Koła klinkierowe z włókna węglowego a koła przystosowane do zastosowania bezdętkowego
Czym są karbonowe koła klinowe?
Czy pamiętasz rowery, na których jeździłeś w dzieciństwie? Clincher to opony w tych rowerach. Koła Clincher mają zewnętrzną ramę, która jest odpowiednia dla każdego typu roweru. Skąd pochodzi słowo klinkier? Fakt, że tego typu opony przylegają do obręczy koła za pomocą twardej gumy, nadaje im nazwę opon Clincher. Podobnie jak opona samochodowa, oponę drucianą można rozpoznać także po jej otwartej spodniej stronie.
Całkowicie karbonowe opony Clincher zostały po raz pierwszy wprowadzone w 1998 roku, aby osiągnąć taką samą oszczędność masy i aerodynamikę jak karbonowe szytki, oferując jednocześnie lekkość i wszechstronność opony Clincher. Karbonowe klinkiery to idealne koła do rowerów standardowych lub wyścigowych. Karbonowe rowery Clincher są uważane za najlepszy rower treningowy lub wyścigowy. Jednak ciepło jest główną przeszkodą dla klinkierów węglowych.
Jak działa klinkier?
Aby opony typu Clincher działały, dętka utrzymuje powietrze i wytwarza ciśnienie wewnętrzne działające na oponę rowerową. Kiedy powietrze jest pompowane do opony typu Clincher, dętka zostaje wypełniona powietrzem. Klipser jest przymocowany do górnej części tuby. Istnieją dwa rodzaje zaworów: prosty i szerszy zawór Shrader oraz cieńszy i węższy zawór Presta.
Zawór Shrader jest powszechny w zwykłych rowerach, natomiast zawór Presta jest używany w rowerach triathlonowych. Musisz jednak upewnić się, że masz pompkę do opon rowerowych odpowiednią dla konkretnego roweru. Do wyboru są różne rodzaje opon Clincher. Dwa najważniejsze czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze, to trwałość i wydajność.
Zalety kół karbonowych Clincher
Przewaga aerodynamiczna jest największą zaletą kół Clincher z włókna węglowego. Koła z włókna węglowego znane są ze znacznego zmniejszania oporu. Jeśli szukasz koła odpowiedniego do jazdy na czas lub wyścigu szosowego, udowodniono, że koła z włókna węglowego Clincher robią znaczną różnicę przy wyższych prędkościach.
Drugą zaletą karbonowych kół Clincher jest ich niewielka waga. Jeśli obniżona felga centralna jest wykonana z aluminium, spowodowałoby to ciężkie koło. Węgiel jest stosunkowo lżejszy i to jest główny powód, dla którego jest preferowanym materiałem na koła aero.
Koła z włókna węglowego są szczególnie lekkie. Pomocne byłoby wybranie dętki z włókna węglowego do lekkiego roweru. W porównaniu do kół aluminiowych stosunek sztywności do masy jest również lepszy. Wydajność to trzecia zaleta. Czwarta to dostępność. Opony Clincher są dostępne na rynku do prawie wszystkich modeli opon.
Są normą w przypadku rowerów górskich i wszystkich innych aktywności rowerowych. Jeśli używasz opon do trenażerów rowerowych, są one bardziej prawdopodobne, że będą dostępne w oponach z włókna węglowego.
Czym są koła przystosowane do zastosowania bezdętkowego?
Koła przystosowane do zastosowania bezdętkowego mogą pracować z dętką lub bez. Dzieje się tak dlatego, że felga i opona są bezpośrednio uszczelnione. To jest podstawowa konstrukcja. Opony przystosowane do zastosowania bezdętkowego są stosunkowo lżejsze, a powietrze może przedostawać się przez ścianę boczną. Rewolucyjna stopka kół przystosowanych do zastosowania bezdętkowego sprawia, że montaż opony rowerowej jest mniej skomplikowany i łatwiejszy. Dużą zaletą kół przystosowanych do zastosowania bezdętkowego jest to, że można na nich jeździć przy stosunkowo niższym roboczym ciśnieniu powietrza. Ponieważ nie ma dętki, ryzyko przekłucia jest bardzo niskie.
Zalety kół bezdętkowych
Jazda na rowerze z kołami bezdętkowymi stała się trendem. Trend ma swoje korzenie w kolarstwie górskim. Oprócz lepszych oporów toczenia, jedną z głównych zalet kół bezdętkowych jest to, że możesz kontynuować jazdę na rowerze pomimo niewielkich przebić.
Drugą zaletą jest płynniejsza praca. Sprzęt bezdętkowy zapewnia płynniejszą jazdę niż opona klinczowa. Płynniejszy profil jazdy jest uważany za złoty standard, jeśli chodzi o standardy konkurencyjne. Lepsze wyrównanie ciśnień to trzecia zaleta. Ponieważ system nie zawiera dętki, ryzyko przebicia spada niemal do zera. Nawet jeśli w oponie rowerowej nastąpi niewielkie przebicie, ryzyko, że opona będzie całkowicie przebita, jest mniejsze.
ICAN AERO to nasz topowy zestaw kół do zastosowań bezdętkowych, idealny dla rowerzystów nastawionych na osiągi. Zaprojektowaliśmy go tak, aby połączyć aerodynamikę, sztywność i wagę w przystępnej cenie.
Wady w porównaniu
Największą wadą kół przystosowanych do zastosowania bezdętkowego jest to, że są droższe niż koła klinkierowe z włókna węglowego. Ponadto montaż i instalacja zajmują dużo czasu. Aby je zdjąć, potrzeba dużo siły w uścisku. Jeśli jest duże rozdarcie lub dziura, będziesz potrzebować zamiennego węża, aby wrócić do domu.Dwa razy w roku należy także uzupełniać uszczelniacze. Kliniki węglowe mają również wiele wad. Cena, trwałość, niska odporność cieplna i słabe właściwości hamowania to wady opon Clincher.
Obejrzyj film o różnicach między kołami typu Clincher, oponami przystosowanymi do zastosowania bezdętkowego i szytkami.
Często zadawane pytania dotyczące kół przystosowanych do zastosowania bezdętkowego
1. Który jest droższy?
Koła przystosowane do zastosowania bezdętkowego są stosunkowo droższe niż karbonowe koła klinkierowe, ponieważ te pierwsze są nowym produktem, a wybór jest ograniczony. Są one znacznie trudniejsze do uzyskania, szczególnie w krótkim okresie.
2. Czy koła bezdętkowe są niezawodne?
Opony bezdętkowe stały się lżejsze i bardziej niezawodne. W porównaniu z poprzednimi wersjami poprawiły się wrażenia z jazdy na takich rowerach. Do użytku w górach i na szlakach rowery bezdętkowe są tańsze i niezawodne.
3. Czy potrzebuję uszczelniacza do opon bezdętkowych?
Opony bezdętkowe mają jedną wspólną cechę z oponami typu Clincher: ogólny przekrój. Jednak nie ma węża. Zamiast tego stosuje się płynny uszczelniacz, który zapobiega przedostawaniu się powietrza do opony. Ponieważ opony bezdętkowe mają tendencję do zatrzymywania powietrza, ważne jest, aby dobrze uszczelnić felgę.
4. Czy zaleca się jazdę na karbonowych klinczerach, jeśli jesteś ciężki?
Jeśli ważysz blisko 100 kilogramów lub więcej, nie powinieneś jeździć na karbonowych Clincherach podczas zjazdów, ponieważ podczas hamowania wytwarza się dużo ciepła. Jeśli jedziesz po płaskim, nadal możesz jeździć z karbonowymi klinkierami.