Kompletny przewodnik po wspornikach rowerowych: wszystko, co musisz wiedzieć
wstęp
Mostek jest często pomijany, ale odgrywa on kluczową rolę w dopasowaniu i prowadzeniu roweru szosowego. Jako łącznik między kierowcą a przednim kołem wpływa na położenie, kontrolę i właściwości jezdne.
Łodyga, która jest zbyt długa, zbyt krótka, zbyt stroma lub zbyt płaska, może mieć negatywny wpływ na to, czy Twoje ciało będzie odczuwać ograniczenie lub przeciążenie. Ponieważ może subtelnie zmienić sposób jazdy, wybór odpowiedniego modelu wymaga zrozumienia, w jaki sposób czynniki takie jak długość, kąt i materiały dopasowują się do wymiarów ciała i potrzeb związanych z jazdą.
Ponieważ istnieją różne konstrukcje mostków, precyzyjne dopasowanie do indywidualnej ergonomii i stylu jazdy jest kluczem do uwolnienia potencjału wydajności roweru. W tym przewodniku znajdziesz informacje na temat mostków, które pomogą Ci znaleźć kluczowe połączenie pomiędzy rowerem a ciałem. Twoje idealne dopasowanie zaczyna się tutaj.
Podstawy łodygi
Główną funkcją wspornika jest połączenie kierownicy roweru z rurą sterową, a tym samym z resztą roweru.
Biorąc pod uwagę materiały, długości, kąty oraz specyfikacje dotyczące nachylenia i spadku, precyzyjne dostrojenie mostka ma kluczowe znaczenie dla optymalnego dopasowania i dynamiki jazdy roweru. Mądry wybór zapewnia ergonomiczny interfejs pomiędzy operatorem a maszyną.
Źródło: merlincycles
Materiał łodygi
Stopy aluminium są najpopularniejszym materiałem na mostki z niskiej i średniej półki, natomiast modele z włókna węglowego są dostępne na rynku z wyższej półki. Modele te są szczególnie popularne wśród kierowców wyścigowych na drogach i poza nimi.
Marki oferujące własne zintegrowane systemy chętniej korzystają z węgla. Węgiel jest preferowany w stosunku do aluminium ze względu na jego zdolność do łatwego tworzenia skomplikowanych kształtów i wewnętrznego prowadzenia kabli. Zwłaszcza jednoczęściowe kierownice/mostki są prawie zawsze wykonane z węgla. Włókno węglowe jest również stosowane w ponadwymiarowych mostkach, aby zwiększyć sztywność.
Długość łodygi
Rozmiar mostka, mierzony od środka rury sterowej widelca do środka kierownicy, ma znaczący wpływ na prowadzenie roweru.
Krótszy mostek zazwyczaj skutkuje szybszą jazdą, podczas gdy dłuższy mostek pozwala na wolniejszą i bardziej przewidywalną jazdę.
Wsporniki rowerów górskich mają zazwyczaj długość od 50 do 80 mm, podczas gdy wsporniki rowerów szosowych są dłuższe, zaczynają się od około 80 mm i zwiększają się do 120 mm lub dłużej wraz ze wzrostem rozmiaru ramy. Mostki do rowerów szutrowych zazwyczaj mieszczą się w spektrum tych dwóch typów rowerów.
Jeśli podczas jazdy na rowerze czujesz się rozciągnięty, krótszy wspornik może pomóc zmniejszyć zasięg i uzyskać bardziej wyprostowaną pozycję. Jeśli jednak czujesz się ograniczony, możesz zwiększyć zasięg, używając nieco dłuższej łodygi.
Kredyt od bbbcycling
Średnica wału
Średnica kierownicy, do której mocowany jest mostek, nazywana jest średnicą zacisku kierownicy. Nowoczesne kierownice rowerów szosowych mają zwykle średnicę 31,8 mm pośrodku, podczas gdy starsze kierownice mają zwykle średnicę 25,4 mm. W przypadku rowerów górskich typowa średnica wynosi 31,8 mm, ale dostępne są również kierownice o średnicy 35 mm. Aby określić rozmiar zacisku kierownicy, możesz użyć miarki lub linijki. Powinno być łatwo sprawdzić, która to średnica.
Kredyt od bbbcycling
Kąt łodygi
Wsporniki rowerów mają różne kąty. Chociaż niewiele z nich ma kąt trzonka wynoszący 0 stopni, większość ma kąt od 6 do 18 stopni. Jednak niektóre łodygi mają jeszcze większe kąty. Jednym z powodów stosowania kątowego mostka jest to, że biegnie równolegle do podłoża i nadaje motocyklowi dobry wygląd. Dzieje się tak dlatego, że rura sterowa w rowerach jest już ustawiona pod kątem.
Jeśli wolisz niższą pozycję do jazdy, wybierz mostek z ujemnym nachyleniem. Zmniejsza to wysokość kierownicy w stosunku do podłoża. Z drugiej strony, jeśli wolisz bardziej wyprostowaną pozycję, wygodniej będzie jeździć z mostkiem o dodatnim nachyleniu.
Kredyt od bbbcycling
Regulacja wrzeciona
Zwykle nad sterami znajdują się podkładki dystansowe, które umożliwiają regulację wysokości kierownicy poprzez podniesienie lub opuszczenie mostka. Jeśli początkowo zostawisz rurę sterową na dłużej, możesz łatwo wyregulować wysokość mostka, przesuwając podkładki z góry na dół.
Możesz regulować kąt kierownicy, obracając ją w zacisku mostka, jeśli Twój rower ma oddzielną kierownicę i wspornik.
Jeśli używasz roweru szosowego lub szutrowego ze składaną kierownicą, obrócenie kierownicy powoduje zmianę kąta ustawienia kierownicy i dźwigni zmiany biegów/hamulca.
Jeśli widelec Twojego roweru jest zbyt luźny lub zbyt ciasny w ramie, możesz go wyregulować, wykonując poniższe czynności. Najpierw poluzuj śruby na wsporniku. Następnie upewnij się, że łożyska nie mają luzu, ale nadal obracają się płynnie i wstępnie napręż je na odpowiednią wysokość. Na koniec ponownie dokręć trzonek, aby wszystko pozostało na swoim miejscu. Powinno to pomóc w osiągnięciu pożądanej wytrzymałości widelca roweru.
Kredyt od funnmtb
Jak wybrać
W przypadku rowerzystów rekreacyjnych waga i kształt zacisku nie powinny odgrywać większej roli. Mostek o średnicy 80 mm lub krótszy pasujący do kierownicy powinien wystarczyć. Sprawdź wyprzedaże i przekonaj się, czy uda Ci się trafić na okazję.
Z drugiej strony regularnie jeżdżący powinni próbować używać mostka tak krótkiego, jak pozwala na to górna rura ramy roweru, zanim zrobi się zbyt ciasno. Wielu rowerzystów od razu doceniło zalety mostka 60-70 mm w zakresie prowadzenia.
W przypadku rowerzystów szosowych należy unikać ciężkich mostków, a sztywność powinna być jedną z najważniejszych cech, na które należy zwracać uwagę w przypadku mostka. Należy wziąć pod uwagę mostki CNC, a drodzy zawodnicy powinni wybrać mostki z włókna węglowego. Można również rozważyć nowy standard 35 mm, ale trzeba będzie również kupić nową kierownicę.