Jak wybrać odpowiednie opony i felgi
W społeczności kolarzy szosowych powszechnie wiadomo, że węższe opony są szybsze niż szersze. Wąska opona toczy się szybciej niż szeroka, łatwe, prawda?
Przez wiele lat standardowa szerokość roweru szosowego wynosiła 23 mm, a wielu kierowców stosowało opony o szerokości 21 mm lub nawet węższe.
Obecnie sytuacja się zmieniła, w ostatnich latach zaobserwowaliśmy silny trend w kierunku szerszych opon i szerszych zestawów kołowych do rowerów szosowych. Wielu kierowców przeszło już na opony 25 mm lub nawet szersze.
Dlaczego tak wielu rowerzystów decyduje się teraz na szersze koła?
Jak wybrać odpowiednie opony i felgi? Tego wszystkiego dowiemy się w tym artykule!
Wybierz szersze zestawy kół rowerowych
Szersze koła stają się nowym trendem wśród kierowców wyścigowych. Wybór zestawu kołowego o odpowiedniej szerokości zwiększy Twoje wrażenia z jazdy. Dlaczego warto mieć szersze zestawy kołowe.
Szersze opony mają mniejsze opory toczenia
Każdy z nas pragnie, aby podczas pedałowania toczyć się możliwie łatwo, jednak zawsze pewna ilość energii jest tracona na skutek oporów toczenia. Każda opona ugina się w miejscu kontaktu z podłożem pod obciążeniem, a na to ugięcie wpływa wiele czynników: ciśnienie powietrza, szerokość opony, zastosowana mieszanka, karkas opony.
Wszystkie te czynniki razem tworzą opór toczenia.
(Powierzchnia styku szerokiej opony)
(Powierzchnia styku wąskiej opony)
Chociaż szeroka opona i wąska opona mają tę samą powierzchnię styku, szeroka opona jest spłaszczona na całej swojej szerokości. Przy tym samym ciśnieniu wąska opona zostaje spłaszczona na węższej, ale dłuższej powierzchni styku. Ponieważ wąska opona ulega większym odkształceniom, stwarza większy opór w porównaniu z szeroką oponą, która ma krótszą powierzchnię styku i dlatego toczy się lepiej.
Wybierz odpowiedni typ opony
Po przemyśleniu szerokości opony następną decyzją jest: jakiego rodzaju opony użyć?
Jeśli chodzi o rower szosowy, mamy do wyboru trzy opcje: szytkową, klinkierową i bezdętkową. Wszystkie te typy opon mają swoje zalety i wady, ale która opona będzie dla Ciebie odpowiednia?
Opony szytkowe składają się z kompletnej dętki szkieletowej, do której wszyta jest dętka lateksowa. Są uważane za najszybszy typ opon ze wszystkich trzech, dlatego stanowią złoty standard dla większości zawodowych kierowców.
Niestety jest kilka wad. Po pierwsze, opony szytkowe wymagają zestawu kołowego przeznaczonego do szytek, do którego jest przyklejona opona. Oznacza to, że prawdopodobnie będziesz musiał kupić nowy (drogi) zestaw kół.
Po drugie to, że są klejone jest dość niewygodne w przypadku przebicia i konieczności wymiany.
Wreszcie badania wykazały, że ten typ opony charakteryzuje się największymi oporami toczenia.
Główną zaletą opon szytkowych jest ich waga, są one znacznie lżejsze niż jakakolwiek inna opona.
Opony typu Clincher są najpopularniejszym rodzajem opon i są stosowane w większości konwencjonalnych rowerów. Opony te mają stopkę, która zaczepia się o felgę. Sam koralik wciskany jest w wewnętrzną część felgi za pomocą rurki.
Ponieważ jest to najczęściej stosowana konfiguracja opon, jest to dość opłacalna opcja. Prawdopodobnie nie będzie potrzeby kupowania kolejnego kompletu kół. Jeżeli chcesz zmienić konfigurację, konieczna jest jedynie wymiana opony. Oczywiście zawsze istnieje ryzyko „ukąszenia węża”, jeśli używasz rurki.
Ale nie zapominajmy, że klinkiery są łatwe w użyciu.
Opony bezdętkowe są podobne do opon klinkierowych, z tą różnicą, że nie mają dętki. Mają grubszą stopkę i uszczelniacz wewnątrz, który zapewnia szczelność. Uszczelniacz wypełnia również małe dziury i umożliwia jazdę z niższym ciśnieniem w oponach. To z kolei oznacza, że podróżujesz bardziej komfortowo. Ponieważ nie ma węża, ryzyko „ukąszenia węża” jest wyeliminowane.
Założenie systemu bezdętkowego wymaga pewnego przygotowania: będziesz potrzebować taśmy na obręcz, zaworu do jazdy bezdętkowej i oczywiście uszczelniacza, a także odrobiny wiedzy na temat montażu opony bezdętkowej.
Zestawy kołowe aerodynamiczne i niskoprofilowe
W ostatnich latach zaobserwowaliśmy ewolucję zestawów kołowych do rowerów szosowych , zwłaszcza obręczy z hamulcami tarczowymi z włókna węglowego.
Stają się one szersze zarówno zewnętrznie, jak i wewnętrznie, aby optymalnie wspierać profil przekroju poprzecznego opony. Zastosowanie szerokiej opony na wąskiej feldze tworzy nieaerodynamiczny kształt. Jeśli jednak założysz szeroką oponę na odpowiednią felgę, otrzymasz koło, które bez wysiłku przecina powietrze.
Dzięki niskoprofilowym kołom można nawet osiągnąć lepszą przewagę aerodynamiczną. Bądźmy szczerzy: wszyscy chcemy być szybszymi kierowcami i skorzystamy z każdej możliwej pomocy, aby to osiągnąć.
Ale co z bocznym wiatrem, pytasz? Czy koła aerodynamiczne nie są bardziej podatne na siły boczne?
Oczywiście niektórzy rowerzyści mogą odczuwać większy boczny wiatr niż przy bardziej płaskich kołach. Jednak przy odrobinie praktyki większość jeźdźców rekreacyjnych powinna być w stanie z łatwością obsługiwać koła o głębokości do 65 mm. Doświadczony jeździec powinien być w stanie poradzić sobie z jeszcze głębszymi kołami nawet po kilku miesiącach.
Konstrukcja kół uległa poprawie na przestrzeni lat do tego stopnia, że jazda na głębokich kołach stała się łatwiejsza, nawet w niesprzyjających warunkach. Istnieje nawet możliwość jazdy przez cały rok na zestawie kołowym z głębokim bieżnikiem.
A jeśli chodzi o wspinaczkę, czy lżejsze koła o niższym profilu nie są lepsze?
Moim zdaniem jest to bardzo kontrowersyjne: tak, zestaw kołowy o głębokim profilu jest trochę cięższy i trochę wolniejszy na podjazdach. Ale gdy dotrzesz na drugą stronę podjazdu, zauważysz różnicę w przypadku tych głębszych kół...
Nie wszyscy kierowcy jeżdżą w takich samych warunkach. Niektórzy jeżdżą po mieszanym terenie z okazjonalnymi podjazdami, podczas gdy inni spędzają czas na jeździe pod górę. Niektórzy kierowcy zawsze jeżdżą po płaskim i pofałdowanym terenie, gdzie prędkość jest priorytetem. Nie zapominajmy, że nie wszyscy kierowcy mają ten sam powód do jazdy. Niektórzy jeżdżą dla przyjemności, inni dla prędkości, a jeszcze inni z zupełnie innych powodów. Ale dla wszystkich typów rowerzystów, w Icanwheels mamy rozwiązanie i zestaw kołowy, który idealnie Ci odpowiada.
Fazit
Co to wszystko oznacza dla Ciebie jako kierowcy? Wybierz to, co jest dla Ciebie odpowiednie! Jeśli podoba Ci się motocykl nisko osadzony na podłożu, wybierz węższe opony i ładny zestaw kół. Jeśli wolisz szybką jazdę nawet po nierównych drogach, wybierz szerszą oponę. Ostatecznie chodzi o Twoje wrażenia z jazdy i to, co chcesz uzyskać z jazdy.