Kompletny przewodnik po obręczach rowerowych z haczykiem i bez haka – różnice, kompatybilność i zastosowania
Wybór odpowiedniej obręczy rowerowej ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznej i komfortowej jazdy. Wybierając felgę, należy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak typ opony, styl jazdy oraz kompatybilność z rowerem i konfiguracją opon. Dwa popularne projekty felg to felgi z haczykiem i felgi bez haczyka, każdy z nich ma swoje zalety i wady. Podczas gdy felgi w kształcie haczyków zapewniają dodatkowe mechaniczne zamknięcie i bezpieczeństwo, felgi bez haczyków są łatwiejsze w montażu i zapewniają lepszą odporność na uderzenia. Dodatkowo hybrydowa konstrukcja haka łączy w sobie zalety obu konstrukcji, zapewniając płynniejsze przejście z opony na felgę i wyższy limit maksymalnego ciśnienia. Ostatecznie wybór między obręczami z haczykami i bez haków zależy od Twoich potrzeb związanych z jazdą, rodzaju opony i preferowanego ciśnienia.
Różnica między obręczą hakową a obręczą bez haczyka
Obręcz z haczykiem i obręcz bez haczyka to dwie różne konstrukcje powszechnie spotykane w felgach rowerowych, szczególnie w kontekście felg bezdętkowych. Główna różnica polega na sposobie trzymania stopki opony na feldze.
1. Obręcz zakrzywiona:
Haczykowata felga ma wyraźny, skierowany do wewnątrz hak lub kołnierz na wewnętrznej krawędzi bocznej ścianki felgi. Haczyk ten pomaga utrzymać stopkę opony na miejscu i zapobiega jej poluzowaniu się z felgi, zwłaszcza pod wysokim ciśnieniem. Tradycyjnie większość felg była projektowana z hakami, aby pomieścić opony typu Clincher (opony dętkowe), ponieważ hak zapewniał niezawodną blokadę mechaniczną.
2. Obręcz bez haczyków:
Obręcz bez haczyka, jak sama nazwa wskazuje, nie ma charakterystycznego haczyka ani kołnierza na wewnętrznej krawędzi felgi. Zamiast tego ma prosty profil ściany bocznej bez haka skierowanego do wewnątrz. Stopka opony opiera się na precyzyjnym dopasowaniu i ciśnieniu powietrza, aby bezpiecznie osadzić się na feldze. Obręcze bezhakowe są zwykle przeznaczone do systemów bezdętkowych, w których opona tworzy hermetyczne połączenie z zagłębieniem felgi bez dętki.
Kluczowe różnice między obręczami z haczykami i bez haczyków obejmują:
a. Montaż opony:Felgi z hakami zwykle wymagają większego wysiłku podczas montażu i demontażu opony ze względu na hak. Jednak w przypadku felg bez haków montaż opon jest często łatwiejszy.
b. Bead Lock:Obręcze z haczykami zapewniają dodatkową mechaniczną blokadę poprzez dociśnięcie stopki opony do haka, zapewniając dodatkowe bezpieczeństwo, szczególnie przy wysokim ciśnieniu. W przypadku felg bez haczyków stopka jest utrzymywana na miejscu dzięki ściślejszemu dopasowaniu stopki opony do podstawy felgi oraz dzięki ciśnieniu powietrza.
c. Odporność na uderzenia: Obręcze bez haczyków często mają solidniejszą konstrukcję z grubszymi ściankami bocznymi, aby zrekompensować brak haczyka. Taka konstrukcja zwiększa odporność na uderzenia i trwałość felgi.
d. Kompatybilność: Obręcze hakowe są ogólnie kompatybilne zarówno z oponami typu Clincher (z dętką), jak i oponami bezdętkowymi (z uszczelniaczem). Obręcze bezhakowe nadają się przede wszystkim do opon bezdętkowych, gdyż brak haczyka może utrudnić montaż opon z dętką.
3. Obręcz Hybrid Hook
Hybrydowa konstrukcja haka łączy w sobie zalety kół bezhakowych i haczykowatych. Dzięki tej konstrukcji przejście z opony na felgę jest prawie tak płynne jak w przypadku kół bez haka, co zapewnia niewielką przewagę aerodynamiczną w porównaniu z tradycyjnymi kołami hakowymi. Dodatkowo maksymalne ciśnienie powietrza w kołach Hybrid Hook jest o około pięć psi wyższe niż w przypadku naszych kół bez haka, co oznacza, że ryzyko przebicia opony jest znacznie niższe.
Dla kogo przeznaczony jest Hooked Rim?
Wielu rowerzystów szosowych ceniących osiągi waha się przed przejściem na felgi bezhakowe ze względu na kompatybilność opon i ograniczenia ciśnienia. Obręcze bez haczyków nie są odpowiednie dla tych, którzy chcą jeździć powyżej 72 psi lub mają opony szersze niż felga o mniej niż 5 mm. Jeśli cenisz sobie korzyści aerodynamiczne i jeździsz głównie po gładkich drogach, felgi bez haków mogą być dla Ciebie dobrym rozwiązaniem. Jeśli jednak planujesz jazdę przy wysokim ciśnieniu powietrza, na razie bezpieczniejszym wyborem będzie felga bez haczyka.
Dla kogo przeznaczony jest Hookless Rim?
Wielu kierowców zaczęło używać opon o większej objętości i niższym ciśnieniu. Obręcze bez haczyków mogą uprościć montaż, zapewnić większe bezpieczeństwo, zapewnić lepszą ochronę przed uderzeniami przy niższych ciśnieniach oraz być lżejszą i nieco tańszą opcją.
Chociaż w rowerach górskich od dawna stosowane są obręcze bez haków, należy pamiętać, że wymagania kolarstwa górskiego bardzo różnią się od wymagań jazdy szosowej. Obręcze rowerów górskich są lżejsze i szersze, a ich krawędzie zaprojektowano tak, aby zapewniały odporność na uderzenia, a nie aerodynamikę. Opony do rowerów górskich są również sztywniejsze i wymagają znacznie niższego ciśnienia powietrza. Niższe ciśnienie ma kilka zalet, w tym zmniejszone ryzyko wydmuchu. Kupując koła do rowerów górskich, najlepszym wyborem będą opony bezhakowe.
Czy mogę używać opon bezhakowych na felgach hakowych?
Wszystkie opony przystosowane do zastosowania bezdętkowego są kompatybilne z obręczami hakowymi.
Maksymalne ciśnienie w oponach
Wielu producentów felg i opon odkryło, że haki mogą znacznie zwiększyć ciśnienie, przy którym opona pozostaje bezpiecznie na feldze. W przypadku felg szosowych z haczykami maksymalne ciśnienie w oponach wynosi 115 psi (60 psi w przypadku felg żwirowych), natomiast w przypadku felg szosowych bez haczyków dopuszczalne ciśnienie wynosi 75 psi (55 psi w przypadku felg żwirowych).