Opony do rowerów szosowych: wszystko, co musisz wiedzieć
Część osób decyduje się na zakup nowego kompletu opon rowerowych nierozważnie lub pod wpływem impulsu, ponieważ nie doceniają znaczenia tego elementu roweru. Jednak jak wiemy, opony to jedyny punkt w naszych rowerach, który ma kontakt z podłożem. Dlatego mają kluczowe znaczenie dla osiągów i prowadzenia naszego roweru.
Większość opon do rowerów szosowych to opony typu slick, co oznacza, że są typu slick H. nie mają bieżnika lub mają nacięcia, które zapewniają lepszą przyczepność na zakrętach bez utraty prędkości. Jednakże, ponieważ są szczuplejsze i cieńsze, są bardziej podatne na przebicia i zużycie.
Dlatego bardzo ważne jest, aby dowiedzieć się więcej o tej ważnej części naszych rowerów szosowych i wybrać opony, które Cię usatysfakcjonują. Ponadto rodzaj jazdy ma kluczowe znaczenie przy wyborze opony. Aby wiedzieć, jaką oponę wybrać, przyjrzyjmy się rodzajom opon do rowerów szosowych oraz ich zaletom i wadom.
1. Opony Clincher
Jest to standardowa opona składana do klinczerów i dętek. Właściwie to opony te „wciskają się” w felgę za pomocą koralika z twardej gumy, dlatego nazywa się to „klincherem”. Opona typu Clincher wymaga oddzielnej, hermetycznej dętki otoczonej obręczą, która podtrzymuje osnowę opony i utrzymuje zamknięcie stopki. Dętka utrzymuje powietrze i wywiera mocny nacisk na oponę. Wygląda na to, że klinczery są najpopularniejszym rodzajem opon i stanowią standardowe wyposażenie większości rowerów.
Zalety:
- Łatwy montaż i demontaż opon i dętek
- Doskonała aerodynamika
- Liczne opcje opon odpowiednich do wszystkiego, od treningów zimowych po profesjonalne wyścigi
- Wiele opcji dętek pozwala dostosować wydajność zestawu kołowego do zamierzonego zastosowania
- Węże można załatać
- Bardziej podatny na płaskie plamy spowodowane uszczypnięciem
- Dętki są drogie
- Felgi Clincher nie zawsze są najlżejszą opcją
2. Opony szytkowe
Opony szytkowe z zewnątrz wyglądają tak samo jak opony klinczowe, ale działają w zupełnie inny sposób. Opony szytkowe, często określane jako „zszywane”, polegają na zamontowaniu dętki w oponie, a następnie zamknięciu opony wokół dętki poprzez zszycie ze sobą obu stron opony, tak aby dętka była całkowicie zamknięta w oponie. Opony szytkowe często przykleja się do felgi, gdyż bez kleju mają tendencję do lekkiego przesuwania się. Opony tego typu można używać głównie do wyścigów szosowych, triathlonów i przełajów.
Zalety:
- Lekka
- Bardziej odporne na przebicie niż standardowe opony typu Clincher, zainstalowanie uszczelniacza może jeszcze bardziej poprawić wydajność
- Dwustronna taśma do dętek zapewnia czyste rozwiązanie do montażu opon
- Odpowiednio przyklejona taśmą opona pozostanie na feldze w przypadku przebicia
- Drogie opony
- Montaż jest czasochłonny, a klej może powodować zabrudzenia
- Ogólnie aerodynamika jest gorsza w porównaniu do opon Clincher
- W większości przypadków przebita opona jest niemożliwa do naprawy i, jak wspomniano powyżej, jej wymiana jest kosztowna.
3. Gotowe do zastosowania bezdętkowego
Opony Opony Tubeless Ready nie są oponami bezdętkowymi. Można ich używać zarówno z dętką, jak i bez niej, ponieważ opona i felga są zaprojektowane tak, aby pasowały bezpośrednio do siebie. Oznacza to, że można na nich jeździć z dętką lub bezdętkowo.
Opony przystosowane do zastosowania bezdętkowego są tańsze i lżejsze, ponieważ mogą być lekko porowate. Jeśli chcesz zamienić je na opony bezdętkowe, będziesz musiał dodać uszczelniacz, ale większość ludzi i tak używa uszczelniacza w oponach, aby zapewnić dodatkową ochronę przed przebiciem. Używają również taśmy do obręczy (lub taśmy), aby hermetycznie uszczelnić otwory szprych, a nie metalu. Ponadto opony przystosowane do zastosowania bezdętkowego można stosować przy niższych ciśnieniach roboczych. Ryzyko przekłucia jest znacznie mniejsze, ponieważ nie ma rurki, którą można by przebić. Ruch opony na feldze również nie ma wpływu. Ponadto przyczepność, komfort i opory toczenia są lepsze na nierównym terenie.
Zalety:
- Może być stosowana zarówno jako opona szytkowa, jak i opona bezdętkowa
- Niskie ciśnienie w oponach
- Różnorodne opcje opon odpowiednie do wszystkiego, od treningów zimowych po profesjonalne wyścigi
- Dużo lżejszy, bo jest lekko porowaty
- Ryzyko przebicia opony jest znacznie mniejsze
- Opony przystosowane do zastosowania bezdętkowego są tańsze
- Instalacja wymaga czasu, jeśli jest wykonywana bezdętkowo, a klej może powodować zabrudzenia.
- Dętki są drogie, jeśli są używane jako opony szytkowe
4. Opony bezdętkowe
Opony bezdętkowe to opony pneumatyczne, które nie wymagają osobnej dętki. Opony bezdętkowe mają ciągłe żebra, które są integralnie uformowane w stopce opony, dzięki czemu ciśnienie powietrza wewnątrz opony powoduje ich uszczelnienie z kołnierzami metalowej obręczy koła.
Chociaż opony bezdętkowe są stosunkowo nowym rozwiązaniem w świecie kolarstwa szosowego, stają się coraz bardziej popularne, ponieważ nie wymagają dętki. Zamiast tego opona i felga pasują do siebie, tworząc uszczelnienie, a ponadto zastosowano specjalny trzpień zaworu i lepki uszczelniacz. Chociaż głównymi zaletami opon bezdętkowych jest to, że są mniej podatne na przebicia i zapewniają lepszy opór toczenia, są one zwykle cięższe i znacznie trudniejsze w montażu niż inne.
Jedną z najważniejszych zalet opon rowerowych bezdętkowych jest zmniejszone ryzyko przebicia. Innymi słowy, uszczelniacz chroni opony przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wystające przedmioty, takie jak potłuczone szkło, śruby i ciernie. Ponadto zapewniają większy komfort i przyczepność.
Zalety:
- Poprawiony opór toczenia w porównaniu ze standardowymi oponami typu Clincher
- Koła praktycznie odporne na przebicie
- Niższe ciśnienie w oponach
- Aerodynamika standardowej opony typu Clincher
- Bardziej ograniczony wybór opon niż standardowe opony klinkierowe
- Opony są drogie
- Opony są zazwyczaj cięższe niż standardowe opony klinkierowe
- Demontaż opony i naprawa przebicia jest trudniejsza niż w przypadku standardowych opon typu Clincher z dętką
- Uszczelniacz może być brudny
Szerokość (cale szerokości)
Jak wybrać odpowiednią szerokość opon do swojego roweru? Może to wymagać doświadczenia, ale nie każdy przywiązuje dużą wagę do tego, że szerokość opon może mieć bezpośredni wpływ na komfort jazdy.
Dwie rzeczy, które powinieneś wiedzieć o oponach rowerowych, to ich szerokość i średnica wyrażona w milimetrach lub calach. Moim zdaniem najpopularniejsza średnica roweru szosowego to 700C, natomiast szerokość to 23mm, wyrażana również jako 700 x 23C. Oczywiście możesz wybrać różne szerokości. Przyjrzyjmy się poniższej tabeli, która przedstawia odpowiedniki rozmiarów opon:
Rozmiar amerykański |
Rozmiar europejski |
ISO |
Średnica zewnętrzna obręczy |
|
Cale |
MM |
MM |
MM |
Cale |
20 x 1.75 |
500 x 45 |
44-406 |
422 |
16.6 |
24 x 1.75 |
600 x 45 |
44-507 |
523 |
20.6 |
26 x 1 |
|
25-559 |
573 |
22.5 |
26 x 1.95 |
|
50-559 |
573 |
22.5 |
26 x 1 |
650C x 25 |
25-571 |
585 |
23 |
700C x 25 |
700C x 25 |
25-622 |
634 |
25 |
29 x 2.10 |
700C x 53 |
53-622 |
634 |
25 |
27 x 1.25 |
|
32-630 |
642 |
25.25 |