Obszerny przewodnik po kolarstwie szutrowym i rowerach 2024
Czym jest jazda na rowerze szutrowym?
Kolarstwo szutrowe to połączenie kolarstwa szosowego i górskiego. Te przejażdżki różnią się między drogami utwardzonymi i nierównym terenem. Rowery szutrowe zostały zaprojektowane tak, aby sprostać każdemu wyzwaniu, dzięki unikalnej geometrii ramy i komponentom dostosowanym do nieprzewidywalnych warunków.
Rower szutrowy na pierwszy rzut oka przypomina rower wyścigowy ze względu na zakrzywioną kierownicę. Jednak po bliższym przyjrzeniu się ma on swoje własne cechy, szczególnie w konstrukcji ramy. Koła roweru szutrowego mają również szersze felgi niż rowery wyścigowe lub górskie.
Rowery szutrowe są specjalnie zaprojektowane do jazdy po nierównym, nieutwardzonym i nieprzewidywalnym terenie. Mają szersze felgi, na które można zmieścić szersze opony niż większość felg do rowerów szosowych. Zapewnia to lepszą stabilność, kontrolę i komfort na drogach szutrowych, nawet do 60mm!
Czy mogę używać zwykłych kół roweru szosowego do jazdy po szutrze?
Tak, możesz używać kół szosowych w rowerze szutrowym do jazdy po nieutwardzonym terenie. Jednak dedykowane rowery szutrowe oferują lepszą stabilność, kontrolę, przyczepność i komfort na takim terenie.
Zalety rowerów szutrowych
1. Poprawiona stabilność i kontrola
Jedną z głównych zalet dedykowanych kół szutrowych jest poprawiona stabilność i kontrola, jaką zapewniają. Drogi szutrowe mogą być nieprzewidywalne i wyboiste, co utrudnia utrzymanie równowagi i kontroli. Jednakże koła zaprojektowane specjalnie do tego typu terenu mają szersze felgi, na których można założyć szersze opony i zapewniają większą powierzchnię styku z podłożem. Zapewnia to większą stabilność i kontrolę, umożliwiając kierowcy płynniejszą jazdę po żwirze i innych nieutwardzonych drogach.
2. Zwiększona przyczepność
Kolejną zaletą specjalnych kół do jazdy po szutrze jest lepsza przyczepność. Drogi szutrowe mogą być śliskie i nieprzewidywalne, a odpowiednie koła mogą znacząco wpłynąć na przyczepność drogi. Instalując szersze opony w rowerach szutrowych, zyskujesz większą powierzchnię, co skutkuje lepszą przyczepnością, nawet na luźnym szutrze.
3. Większy komfort jazdy
Drogi szutrowe bywają wyboiste i nieprzyjemne, jednak specjalne koła przeznaczone do tego typu terenu podnoszą komfort jazdy. Szersze felgi z szerszymi oponami pochłaniają wstrząsy i wibracje, zmniejszając wpływ na ciało rowerzysty. Dzięki temu jazda jest płynniejsza, dzięki czemu możesz cieszyć się przygodą bez odczuwania wszelkich nierówności.
4. Lepsza trwałość
Drogi szutrowe mogą bardzo obciążać koła i z biegiem czasu je zużywać. Jednak dedykowane koła szosowe szutrowe zostały zaprojektowane tak, aby wytrzymać trudny teren i są trwalsze niż zwykłe koła do rowerów szosowych. Oznacza to, że możesz jeździć dłużej i intensywniej, nie martwiąc się o uszkodzenie kół.
Bezdętkowa opona szutrowa kontra bezdętkowa opona klinczowa
Tubeless króluje na szutrze, ponieważ opony bezdętkowe nie mają dętek i dlatego są bardziej odporne na ostry, krzemienny żwir, który można spotkać na imprezach takich jak Unbound. To oznacza:
Opony bezdętkowe można eksploatować przy niższym ciśnieniu niż opony klinkierowe, co zapewnia płynniejszą jazdę.
Bezdętkowe opony szutrowe mogą pomóc w zapobieganiu przebiciu opon, znanemu również jako ukąszenia węży. Występują, gdy opona uderza w skałę lub wybój, powodując jej dociśnięcie do felgi i utworzenie pęknięcia. Pęknięcie to ostatecznie powoduje szybkie spuszczenie powietrza z opony.
Opony szutrowe, które nie mają dętek, należy stosować z uszczelniaczem. Jeśli coś przedostanie się do opony, płyn uszczelniający szybko wypełni i uszczelni dziurę. Zestawu wtyczek można używać do naprawy przebitych opon podczas jazdy. Wkładając wtyczkę do otworu i używając CO2 lub pompy do obsługi zaworu, w mgnieniu oka przywrócisz pracę.
Przewodnik po rozmiarach rowerów szutrowych
Rozmiary rowerów szutrowych są podobne do rowerów szosowych, przy czym większość marek jako rozmiar ramy podaje długość rury podsiodłowej w centymetrach. Jednak niektóre marki stosują rozmiary podobne do T-shirtów. Ogólnie rzecz biorąc, Twoja postawa na rowerze szutrowym będzie bardziej zrelaksowana i wyprostowana niż na rowerze szosowym. Dzieje się tak dlatego, że w terenie należy bardziej przenosić ciężar ciała, aby zachować równowagę i sterować rowerem pokonując przeszkody. Pozycja wyprostowana jest wygodniejsza nawet na nierównym terenie. Jeśli jednak interesują Cię wyścigi po szutrze, dłuższa i niższa pozycja zmniejszy Twój profil przedni i potencjalnie sprawi, że będziesz szybszy.
Wysokość jeźdźca |
|
Rozmiar ramki |
|
Stopy i cale |
Cm |
Efektywna rura górna (cm) |
Rozmiar roweru |
4 stopy 10 cali – 5 stóp |
148-152 |
47-48 |
XXS |
5 stóp – 5 stóp i 3 cale |
152-160 |
49-50 |
XS |
5 stóp 3 cale – 5 stóp 6 cali |
160-168 |
51- 3 |
S |
5 stóp 6 cali – 5 stóp 9 cali |
168-175 |
54-55 |
M |
5 stóp 9 cali – 6 stóp |
175-183 |
56-58 |
L |
6 stóp – 6 stóp i 3 cale |
183-191 |
58-60 |
XL |
6 stóp 3 cale – 6 stóp 6 cali |
191-198 |
61-63 |
XXL |
Rama Graro (rozmiar 49cm~58cm)
Co wyróżnia rower szutrowy?
Rowery szutrowe to wszechstronne rowery terenowe, które szczególnie dobrze sprawdzają się w zróżnicowanym terenie i oferują unikalne połączenie prędkości, zwrotności i stabilności. Są kompatybilne z oponami szutrowymi, które są szersze niż typowe opony do rowerów szosowych, ale węższe niż standardowe opony do rowerów górskich.
Najlepsze koła do rowerów szutrowych są lekkie, sztywne i trwałe oraz zaprojektowane tak, aby wytrzymać trudne i nieprzewidywalne warunki jazdy po zróżnicowanym terenie przy każdej pogodzie. Koła te zapewniają wyjątkową wydajność i stabilność, pozwalając kierowcy pokonywać techniczne zjazdy terenowe i wąskie singletracki, zachowując jednocześnie imponującą prędkość na utwardzonych nawierzchniach.
Jedną z kluczowych cech odróżniających rowery szutrowe od innych rowerów, takich jak rowery górskie typu hardtail i rowery przełajowe, jest różnorodność uchwytów, które ułatwiają transport bagażu i mocowanie stylowych akcesoriów. Ta funkcja sprawia, że idealnie nadają się do wycieczek turystycznych i przygód związanych z pakowaniem rowerów.