prędkościach powyżej 30 km/h opony 23 mm mają większe zalety aerodynamiczne niż opony przednie 25 mm.

Zdjęcie: Dzięki uprzejmości ENVE

Dlaczego opony bezdętkowe?

Opony bezdętkowe są bezpieczniejsze niż opony dętkowe przy niższych ciśnieniach, ponieważ dętki nie można ścisnąć przy uderzeniu w ostre nierówności, co zmniejsza opór toczenia na nierównych drogach. Dodatkowo opony bezdętkowe charakteryzują się niższymi oporami toczenia, ponieważ wyeliminowana jest histereza dętki i jej tarcie o wewnętrzny karkas opony. Pierwsza generacja bezdętkowych opon szosowych była hermetyczna i nie wymagała uszczelniania, ale miała tak dużo gumowej powłoki od wewnątrz, że ich waga była porównywalna z porównywalną oponą z dętką, a straty toczenia spowodowane tarciem były podobne. Jednak nowoczesne opony bezdętkowe z materiałem uszczelniającym są lżejsze i mają mniejsze opory toczenia niż opony z dętkami.

 

Felgi z haczykami a felgi bez haczyków

Zakrzywione felgi mają wystający, skierowany do wewnątrz hak lub kołnierz na wewnętrznej krawędzi boku felgi. Hak ten służy do mocowania stopki opony i zapobiegania jej poluzowaniu się z felgi, zwłaszcza pod wysokim ciśnieniem. W przeszłości większość felg była wyposażona w haki do montażu opon typu Clincher (dętkowych), ponieważ hak zapewniał niezawodny chwyt mechaniczny.

Obręcz bez haka to rodzaj koła, które nie ma haka ani kołnierza na wewnętrznej krawędzi felgi. Zamiast tego ma prosty profil ściany bocznej bez haka skierowanego do wewnątrz. Stopka opony opiera się na precyzyjnym dopasowaniu i ciśnieniu powietrza, aby bezpiecznie zaczepić się o felgę. Obręcze bezhakowe są zwykle stosowane w systemach bezdętkowych, gdzie opona tworzy hermetyczne połączenie z zagłębieniem felgi bez dętki.

Podczas gdy felgi bez haczyków zapewniają lepszą odporność na uderzenia i łatwiejszy montaż, felgi z haczykami zapewniają dodatkowe wsparcie mechaniczne i bezpieczeństwo.

Jeśli jeździsz po gładszych drogach i cenisz sobie korzyści aerodynamiczne, felgi bez haka mogą być właściwym wyborem.

 

Szerokość opony i felgi

W przypadku zawodów indywidualnych, gdzie liczy się czas, zalecamy użycie opony 25 mm na przednim kole i 28 mm na tylnym kole. Zewnętrzna szerokość felgi powinna być co najmniej o 1 mm szersza niż szerokość przedniej opony. Wybór opony 25 mm na przednie koło może zmniejszyć opór na większości felg aerodynamicznych o szerokości wewnętrznej 19–22 mm. Zastosowanie szerszej opony 28 mm na tylne koło nie ma negatywnego wpływu na aerodynamikę, ponieważ jest zakryta ramą. Pomaga także zaoszczędzić kilka watów oporu toczenia i zapewnia lepszą przyczepność.

Aby osiągnąć najlepsze osiągi, sportowcom zaleca się stosowanie bezdętkowych opon typu Clincher o niskim oporze toczenia. Oponę należy zakładać na felgę o około 5% szerszą od opony. Jednakże wraz ze wzrostem rozmiaru opony i felgi zapotrzebowanie na szerszą felgę maleje. Dzieje się tak dlatego, że większy promień opony ułatwia przedostawanie się powietrza do felgi pod wpływem odchylenia.

Najszybsza konfiguracja

Po pierwsze, opony bezdętkowe są lepszym wyborem niż opony szytkowe. Mają mniejsze opory toczenia i zapewniają płynniejsze przejście do obręczy, zwłaszcza na felgach bezhakowych. Prowadzi to do lepszej aerodynamiki.

Po drugie, optymalizując szerokość felgi i opony, możesz podwoić swoje osiągi. Aby uzyskać optymalne osiągi aerodynamiczne, należy używać felg o szerokości 27-30 mm (szerokość zewnętrzna) z oponami o szerokości 25-26 mm z przodu. Pamiętaj, aby przed pomiarem założyć oponę na felgę, ponieważ oznaczenia na oponach mają jedynie charakter orientacyjny. Używaj opon bezdętkowych o szerokości 25–28 mm na tylnych kołach na felgach o tej samej szerokości. Jeśli użyjesz felg bez haków, odczujesz jeszcze lepszą aerodynamikę.

Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Powiadomienie o ponownym pojawieniu się w magazynie
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items