Przyczepność ważniejsza niż prędkość: jak obniżenie ciśnienia w oponach poprawia kontrolę podczas deszczu
Jazda w deszczu może być trudna dla kolarzy wyścigowych. Chociaż jazda w deszczową pogodę zapewni Ci formę przez cały rok, warto wprowadzić niewielkie zmiany w ustawieniach w porównaniu do suchych warunków. Kluczem do tych regulacji jest odpowiednie obniżenie ciśnienia w oponach, aby poprawić przyczepność na śliskiej nawierzchni.
Panuje błędne przekonanie, że wyższe ciśnienie oznacza szybsze toczenie. Jednak najbardziej wydajna konfiguracja zależy od warunków. W słoneczny dzień napompowane opony przecinają asfalt przy minimalnych oporach toczenia. Ale deszcz zamienia asfalt w mniej przewidywalną nawierzchnię. Niższe ciśnienie oznacza szersze obszary styku, dzięki czemu na nawierzchnię trafia więcej gumy.
Ogólna wskazówka: przy deszczowej pogodzie należy zmniejszyć ciśnienie o 10% (około 5-10 psi) w stosunku do zwykłej wartości ciśnienia. Za mało i istnieje ryzyko siniaków w wyniku uderzenia w felgę. Za dużo, a stracisz cenną przyczepność niezbędną do utrzymania kontroli na zakrętach i w strefach hamowania. Celem jest znalezienie optymalnego punktu, w którym opony dostosowują się do teksturowanego terenu poniżej, nie osiągając dna. Dokładność pomiaru ciśnienia w oponach jest tutaj bardzo ważna, ponieważ twarde opony odbijają się i ślizgają znacznie łatwiej niż opony o nieco większej elastyczności. Opony rowerowe o niższym ciśnieniu mają większą przyczepność, a ta dodatkowa przyczepność będzie kluczowa.
W rowerach wyścigowych rozkład masy między przednimi i tylnymi kołami jest zazwyczaj nierówny. Rozkład ten różni się w zależności od pozycji rowerzysty i roweru, ale ogólnie rzecz biorąc, tylne koło wytrzymuje nieco większy ciężar niż przednie. Aby zrównoważyć rozkład masy, zaleca się zastosowanie nieco mniejszego ciśnienia powietrza w przedniej oponie niż w tylnej oponie. Dobrą zasadą jest zmniejszenie ciśnienia o kilka psi na przednią oponę.
Optymalne ciśnienie w oponach różni się w zależności od wagi rowerzysty i możliwego obciążenia jego roweru. W przypadku cięższych kierowców lub przewoźników ciśnienie w oponach powinno być wyższe, natomiast lżejsi kierowcy potrzebują niższego ciśnienia.
Korzystając z opon bezdętkowych, należy pamiętać, że można z łatwością jeździć na niższych ciśnieniach bez ryzyka zakleszczenia dętki z powodu braku dętki. Używanie opon bezdętkowych może być szczególnie korzystne dla przyczepności w terenie, szczególnie jeśli jeździsz na rowerze szosowym ze stosunkowo dużymi oponami i planujesz lekką jazdę w terenie lub po szutrze.
Nowoczesne opony typu Clincher oferują wzór bieżnika odpowiedni do warunków mieszanych. Bieżnik przypominający pilnik toczy się wystarczająco szybko, ale małe wypustki nadal wbijają się w gromadzącą się wodę. Szersze opony mają również większy kontakt z nawierzchnią, dzięki czemu mogą ślizgać się po nierównościach drogi. Dzięki zastosowaniu opon bezdętkowych ochrona przed przebiciem i właściwościami samonaprawy jest jeszcze większa.
Ze względów bezpieczeństwa podczas opadów deszczu należy zachować szczególną ostrożność na drodze. Hamuj wcześniej i delikatniej, aby uniknąć poślizgu. Zwolnij podczas pokonywania zakrętów i uważaj na śliskie pokrywy włazów lub metalowe kraty. Zachowaj wystarczająco dużo miejsca między sobą a pojazdami z przodu, ponieważ droga hamowania wydłuża się dwukrotnie. Rozważ całkowite przełożenie podróży, jeśli ulewna ulewa ogranicza widoczność.
Dzięki odpowiednim ustawieniom opon i jazdy jazda na rowerze w deszczową pogodę nie musi być ograniczona. Po prostu zmniejsz ciśnienie, dokładnie sprawdź hamulce i jedź w granicach limitów po zalanych deszczem drogach. Ponieważ z biegiem czasu opony tracą powietrze, należy sprawdzać i regulować ciśnienie w oponach co dwa tygodnie lub co najmniej raz w miesiącu. Odrobina przygotowania znacznie ułatwi odpowiedzialne czerpanie przyjemności z jazdy w deszczu.