Skip to content

Language

Currency

Rzeczy

Przyczepność ważniejsza niż prędkość: jak obniżenie ciśnienia w oponach poprawia kontrolę podczas deszczu

by shawn wick 19 Apr 2024 0 Comments

Jazda w deszczu może być trudna dla kolarzy wyścigowych. Chociaż jazda w deszczową pogodę zapewni Ci formę przez cały rok, warto wprowadzić niewielkie zmiany w ustawieniach w porównaniu do suchych warunków. Kluczem do tych regulacji jest odpowiednie obniżenie ciśnienia w oponach, aby poprawić przyczepność na śliskiej nawierzchni.

Panuje błędne przekonanie, że wyższe ciśnienie oznacza szybsze toczenie. Jednak najbardziej wydajna konfiguracja zależy od warunków. W słoneczny dzień napompowane opony przecinają asfalt przy minimalnych oporach toczenia. Ale deszcz zamienia asfalt w mniej przewidywalną nawierzchnię. Niższe ciśnienie oznacza szersze obszary styku, dzięki czemu na nawierzchnię trafia więcej gumy.

Ogólna wskazówka: przy deszczowej pogodzie należy zmniejszyć ciśnienie o 10% (około 5-10 psi) w stosunku do zwykłej wartości ciśnienia. Za mało i istnieje ryzyko siniaków w wyniku uderzenia w felgę. Za dużo, a stracisz cenną przyczepność niezbędną do utrzymania kontroli na zakrętach i w strefach hamowania. Celem jest znalezienie optymalnego punktu, w którym opony dostosowują się do teksturowanego terenu poniżej, nie osiągając dna. Dokładność pomiaru ciśnienia w oponach jest tutaj bardzo ważna, ponieważ twarde opony odbijają się i ślizgają znacznie łatwiej niż opony o nieco większej elastyczności. Opony rowerowe o niższym ciśnieniu mają większą przyczepność, a ta dodatkowa przyczepność będzie kluczowa.

W rowerach wyścigowych rozkład masy między przednimi i tylnymi kołami jest zazwyczaj nierówny. Rozkład ten różni się w zależności od pozycji rowerzysty i roweru, ale ogólnie rzecz biorąc, tylne koło wytrzymuje nieco większy ciężar niż przednie. Aby zrównoważyć rozkład masy, zaleca się zastosowanie nieco mniejszego ciśnienia powietrza w przedniej oponie niż w tylnej oponie. Dobrą zasadą jest zmniejszenie ciśnienia o kilka psi na przednią oponę.

Optymalne ciśnienie w oponach różni się w zależności od wagi rowerzysty i możliwego obciążenia jego roweru. W przypadku cięższych kierowców lub przewoźników ciśnienie w oponach powinno być wyższe, natomiast lżejsi kierowcy potrzebują niższego ciśnienia.

Korzystając z opon bezdętkowych, należy pamiętać, że można z łatwością jeździć na niższych ciśnieniach bez ryzyka zakleszczenia dętki z powodu braku dętki. Używanie opon bezdętkowych może być szczególnie korzystne dla przyczepności w terenie, szczególnie jeśli jeździsz na rowerze szosowym ze stosunkowo dużymi oponami i planujesz lekką jazdę w terenie lub po szutrze.



Nowoczesne opony typu Clincher oferują wzór bieżnika odpowiedni do warunków mieszanych. Bieżnik przypominający pilnik toczy się wystarczająco szybko, ale małe wypustki nadal wbijają się w gromadzącą się wodę. Szersze opony mają również większy kontakt z nawierzchnią, dzięki czemu mogą ślizgać się po nierównościach drogi. Dzięki zastosowaniu opon bezdętkowych ochrona przed przebiciem i właściwościami samonaprawy jest jeszcze większa.

Ze względów bezpieczeństwa podczas opadów deszczu należy zachować szczególną ostrożność na drodze. Hamuj wcześniej i delikatniej, aby uniknąć poślizgu. Zwolnij podczas pokonywania zakrętów i uważaj na śliskie pokrywy włazów lub metalowe kraty. Zachowaj wystarczająco dużo miejsca między sobą a pojazdami z przodu, ponieważ droga hamowania wydłuża się dwukrotnie. Rozważ całkowite przełożenie podróży, jeśli ulewna ulewa ogranicza widoczność.


Dzięki odpowiednim ustawieniom opon i jazdy jazda na rowerze w deszczową pogodę nie musi być ograniczona. Po prostu zmniejsz ciśnienie, dokładnie sprawdź hamulce i jedź w granicach limitów po zalanych deszczem drogach. Ponieważ z biegiem czasu opony tracą powietrze, należy sprawdzać i regulować ciśnienie w oponach co dwa tygodnie lub co najmniej raz w miesiącu. Odrobina przygotowania znacznie ułatwi odpowiedzialne czerpanie przyjemności z jazdy w deszczu.

Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Back In Stock Notification
Terms & Conditions
What is Lorem Ipsum? Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum. Why do we use it? It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using 'Content here, content here', making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for 'lorem ipsum' will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items