Rower szosowy kontra rower szutrowy: który jest dla Ciebie odpowiedni?
Do czego służą rowery szosowe i szutrowe?
Podczas gdy rowery szosowe są zazwyczaj budowane z myślą o wysokich wymaganiach związanych z wyścigami i szybkością, rowery szutrowe zaprojektowano tak, aby zapewniały wygodną i wszechstronną jazdę w różnych warunkach.
Rowery szosowe są specjalnie zaprojektowane do szybkiej jazdy po gładkich drogach asfaltowych. Dzięki unikalnej geometrii i wąskim oponom są lekkie i zwrotne.
Z kolei rowery szutrowe są przeznaczone do przygód w terenie i z łatwością mogą jeździć po nierównych i kamienistych powierzchniach. Ich geometria została zaprojektowana bardziej z myślą o stabilności, co prowadzi do wyprostowanej postawy. Szerokie opony znacznie lepiej amortyzują wstrząsy drogowe niż w rowerach wyścigowych.
Geometria
Rowery szosowe zaprojektowano tak, aby spełniały wymagania związane z wyścigami i szybkością, natomiast rowery szutrowe zapewniają wszechstronne wrażenia z jazdy w różnych warunkach.
Rowery szosowe zaprojektowano tak, aby zapewniały responsywną, agresywną i aerodynamiczną pozycję do jazdy, zwaną „geometrią wyścigową”. Głównym celem jest optymalizacja przenoszenia mocy i wydajności, aby kierowca mógł osiągnąć maksymalne osiągi przy dużych prędkościach. Rowery szosowe mają zazwyczaj krótszy rozstaw osi, większą wysokość i wyższą główkę ramy, co oznacza, że pozycja ciała jest bardziej płaska, poprawia aerodynamikę i pozwala osiągnąć maksymalną prędkość. Rowery szosowe mają niższy wspornik dolny niż rowery szutrowe. Oznacza to, że środek ciężkości kierowcy jest niżej, co zapewnia mu większe bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów i zjazdów z dużą prędkością.
Ramy rowerów szutrowych mają mniejszy kąt główki ramy i wyższy stos, co zapewnia bardziej wyprostowaną postawę rowerzysty. Ta wyprostowana pozycja zapewnia większą stabilność, kontrolę i komfort podczas jazdy po nierównym terenie. Ze względu na wyższy stos, rowery szutrowe mają zazwyczaj nachyloną górną rurę.
Ponadto rowery szutrowe mają większy rozstaw osi, co czyni je stabilniejszymi i pozwala na zastosowanie większych opon. Większy rozstaw osi pomaga również zapewnić, że palce nie zachodzą na przednie koło, co jest niezbędne do bezpiecznego prowadzenia na nierównych i technicznych drogach.
Kolejną ważną cechą rowerów szutrowych jest wyższy wspornik dolny, który zapewnia większy prześwit dla pedałów. Ta funkcja jest kluczowa podczas jazdy po nierównym terenie, ponieważ pomaga zapobiegać wstrząsom pedałów.
Karbonowy AERO Rennrad A9
Koła
Istnieją dwie główne różnice między rowerami szosowymi a rowerami terenowymi.
Pierwszą z nich jest głębokość obręczy. Ponieważ rowery szosowe zazwyczaj osiągają wyższe prędkości, wielu rowerzystów woli głębsze obręcze o średnicy około 40–60 mm, aby uzyskać korzyści aerodynamiczne. Seria ICAN AERO Disc to najlepiej sprzedający się produkt znany ze swojej aerodynamicznej konstrukcji. Głębokość obręczy można wybrać pomiędzy 40 mm, 50 mm i 55 mm, natomiast felgi do rowerów szutrowych są raczej płaskie i mieszczą się w przedziale od 30 do 45 mm. Na przykład ICAN G24 ma głębokość obręczy 40 mm. Pomaga to zachować zwrotność kół przy typowych prędkościach na szutrze.
Drugą różnicą jest wewnętrzna szerokość felgi. Koła rowerów szosowych mają zazwyczaj maksymalną szerokość wewnętrzną 21 mm, natomiast koła rowerów szutrowych mają zazwyczaj szerokość od 21 do 25 mm. ICAN G25 ma szerokość wewnętrzną 25 mm. Ta dodatkowa szerokość pozwala na zastosowanie szerszych opon, zapewniając lepsze wyczucie opony na zakrętach i możliwość stosowania niższych ciśnień. Dodatkowo większa szerokość wewnętrzna obręczy pozwala na pełne wykorzystanie opon bezdętkowych.
Rozmiar opon i ciśnienie w oponach
Opony odgrywają kluczową rolę w osiągach Twojego roweru. Zazwyczaj szersze opony zapewniają większą przyczepność oraz pozwalają na lepszą równowagę i kontrolę. Z drugiej strony cieńsze opony zapewniają płynniejszą jazdę, ponieważ mają mniejszą powierzchnię styku z podłożem, co skutkuje niższymi oporami toczenia i większymi prędkościami.
Rowery szutrowe przeznaczone są do szerszych opon, zwykle od 40 do 45 mm. Zwiększa to stabilność i zapewnia lepszą przyczepność na nierównych powierzchniach. Z drugiej strony rowery szosowe mają zazwyczaj węższe opony (25–28 mm), aby zoptymalizować prędkość i zminimalizować opory toczenia na utwardzonych drogach.
Rowery szosowe projektuje się tak, aby zminimalizować opory toczenia poprzez zastosowanie opon o szerokości 23-25 mm i ciśnieniu powietrza 90-100 PSI. To ustawienie pozwala na szybsze toczenie, ale może również powodować wyboistą jazdę. Z drugiej strony rowery szutrowe wymagają szerszej opony, aby zapewnić lepszą przyczepność na mieszanej nawierzchni. Zwykle stosuje się oponę o szerokości 30-40 mm i niższym ciśnieniu około 40 PSI, co pozwala oponie amortyzować nierówności i zmniejsza ryzyko przebicia.
Rowery szosowe są przeznaczone do dużych prędkości na gładkich, utwardzonych drogach i mają wąskie opony o wysokim napompowaniu. Z kolei rowery szutrowe są przeznaczone do jazdy w trudnym terenie i mają szersze opony o niższym ciśnieniu, które poradzą sobie z różnymi bieżnikami i rozmiarami.
Maksymalna szerokość opon, których można używać w rowerze, zależy od prześwitu pomiędzy widelcem, tylnymi rurami tylnymi i tylnymi rurami tylnymi. Rowery szutrowe zazwyczaj mają większy prześwit, aby pomieścić szerszy zakres rozmiarów i profili opon. Jest to szczególnie ważne w mokrych i błotnistych warunkach, ponieważ zapewnia wystarczająco dużo miejsca, aby zapobiec zatykaniu opon błotem.
Spinki do mankietów
Rowery szosowe są zwykle wyposażone w krótszą i węższą kierownicę. Nachylona część kierownicy opada prosto w dół, aby zachować możliwie zwartą sylwetkę rowerzysty. Zmniejsza to powierzchnię kontaktu z wiatrem i poprawia aerodynamikę.
Zintegrowana kierownica A9 HB017
Z kolei rowery szutrowe są wyposażone w kielichowaną kierownicę. Oznacza to, że dolna część kierownicy nachylona jest pod pewnym kątem w stronę zewnętrznej części roweru. Rozszerzona kierownica zapewnia ramionom rowerzysty więcej miejsca na poruszanie się i swobodniejsze manewrowanie rowerem. Poprawia to kontrolę i stabilność podczas jazdy po nierównym terenie.
Hamulce
Hamulce tarczowe są od dawna powszechne w rowerach górskich. Jednak dopiero niedawno stały się popularne wśród kolarzy wyścigowych. Niektórzy rowerzyści nadal wolą hamulce szczękowe, ponieważ są lżejsze. Z drugiej strony hamulce tarczowe są stosowane tylko w rowerach szutrowych. Oferują lepszą skuteczność hamowania na różnych nawierzchniach, dzięki czemu są bardziej niezawodne i wydajne.
Przekładnie
Rowery szosowe tradycyjnie mają dwie lub trzy tarcze z przodu i węższy zakres kaset z tyłu. Dzieje się tak dlatego, że rowery szosowe są przeznaczone do wyższych prędkości i stromych wzniesień, dlatego wymagają szerokiego zakresu przełożeń. Obecnie kasety mają zazwyczaj zakres od 11–28 ton do 11–34 ton, a tarcze są zwykle ułożone w konfiguracji 53/39, 52/36 lub 50/34, chociaż dostępne są również inne opcje.
Rowery szutrowe mają inny system przerzutek niż zwykłe rowery. Zwykle są wyposażone w jedną lub dwie tarcze. Pojedyncza tarcza eliminuje potrzebę stosowania przerzutki przedniej. Na rowerach szutrowych zazwyczaj jeździ się wolniej, a rowerzyści potrzebują większych przełożeń w kasetach, aby wspinać się po stromych szutrowych wzgórzach po luźnej nawierzchni. Najczęściej stosuje się kasety o masie od 10-42t do 10-52t. Przerzutka z dwiema tarczami zwykle ma mniejsze tarcze, np. B. 46/30t lub 48/31t.
Często zadawane pytania
Czy mogę używać roweru szutrowego na drodze?
W każdym razie! Rowery szutrowe zaprojektowano tak, aby dobrze radziły sobie zarówno na szosie, jak i w terenie. To sprawia, że są one popularnym wyborem wśród rowerzystów, którzy wolą jeden rower spełniający wszystkie ich potrzeby. Niezależnie od tego, czy dojeżdżasz do pracy, czy na szlak, Twój rower szutrowy to wszechstronna i niezawodna opcja.
Czy rower szutrowy jest wygodniejszy od roweru szosowego?
Opony szutrowe może nie toczą się tak szybko na drodze, ale są szersze i mają niższe ciśnienie, dzięki czemu jazda na nich jest wygodniejsza na każdym rodzaju nawierzchni. Niektóre rowery szutrowe mają tylne zawieszenie i opcjonalnie przednie zawieszenie, co dodatkowo zwiększa komfort jazdy.
Czy jazda po szutrze jest trudniejsza niż po szosie?
Jazda po szutrze jest trudniejsza niż po szosie, ponieważ luźność i nieregularność żwiru powoduje, że nawierzchnia jest mniej stabilna, przez co prowadzenie roweru jest bardziej nieprzewidywalne.
Czy rower szutrowy jest odpowiedni dla początkujących?
Rower szutrowy jest idealny dla początkujących, ponieważ radzi sobie w różnych terenach i nawierzchniach, co czyni go wszechstronnym.