Jak wybrać odpowiednią głębokość kół do swojego roweru wyścigowego
Jakiej głębokości obręczy potrzebuję do roweru wyścigowego? Odpowiedź na to ważne pytanie wymaga pewnych badań, szczególnie w dobie włókna węglowego. W dawnych czasach felgi aluminiowe były wąskie i płaskie, a waga była najważniejszym czynnikiem dla wszystkich rowerzystów. Ale wtedy zwyciężyło włókno węglowe, ponieważ nowy cudowny materiał był lżejszy i sztywniejszy od metalu.
Łatwiej było ją także kształtować, więc projektanci spędzili wiele godzin w tunelach aerodynamicznych, udoskonalając najlepszą aerodynamiczną obręcz do kolarstwa szosowego. Usprawnienie zawsze było ważne na drodze, ponieważ opór powietrza i zapotrzebowanie na energię rosną wykładniczo, aby osiągnąć prędkość przekraczającą 25 mil na godzinę. Podczas zawodów osiągane są średnie prędkości 50 kilometrów na godzinę, nie mówiąc już o karkołomnych zjazdach z dwukrotnie większą prędkością. W tak wysokich osiągach ważną rolę odgrywają felgi aerodynamiczne.
Na pierwszy rzut oka, oglądany z daleka, nowoczesny peleton zawodowy wygląda, jakby toczył się na grubych oponach rowerowych. Ale obecnie opony są nadal cienkie – 23 lub 30 mm. Bliższe spojrzenie pokazuje, że głębokie felgi z włókna węglowego sprawiają wrażenie obszernych opon. Szerokie felgi z włókna węglowego są wynikiem intensywnego rozwoju aerodynamiki i w całym przekroju przypominają łzę, którą z przodu zaokrągla zakrzywiony profil opony. Podłużny przekrój w kształcie łezki ma inne właściwości wiatroszczelne niż płaska felga. Przekrój może mieć kształt litery V, z ostrą krawędzią na styku szprych, lub kształt litery U, jak kieliszek do wina bez nóżki. Istnieje również hybrydowa forma obu profili, która jest preferowana przez niektórych aerodynamików. Mówią, że im głębiej, tym lepiej, a największą głębokość osiąga się w kole tarczowym z tyłu, gdzie profil obręczy kończy się, że tak powiem, na piaście!
Plusy i minusy głębokich felg
Przyjrzyjmy się zaletom i wadom felg środkowych. Korzyści są oczywiste. Zmniejszają sekundy Twój najlepszy czas lub dają przewagę podczas przerwy solo. Im większa odległość, tym większa oszczędność energii i krótszy czas potrzebny. Nadają również rowerowi większą sztywność, co skutkuje bardziej efektywnym przenoszeniem mocy na pedały. Jasne, mogą być cięższe od płaskich felg, ale nie da się ukryć, że jako pierwsze przekraczają linię mety – w niektórych konkurencjach, nie we wszystkich.
Jednak zalety głębokich felg mają również swoją cenę. Pierwszym z nich jest komfort. Ekstremalna sztywność zapewnia ostrą jazdę. Czasami jeździec ma wrażenie, że siedzi na młocie pneumatycznym, a nie na siodełku, szczególnie przy agresywnej geometrii maszyny do jazdy na czas. Może to być znośne w przypadku solowej imprezy trwającej około godziny na płaskich drogach, ale żaden zawodowiec nie chciałby używać bardzo głębokich felg w jednodniowym wyścigu klasycznym lub krajowym. Jednak podczas triathlonu po prostej, płaskiej drodze i przy spokojnej pogodzie obręcz o głębokości 86 mm jest dużą zaletą.
A teraz zła wiadomość. Ultra głęboka karbonowa felga na przednim kole staje się ciężarem podczas porywistej pogody. Głębokie felgi świetnie sprawdzają się przy wietrze wiejącym z przodu. Ale kiedy boczny wiatr uderza w nich burtą, reagują jak wiatraki, odpychając kierownicę na bok i szalejąc przy sterowaniu. Wydajność spada, gdy kierowca ma trudności z utrzymaniem koła w linii prostej. Im lżejszy sterownik, tym bardziej niebezpieczny efekt. Drobna dama nigdy nie powinna zakładać głębokiej obręczy z przodu – chyba, że dzień jest zupełnie spokojny. Silny podmuch bocznego wiatru może zepchnąć je z drogi.
Płaskie felgi
Płaskie felgi są lżejsze i nawet aluminiowe łatwiej je przyspieszyć, ponieważ mają mniejszą bezwładność, co może zapewnić im przewagę 1/100 sekundy na ostatnich 200 metrach sprintu. Na torze takim jak duża przełęcz górska, gdzie pole wznosi się z prędkością mniejszą niż 15 km/h, aerodynamika nie ma znaczenia. Płaska, lekka obręcz pomaga kolarzowi w walce z grawitacją. Jednak nie zapewnia żadnej przewagi podczas szybkiego zjazdu, który zwykle następuje po stromym wzniesieniu. Na trasie kończącej się na dużej wysokości, jak na przykład słynne Alpe d'Huez we Francji, głęboki profil obręczy byłby wadą. Ale w walce z przeciwnym wiatrem jest znacznie lepszy od płaskiego profilu, nawet jeśli waży więcej.
Jaka głębokość felgi jest dla odpowiedniego rozmiaru
Podobnie jak wiele innych decyzji w życiu, uzyskanie odpowiedniej głębokości obręczy wymaga kompromisu. Dla zawodnika klubowego, który lubi jeździć na Gran Fondo, dobrym wyborem będzie felga o głębokości od 45 mm do 55 mm.
Reprezentuje złoty środek pomiędzy skrajnościami pod względem komfortu, aerodynamiki i stabilności, szczególnie w gęsto upakowanym peletonie – nawet przy bocznym wietrze. Taka felga zapewnia także większą trwałość kolarzowi, który startuje i trenuje na tym samym zestawie kołowym. Kolarz mieszkający i rywalizujący w regionie górzystym może wybrać bardziej płaską obręcz. Jeśli oddany zawodnik wagi ciężkiej szuka najlepszych obręczy na płaską trasę w spokojnych warunkach, może zdecydować się na 86 mm na tylnym kole – i nieco mniej ryzykowny, jeśli jego trasę przecina boczny wiatr.
Jak wybrać koła o odpowiedniej głębokości felgi od ICAN.
ICAN oferuje wydajne zestawy kołowe z szeroką gamą głębokości obręczy. Ta gama wysokiej jakości kół nadaje się do bardzo specyficznych celów - i ogólnie do jazdy na rowerze. Niezależnie od dyscypliny uprawianej przez rowerzystę, w katalogu ICAN znajdziesz zestaw kołowy z głębokością obręczy, która zadowoli każdego klienta. Dla alpinistów dostępny jest Aero 35 Disc za 655 USD, a także wersje 50 mm i 55 mm. Dla profesjonalistów zajmujących się jazdą na czas jest Alpha 86 Pro za 540 USD, a ta seria jest również dostępna dla peletonu o głębokości 55, 50 i 40 mm. Dobrym, wszechstronnym wyborem dla początkujących z ograniczonym budżetem jest zestaw kołowy Alpha 50 Disc Pro za 485 USD.