Kompletny przewodnik dotyczący wyboru najlepszego rozmiaru i bieżnika opon do rowerów szutrowych
wstęp
Rowery szutrowe cieszą się w ostatnich latach coraz większą popularnością, ponieważ coraz więcej rowerzystów szuka wszechstronnych rowerów, którymi poradzą sobie poza asfaltem. Szlifierki żwirowe oferują dostęp do świata nieutwardzonych dróg i szlaków, dlatego ustawienie opon jest ważnym czynnikiem w przypadku tej nowej generacji rowerów. Dwa kluczowe czynniki określające, jak rower szutrowy radzi sobie w zróżnicowanym terenie, to rozmiar opon i bieżnik.
Rozmiary opon
Szerokość opon jest często omawiana przed wyścigami szutrowymi. Nawet różnica kilku milimetrów może mieć znaczący wpływ na zawodowych rowerzystów, którzy muszą przestrzegać precyzyjnych specyfikacji. Jednak dla większości kierowców posiadanie wygodnych i przyczepnych opon jest ważniejsze niż skupienie się tylko na prędkości.
W przypadku rowerów szutrowych zazwyczaj zaleca się wybór szerszych opon. Dzieje się tak dlatego, że szerszą oponę można eksploatować przy niższym ciśnieniu, co zapewnia większy komfort i przyczepność. Dodatkowo szersze opony mają większą objętość, a co za tym idzie, więcej powietrza między Tobą a podłożem, co może poprawić ochronę przed przebiciem.
Jeśli spędzasz dużo czasu w trasie lub ścigasz się na gęsto ubitym szutrze, to opony w zakresie rozmiarów od 35 do 37 mm będą prawdopodobnie dla Ciebie odpowiednie. Z drugiej strony, jeśli jeździsz po nierównych drogach, masz dużo błota i mało czasu spędzasz na asfalcie, wówczas dobrze sprawdzą się opony w rozmiarze od 47 do 50 mm.
Jeśli jednak szukasz wszechstronnej opony, która poradzi sobie na różnych nawierzchniach bez konieczności zmiany opon, opona szutrowa 40 lub 42 mm będzie dla Ciebie właściwym wyborem. Nie jest to opona najszybciej tocząca się i nie oferująca najlepszej przyczepności, ale powinna dobrze spisywać się we wszystkich obszarach.
Jeśli rozważasz większe rozmiary, ważne jest, aby sprawdzić, czy rama i widelec wytrzymają szerokość.
Wzór bieżnika
Bieżnik opony szutrowej odgrywa kluczową rolę, podobnie jak w przypadku opon MTB, ponieważ określa, w jaki sposób i gdzie można używać opony. Agresywny i bardzo przyczepny wzór bieżnika zapewnia doskonałą przyczepność w terenie i pewność, ale jest mniej wydajny, jeśli chodzi o prędkość. Z drugiej strony gładki profil został zaprojektowany z myślą o szybkości i wydajności. Istnieją również opony zaprojektowane tak, aby równoważyć prędkość i przyczepność. Takie opony często mają jednolity wzór bieżnika składający się z podobnych wypustek rozciągających się na całej szerokości opony, co skutkuje przewidywalną oponą o stałej przyczepności na zakrętach.
Gładki bieżnik
Opony typu slick są zasadniczo szerszymi wersjami opon szosowych. Mają niski profil, który jest idealny dla rowerzystów poruszających się głównie po asfalcie, gładkich drogach gruntowych i żwirowych. Te opony to najszybsza opcja dla rowerów szutrowych na utwardzonych drogach, ale mogą nie być najlepszym wyborem na trudniejszym terenie. Brak podwyższonych wypustek w bieżniku oznacza mniejsze opory toczenia na gładszych nawierzchniach, co jest idealne, jeśli jeździsz po utwardzonych trasach z okazjonalnymi zjazdami na żwir. Opony te mają zazwyczaj lekki wzór bieżnika, który zapewnia dodatkową przyczepność na lekkich drogach szutrowych. Gładka tekstura tych opon oznacza, że więcej gumy styka się z podłożem, co zapewnia lepszą przyczepność niż opony z guzkami na suchej i śliskiej nawierzchni.
Półgładki bieżnik
Opona semi-slick ma gładki pasek pośrodku, który ma wypukłe wypustki po obu stronach, aby zapewnić dodatkową przyczepność podczas skręcania. Gładka część środkowa pomaga zmniejszyć opór toczenia na utwardzonych nawierzchniach, co pozwala zaoszczędzić energię. Dodatkowa tekstura po bokach opony pomaga zachować kontrolę na luźnej nawierzchni. Ten typ opon jest idealny, jeśli często pokonujesz długie dystanse po drogach utwardzonych, ale mimo to chcesz zachować bezpieczeństwo podczas przesiadki na luźne drogi szutrowe lub szutrowe.
Wszechstronny bieżnik
Jeśli szukasz opony szutrowej, która poradzi sobie ze wszystkim, najlepszym wyborem będzie opona dwuprofilowa. Ten typ opony ma bardziej agresywną teksturę niż semi-slick, z niskoprofilowymi, gęsto upakowanymi guzkami zakrywającymi środkową część opony oraz większymi bocznymi guzkami zapewniającymi lepsze pokonywanie zakrętów. Ten wszechstronny bieżnik stanowi doskonały kompromis pomiędzy oponami semi-slick i ekstremalnymi oponami szutrowymi, umożliwiając eksplorację niemal każdej szutrowej trasy na mapie, a jednocześnie zapewniając odpowiednią prędkość na utwardzonych odcinkach. Jeśli większość czasu spędzasz na luźnych drogach szutrowych i gruntowych, a rzadko poruszasz się po drogach utwardzonych, to wszechstronna opona szutrowa będzie właściwym wyborem.
Ekstremalne/błotne schody
Te szutrowe opony mają większe wypustki, które wbijają się w powierzchnię szlaku i zapobiegają gromadzeniu się błota. Agresywne opony szutrowe są zalecane do jazdy w terenie lub wycieczek rowerowych, gdy możliwości szlaku są ważniejsze niż wydajność nawierzchni. Podczas jazdy po nierównym żwirze, błocie lub singletracku te mocniejsze opony szutrowe zapewniają lepszą przyczepność i przyczepność na zakrętach. Specyficzne kształty gałek są często specjalnie zaprojektowane do usuwania nagromadzonego błota, dzięki czemu rowerzysta utrzymuje przyczepność nawet w lepkim błocie. Ekstremalne opony szutrowe mają podobne właściwości do opon do rowerów górskich XC.
Wybieraj na różnych terenach
Dla lepszego zrozumienia użyjemy skali od 1 do 10. 1 oznacza nawierzchnię w 100% asfaltową odpowiednią dla roweru szosowego, natomiast 10 oznacza teren w 100% dla rowerów górskich odpowiedni dla MTB z pełnym zawieszeniem.
RODZAJ TERENU | CO JEST NAJWAŻNIEJSZE | ROZMIAR OPONY | WZÓR | BEZDĘTKOWE | |
1 | Asfalt w dobrym stanie | Opór toczenia | 700×25 | Przysiek | Nie wymagane |
2 | Asfalt z wieloma dziurami | Opór toczenia i tłumienie | 700cx25 700cx28 |
Przysiek | Nie wymagane |
3 | Drogi o nierównej nawierzchni | Opór toczenia i tłumienie | 700cx28 700cx30 |
Przysiek | Nie wymagane |
4 | Kostka brukowa | Tłumienie i opory toczenia | 700cx30 700cx32 |
Przysiek | Zalecana |
5 | Kompaktowe drogi gruntowe ze żwirem | Opór toczenia i tłumienie | Od 700cx30 do 700cx34 | Półśliski | Zalecana |
6 | Szlaki o twardej nawierzchni z małymi kamieniami | Opór toczenia, tłumienie i przyczepność | Od 700cx32 do 700cx40 | Bieżnik środkowy Semi Slick, bieżnik pokonywany na zakrętach o małej głębokości | Wymagany |
7 | Szlaki o luźnej nawierzchni z większymi kamieniami | Amortyzacja, przyczepność i opory toczenia | Od 700cx35 do 700cx40 | Bieżnik o małej głębokości i gęstych klockach | Wymagany |
8 | Szlaki dla pojazdów 4×4 | Amortyzacja, przyczepność i opory toczenia | Ponad 700cx38 | Bieżnik centralny o średniej głębokości i bieżnik o dużej głębokości na zakrętach | Wymagany |
9 | Ścieżka jednokierunkowa | Tłumienie i przyczepność | Ponad 700cx40 lub 650b z szerokością 45-47 | Bieżnik centralny o średniej głębokości i bieżnik o dużej głębokości na zakrętach | Wymagany |
10 | Ogrody skalne, korzenie | Tłumienie i przyczepność | Ponad 700cx44 lub 650b z szerokością 45-47 | Średnio- lub bardzo głęboki bieżnik z klockami | Wymagany |
wniosek
Podsumowując, wybór odpowiedniego rozmiaru opon i bieżnika do swoich potrzeb zoptymalizuje osiągi Twojego roweru szutrowego. Szersze opony zapewniają komfort w terenie, natomiast węższe bieżniki nadają się na twarde ścieżki. Agresywne klocki doskonale radzą sobie w błocie, ale ograniczają prędkość, podczas gdy slicki toczą się szybko, ale zapewniają niewielką przyczepność.
Najlepsza wszechstronna opona równoważy te czynniki dzięki oponie z podwójnym bieżnikiem 40–42 mm. Radzi sobie z różnymi warunkami bez konieczności zmiany i pozwala eksplorować dowolną ścieżkę. Ostatecznie powinieneś wybrać opony odpowiadające Twojemu głównemu terenowi w skali 1-10, aby w pełni zmaksymalizować wszechstronność swojego roweru szutrowego. Z odpowiednimi oponami każda trasa jest w zasięgu ręki.